Gå til innhold

Wax og Marius (W&M) følg oss igjennom sommeren på jakt etter ørret :)


Waksvik

Anbefalte innlegg

  • Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Syns nesten du virker sentimental jeg, Alexander. Stemmer det? Under en måned til det atter igjen blir Drammen. Fytti, jeg gleder meg. Spar en og annen ørret til meg, a.

Ja ble nesten det helmers :)

Tenkte på fisket vi hadde i hemsila i fjor. Helt eventyrlig det vi opplevde der :) Om vi bare hadde hatt det på film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!

Nå er det desverre lenge siden det har blitt noe innlegg her fra waksvik & Marius. Desverre!! Men grunnen er enkel.

Vi har vært på jakt etter det brune gullet i nærområdet, inne i marka, i snarumselva og sist men ikke minst prøvd å lure den såkalte "pitbull" ørreten i drammenselva.

Det har vært et relativt labert fiske med tanke på de værforhold vi har hatt den siste tiden!! Mye regn og mer vind har gjort det kilent å overliste den vakre skapningen, men vi har likevel fått lurt noen, men riktignok ikke de helt store og nevneverdige!

Når det er sagt, har vi selvfølgelig hatt noen fantastisk artige turer i drammensmarka den siste tiden.

HELGEN tilbrakte vi i noen fine lurevann noen kilometer fra glitreområdet. Observasjoner av marginata var i mindretall, men lillebroren ble å ta i betraktning på lørdagen!!

Mengder med vespertinaer seilte sin egen sjø på den riflete overflaten og fiske når vinden gav seg, gav oss som fluefiskere noen fantastiske øyeblikk med villig ørret som virkelig gav noen fine opplevelser!!

hele 20 ørreter ble det på lørdag!! så jeg vil tro at når temperaturen stiger noen få grader til, vinden stilner så skal vi være på plass på ny!!!

Snarumselva og Drammenselva har også blitt prøvd den siste tiden:

Snarumselva måtte jo bare prøves.. Skikkelig drittvær ventet oss og i håp med at drittværet skulle være utslagsgivende under årets første elvefiske, gav det oss desverre ikke så meget. Motivasjonen var likevel tilstedet da pen ørret viste seg i surfebølgene av en riflet overflate, men det hjalp serdeles lite at den var oppe 3 ganger på

6 timer!!

Vi vet at de er der, men er vanskelig på denne tiden så vi får prøve igjen så fort været snur og tempen stiger litt høyere enn 7 grader i vannet!!!

Drammenselva ble stoppet på hjemveien. Vi MÅTTE jo bare prøve.. Se om det var noe liv i elva. Og forholdene lettet utover kvelden til vår fordel.. det ble mulig å kaste med #4 ern og pen fisk vaket.. til og med på kastehold!!

Undertegnede, marius og Fedda plasserte oss strategisk til, men fedda var han som plaserte seg best!!

Vakende fisk viste seg og fedda la ut et vakkert kast som førte til ny pers på gutten!!

7 hekto stoppet vekten på og noen overraskende blikk ble det for ørreten var ikke lenger enn sin egen kroppsBREDDE.

Vi konkluderte med at vi alle har sett bilder av feit ørret, men aldri.. ALDRII sett en så feit ørret i live noen gang.

Og at fisken har gått på noe som kan ha gitt anabole abstinenser må være forklaringen!!

En skikkelig fighter og som førte til nytt giv med stanga i hånden!!

Vi får virkelig håpe at vær og vind tar seg opp og ned slik at det fiskemessig blir noen gode uker i vente.

EKSO OG HEMSILA I VENTE!!

Allerede førstkommende torsdag tar jeg og marius bilen fatt og turen går til vakre eksingedalen, sør-vest for voss.

En herlig stillerennende elv som har gitt noen fantatiske turer i 2010!!

Et gjensyn med denne elva skal bli helt fantastisk. Etter noen dagers fiske, er det hemsila som skal få prøve seg under åpningsfiske!!

