Gå til innhold

Lågen - sone 4,5


Ole-Chr

Anbefalte innlegg

Hei,

Her kan du følge vannstanden i Lågen:

http://www.glb.no/Vannstander/tabid/1803/language/nb-NO/Default.aspx

For meg ser det ut som det er tilnærmet junivannstand (høy!) for tiden. Da blir nok elva brun. Når det meste av snøen er smeltet ferdig, begynner varmen å tære på breene i fjellet. Da blir Ottaelva veldig grønn og dette har påvirkning på Lågen hele veien ned til Mjøsa.

Lågen ovenfor Otta pleier ikke å få denne fargen, og er en litt mindre og intim elv, selv om den fortsatt er relativt stor. Fisken bryr seg kanskje ikke så mye om grønnfargen, men jeg får ikke helt godfølelsen i knallgrønn elv...

Harren spiser i alle fall tunge nymfer nå. Det skal ikke så mange insektene til før de vaker heller. Det er vel først og fremst fjærmygg, men også noe steinfluer. Harren kan stå ganske konsentrert også. De forbereder gyting og jeg synes det bare er litt festligere enn å kjøre dvaske plastposer på denne tiden av året :)

Riktig temp er vanskelig, men det er vel sånn rundt 6-7 grader og oppover at insektslivet/klekkingene begynner å ta seg opp. Fjærmygg og steinfluer kan klekke nesten hele året.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på vannstand hver dag. . . lågen er på tur ned, men fortsatt for stor ;-)  litt info fra fjellet, 1000moh er det null snø igjen. . Og det er ny rekord i april  :) Har ett lite håp om att lågen klarner opp mere i løpet av helga. . . Da kan man iallefall ha en sjans for og se no vakende harr :) tipper fiske er bra om 14 dager tid ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...