VI GLEDER OSS SOM små spedbarn til tur og håper at været kan vise seg fra sin beste side!!

På gjensyn!!

Waksvik&Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om forholdene ikke var helt med oss syntes jeg dette var en fin tur  :D Er jo bare friskt med litt reign ! Det ble jo ekstra morsomt når denne pitbull ørreten smalt på stanga mi  ;D Får håpe vi ser flere av den type ørret seinere på sessongen gutta :) Kjempe bra rapport Wax! Kos dere sinnsykt mye i ekso og oppover og husk og hold meg rapportert med bilder og samtaler :) Fisker hilsen ifra Fedda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vest til øst etter ørret.

Endelig! Nå var det dags at fange ørret i rennende vann igjen.

Waksvik og marius tok endelig turen sammen på en real fisketur!! Årets første ordentlige tur!!

Turen gikk fra Drammen til Ekso. Perlen ekso som marius hadde hørt så ufattelig mye om!! Og dalen som river ut alt av tanker om dritt og lort hjemme!!

Noen pitstop ble det på veien over fjellet for å sjekke ut noen fine plasser, men da vi ble møtt av snø og is, var det ikke noe å lure på. turen gikk videre.

Ica og polet kunne krysses av i voss før siste etappe og ekso som neste stopp.

[attach=1]

DAG 1 til 2 - I ekso

Været så ikke lovende ut, med lett regn og 4-5 grader i luften.

Campen ble satt så strategisk til som mulig. Rett ved elva så vakende ørret kunne vekke oss på morgenen.. Rett ved båten så vi kunne rodit det vaket og i le av vinden slik at jægern kunne varme to sultne skrotter!!

og det gjorde den! :) Jæger og vin ble rask åpnet langs bredden og gleden av å være der igjen var nå blitt realitet.

Neste dag våknet vi opp av hetetokter og sol som varmet opp teltet. Overveldende gikk vi ut og ble møtt av en helt annen dal!! først nå skjønte marius for en herlig vakker prele dette var og når den første fisken viste seg, kun 50 meter fra teltåpningen, var det bare å krype i posisjon!! Siden marius var ny i ekso, fikk jeg lov å ta årets første eksofisk. Marius guidet meg fra buskene var land som en panter og spottet fisken så vakkert i det klare vannet, men jeg serverte den forsiktige ørreten en liten cdc mygg- og noen minutter gikk før den vakre ørreten så flua og steg forsiktig opp og supet den i seg som en new zealand-fisk:) Tilslaget ble satt og fisken ble et herlig minne og en flott start på elvefiske!!

Fra teltåpningen møtte vi dette

[attach=2]

Det ble en del fiske, men fisken viste seg ikke så ofte som vi håpet, men med en lav vanntemp var ikke annet forventet og da vi fikk litt vespertinafiske rundt kl 13-14 og i tillegg fikk noen pene fisker var vi likevel mer enn fornøyde. Willy, Jonny og arild (om jeg husker riktig) møtte vi på denne solskinnsdagen og det var gode ord i Willys munn da vi møtte han. Han hørte det klirret i bagene våre og ønsket oss velkomne opp i lavvouen på kvelden.

Desverre valgte vi med tungt hjertet og forlate dalen for denne gang.

Det blir nok ikke lenge til vi sees igjen :)

Vår gode venn eirik skrek og og sukket etter å få med seg åpningsfiske i Hemsila. Siden vi var tidlig ute i ekso, hadde fått opplevet dalen og den flotte elven, bestemte vi oss å fortsette turen til Hallingdalen.

Siden jeg har tilbragt mange timer i bil fra vest-øst, øst-vest i forbindelse med jobb i forsvaret, har jeg lært meg noen fine stopp langs veien å ta noen små titt i vakre omgivelser.. Og nei i munnen til marius eksisterer jo ikke på en sånn tur.. Langs en vakker elv på et lite lurested ville jeg vise marius noen flotte kubber av noen ørreter.

Enda godt hadde ikke det endret seg.

[attach=3]

DAG 2 til fir- i vakre Hemsil :)

Sent fredag kveld, entret vi Tuv og hytta ved skinnfellgården. Deilig å tenke på at vi nå er tilbake til barndomselven min :)

Fluebinding av rhodaniduns ble bundet opp, jægern ble borte og Cognacen åpnet:) Waksvik og marius koste seg og så frem til å fiske i Ørretelven over alle elver.

Været viste seg fra en positivt side fiskemessig! Litt regn, litt vind og grei temperatur tok vi bilen fatt nedover elvestrekningen for å vente på Eirik.

Noen timer senere hører vi et turtall uten like, helt nede fra gol sentrum. I 140 ser vi eirik som omtrent kaster seg ut av bilen i fart, og hvordan han fikk på seg vadebuksa i bilen forblir et under for meg og marius.

Elven var nå offisielt åpnet og turen langs bredden ble gjort uten stenger.. Eirik var selvfølgelig klar da!!

Noen timer ble unnagjort langs elven før vi observerte vakende fin brunørret!!

Og siden Eirik var klar var valget såre enkelt. Det var hans tur og lite hjalp det da at gutten hadde bursdag også :)

Ingen tvil om at fisken tok Rhodani. I mai :) Helt fantastisk. 5 kast ble unnagjort og idet han skal trekke flua inn for ett nytt kast steg ørreten og slurpet i seg eirik sin utvalgte.

Og en mer lykkelig og nervøs mann har jeg ikke sett siden jeg kan huske. Med skjelvende ben og hyppige kommentarer kjører Eirik fisken med kjærlighet. Noen herlige og nervepirrende minutter senere kan Eirik skimte med en elvefanget tørrflue ørret på 1,1 kg

[attach=4]

Sesongen for årets elvefiske var så absolutt i gang. Marius og meg kastet oss i bilen til nærmest kiwi og dro VISA`n og skaffet oss mat og fiskekort for de kommende dagene.

vanskelig og kilene forhold ventet oss. Mye vind og regnbyger av en annen verden gav oss frustrasjon og motivasjon om hverandre. Vi ventet oss ikke noe større fisk disse dagene.. tver om ventet vi oss fisk i det hele tatt. Bare det å se vakende fisk igjen var befriende i seg selv.

Fantastisk!!

Vi kastet på noen pene ørreter som til tider viste seg, men forgjeves.

magen skrek og etter en kjapp (nesten takeaway fastfood) på peppes var vi klare igjen. Betjeningen rakk så vidt å gi oss regningen før kontantene svevde på disken.

Inn i bilen og klare igjen!! Det ble med den fisken den første dagen så deretter ble det mer fluebinding og påfallende cognac og mer vin på hytta.. Fluene ble ikke så rent pene i de seneste nattetimene:)

Ny dag nye muligheter. Nytt mot og ny motivasjon. Frokost i bilen på vei nedover samtidig som vi omtrent rigget stengene inne i bilen!

Samme forhold og vanskelig fiske.. Eirik måtte desverre forlate oss og waksviken og marius tok saken i egne hender, kjørte nedstrøms godplassene og ventet. En fantastisk del av elven gav oss rolige vindforhold og endelig betydelig mer rhodani.

Igjen var ørret å se, men vanskelig vadeforhold og klar elvebunn gjorde det krevende. Undertegnede vadet seg i posisjon, med marius som guide på en liten sten i elven. Fisken var oppe litt over 20 meter, men fisken så tilsynelatende liten ut.. men siden det var det eneste måtte vi jo bare prøve. Etter noen kast fikk jeg presentert flua godt, men vrien strøm førte til at det måtte mendes ned til gol- men lykken var et faktum da den "lille" ørretmunnen så vidt brøt vannfilmen og flua forsvant!!

tilslag og strøm sørget for at jeg fikk kontakt med fisken og dermed skjønte jeg fort at den ikke var så liten likevel!! Her var det motstand og pulsen steg og adrenalinet sørget for å pumpe blodet rundt i kroppen som en blodsugende mygg på en varm sommerdag:) Herlig!!

En nervepirrende fight senere ble det endelig fisk på oss også:) Rett under kiloen og strålende fornøyd med åpningsfiske i elven.

Og ikke verst at rhodani kreasjonene vi bandt første dagen kom til nytte :)

[attach=5]

Nå var wax fornøyd og marius var siste mann nå.. Det var hans tur til å ta fisken. Igjen stilnet det og vakingen ble borte. Kveldsfiske var nest siste mulighet, men det ble med frustrasjon og kjempefisk som viste seg en og annen gang.

Fluebinding.. Siste slant med cognac og siste anskafflese rødvin fra gol ble borte!! Ny dag og siste mulighet for marius. Nedover elven til samme plass jeg tok min, viste det seg igjen fisk. Marius vadet seg i posisjon som en jaguar på jakt om natten.. La ut noen vakre kast men fisken ville bare ikke ha!!

Etter noen frustrete fluebytter og 140 flyt ble det desverre ikke fisk på marius.. Men han er ikke fortvilet. snarere tvert imot.

Vi var stårlende fornøyd med årets første elvefiske og vender snuten snart tilbake og gjennomfører samme rutine neste gang :)

[attach=6]

Kl 1700 rant fisketiden vår ut, men ny plan var allerede i boks. Nå var det marka som stod for tur i håp om at vespertinaen, marginataen og et bittelite håp om selve kongen, vulgataen var i gang.

DAG 5 til 18... på et lite lurevann i marka:

atter en gang ferdes vi østover og nå fullpakket med siste rest vin (og siste polstopp på gol) var vi klare med sekken på ryggen, telt og sovepose og noen heftige vulgataer i boksen fra flue.no trasket vi i vei.

En fisker på retning hjemover meldte om f.. så mye vak, men intet hell for hans del!! Med stor tro på oss selv økte vi intensiteten oppover og kom frem før mørket slo inn for fullt. Teltet ble satt opp, igjen samme strategi om at vakende fisk var klokkeuret vårt om morgenen. Omsider rigget vi stengene slik at vi kunne kaste på fisk i longsen dagen etter.

Plutselig satte det igang.. vakende ørret så nære land.. vi måtte jo bare prøve oss før vi krøyp inn i påsan. og etter kun èn times fiske satt igjen undertegnede i lyngen med hakeslepp. 5 ørreter og 4 godt over halvkiloen!! stipende vårfluer og glubske, akrobatiske ørreter, sprekere enn Petter Northug selv gav oss noen helt uforglemmelige fiskeminner nok engang.

[attach=7]

Nok en gang var det nå marius sin tur.. Hellet var nødt til å snus for ellers går marius på veggen.

Siste dags fiske, var jeg guide.. Og det skulle jeg være helt til marius fikk lurt en verdig fighter!!

Marius var blitt deprimert nå.. skikkelig irritert og ikke minst frustrert.. Lite hjalp det av den først fisken han fikk, heiv i seg flua idet han la en prell i leppa og tilslaget kom en time for sent.

Ny fisk måtte prøves og da det stilnet var ingen fisk å se, men kastet var godt strategisk plassert der fisk hadde vist seg uttallige ganger.

Marius legger ut et vakkert kast samtidig som vespertinaen viste seg opp av sivet og vips.. med ett flua lander på vannoverflaten kaster en nærmere kilosfisk seg over flua.

Tilslaget sitter og marius endelig lykkelig!! Desverre må fisken gå tapt etter å ha valgt å svømme ned i jungelen av alt siv og grass og kjører seg dønn fast..

Så nært men likevel så fjernt.

Ny fisk igjen!! og ikke lenge etter popper det opp vespertinaer og driver om kapp på vannoverflaten i den lette brisen. Fisken plasserte seg mot vindretningen og sto i kø for å plukke i seg døgnfluene som kom drivende. Kubber og griser viste seg hyppig i overflaten og nå... NÅ skulle endelig marius vise hva han er god for. Av de 25 andre vespertinaene var den vakre kreasjonen til marius som skilte seg ut og ble det utkårede.

tilslaget satt endelig og kjøringen av en ny petter northug, eller en marit bjørgen siden det var det motsatte kjønn, var blitt realitet. Utras i sivet og rundt røtter ble ingen problem nå. Fisken skulle inn og endelig ble marius en lykkelig mann!!

en vakker fisk på litt under en kilo var hans reddende engel.

[attach=8]

Vespertinaen stod på som verst og etter våre beregninger kunne vi konstatere årets første superklekking av den lille myrdøgnfluen.

[attach=9]

10 ørreter ble det og 6 av de godt over halvkiloen gav oss et skikkelig kick selv om de virkelige puddingene der ute ikke ville la seg lure. men 3 fisker tett opp mot kiloen er absolutt helt fantastisk.

Marius og Waksvik takker for an fantastisk artig, frustrerende og minnerik fisketur og er klar igjen om kort tid med ny tur!!!

i håp om å lure de virkelig store!!

post-4412-13949887969084_thumb.jpg

post-4412-13949887969332_thumb.jpg

post-4412-13949887969603_thumb.jpg

post-4412-13949887969842_thumb.jpg

post-4412-13949887969983_thumb.jpg

post-4412-13949887970224_thumb.jpg

post-4412-13949887970478_thumb.jpg

post-4412-13949887970703_thumb.jpg

post-4412-13949887970955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOh, dette ser jo bare helt sykt digg/rått/sexy/herlig og alle superlativer jeg kommer på ut! :D Grattis med kongefiske! Har ennå ikke tatt årets første på tørt, drittvær etter isgang i de lavere vanna får ta skylda for det:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOh, dette ser jo bare helt sykt Sæksy/herlig og alle superlativer jeg kommer på ut! :D Grattis med kongefiske! Har ennå ikke tatt årets første på tørt, drittvær etter isgang i de lavere vanna får ta skylda for det:p

UFFDA:P men til gjengjeld bor du i den delen av landet vi alle drømmer om når det er snakk om stor fisk og ikke minst ørret :P skal prøve å henge meg på danny på sensommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 ting som gjør deg til en bedre fluefisker

1. Fortom er noe av det som er lett å glemme å passe på. Sørg for at du har en skikkelig fortom til ditt formål.

er fisken kresen, lettskremt så øk lengden. 2 stanglengder er et minimum og fluorcarbon gjør fortommen mindre synlig.

2. Polariserte briller gir deg ikke bare bedre oversikt, men beskytter øynene dine under kasting.

3. Tolmodighet!! Har du sett vakende fisk, så ikke rush ned for så å kaste på den første. Bruk god tid og observer.

Ofte kan fisk som står nærmere vise seg. Se om du ser hva fisken tar før du kaster i vei.

I vann kan man ofte se et vakmønster. Fisken har i noen tilfeller en "rute" de går når de beiter. Dette er kanskje den første feilen de aller fleste gjør. Personlig har jeg tatt mer og større fisk de seneste årene ved å vente på sidelinjen og bruke god tid for å få med meg hva som skjer.

4. Impregnering. Et must for tørrfluefiskeren. Sørger for at fluene flyter bedre og lengre.

5. Er du ny i gamet så lær av andre som er flinkere enn deg. Ved å observere andre, kan du fort se forskjellene på deg og andre.

[attach=1]

Andre ting som bidrar til økt fangst mottas gjerne med takk:)

post-4412-13949888106831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk få lov til å skryte litt av Eirik når det gjelder Hemsila ørreten som han har klarte og berge :D

Altså Eirik Nielsen vs Bård Tufte Johansen. På motsatt side av elva sto Bård sjøl i snikende stilling med vann opp til stumpen, mens en fisk var oppe nok så steady med 10-20, 20-30 min mellomrom. Han hadde stått der i ca 45 min før han endelig la ut sitt første kast. Ingen fisk. Andre kastet. Ingen fisk. Sånn fortsatte det en stund framover, men fisken var fortsatt oppe å slukte i seg noen lekkerbisker av rhodani duns, men flua til Bård, den ville'n ikke ha.

Til slutt så virka det som han ga opp. "Joa, dere får prøve dere da" hørte vi fra andre sia av elva med ydmyket stemme. Eirik var jo ikke hard og be, så han sneik seg ned, og på det femte kastet SMALT det. Gutten tror jeg aldri har smilt så bredt før, og det hadde han så absolutt god grunn til :D

(Bilde ligger lengre ned på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk få lov til å skryte litt av Eirik når det gjelder Hemsila ørreten som han har klarte og berge :D

Altså Eirik Nielsen vs Bård Tufte Johansen. På motsatt side av elva sto Bård sjøl i snikende stilling med vann opp til stumpen, mens en fisk var oppe nok så steady med 10-20, 20-30 min mellomrom. Han hadde stått der i ca 45 min før han endelig la ut sitt første kast. Ingen fisk. Andre kastet. Ingen fisk. Sånn fortsatte det en stund framover, men fisken var fortsatt oppe å slukte i seg noen lekkerbisker av rhodani duns, men flua til Bård, den ville'n ikke ha.

Til slutt så virka det som han ga opp. "Joa, dere får prøve dere da" hørte vi fra andre sia av elva med ydmyket stemme. Eirik var jo ikke hard og be, så han sneik seg ned, og på det femte kastet SMALT det. Gutten tror jeg aldri har smilt så bredt før, og det hadde han så absolutt god grunn til :D

(Bilde ligger lengre ned på siden)

Fantastisk :) eirik fiksa biffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspress Fisketur og maurforhåpninger

DAG: Lørdag 4 juni.

Kl:    1200-1630

Sted: Aron Skisenter (on top)

Liten luretur til gamledammen fant sted og juvet skulle traskes, men heisann :)

Er det turheisen som gikk så fint og fort oppover? JA :D

Vi lurte oss med en liten tur med heisen for å spare tid og være der når det skjer.

[attach=2][attach=3]

2 minutter og 60 spenn fattigere var vi på toppen. og det var verdt hver eneste krone

Vi ble møtt av et vann med et irende insekts- og menneskeliv:) noen badet, andre streifet bare forbi med sykkel, mens en liten gjeng allerede var godt i gang med fiske. Sluk vel og merke, likevel uten hell!

Siden det var så fint vær dagen før, håpet vi på noen etterslengere av noen maur som sørget for litt aktivitet langs land.

Vi fant en liten ledig plass, satte oss ned og speidet etter vak.. ikke lenge etter, stressrigget vi stenger og la oss i kast.. Første kastet og overraskende nok en meget pen fisk på rett under halvkiloen. (noe som er svært bra for dette lille puttevannet)

En maurimitasjon gjorde jobben helt inne ved sivkanten.

Kast nr 3 skulle vise seg å være enda mer effektivt. Heftig kjøring sørget for et rabalder i enden av snøre, men etterhvert fikk pulsen roet seg da vi skjønta at fisken var kroket feil i sidefinnen.

[attach=1]

Likevel en pen fisk rett OVER halvkiloen som er utmerket bra her oppe :D

Med slukfiskerne skrikende på andre siden av missunnelse følte vi at vi lå godt ann til å dra i land seieren FLUE mot sluk :P og det føltes så godt :D

Drømmestart og over all forventning. Marius og waksvik lusket som 2 pantere langs breddene og lurte til slutt opp 7 feite markaørreter i det lille puttevannet vårt :)

Fantastisk formiddagsfiske slik det skal være :)

post-4412-13949888115216_thumb.jpg

post-4412-13949888115468_thumb.jpg

post-4412-13949888115706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...