Gå til innhold

Gram jeger


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Som de fleste  :) gleder jeg meg til fisketurene og noen langhelger på Hardangervidda. Har satset lett i sommer. Har nå sekk, underlag, telt og sovepose som duger på fjellet med regn, vind og minus 3. Tilsammen veier det 4 kg

Bergans Helium, Hilleberg Akto, Western Mountaineering Mega Lite og Thermarest Neo air.

Tror jeg klarer 10 kg grensen for turutstyret på en 5 dagers tur + fiskeutstyr. Har ikke funnet den optimale rumpe - mage tasken for fluebokser etc. Den bør ikke veie mer enn 300 gram. Ser at oslosportslager har en fra Deuter som ser brukanes ut men....

Håper på forslag fra dere  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hansjr, jeg er i samme situasjon. Har samme liggeunderlaget og nettopp kjøpt 1 kgs dunpose. Men satsa på Helsport Ringstind telt.

Lowe Alpin har en rumpetaske på 200g som kan være aktuell:

http://www.lowealpine.com/eng/prod_app_det.php?catid=15&itemid=379&type=

Et like bra kjøp. Hadde ant. kjøpt Ringstind i dag da det er 1,05 m høyt. Da jeg kjøpte Akto var Ringstind lavere. Valgte Akto da jeg ville ha et rødt telt. Hadde et rødt Hillebergtelt fra før! Kvaliteten er super på disse men dyre!

Rumpetaska ser topp ut , takk!

Håper jeg finner en foretning som fører de  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helium avtagbart topplokk da? Har ikke du jakkelommer? Jeg for min del driter i taska når jeg skal på lengre turer.

Et godt poeng, men jeg liker å ha flueesker ++ samlet på et sted. En lett rumpe/magetaske blir som en beredsskapsveske. Vi må gjøre som fotografen "skyte når bildet/vaket er der"

Noen ganger går en kun i T-trøya. Lokklummen er full av andre nødvendigheter under veis. Med fluestanga i hånda, lett ryggsekk som raskt kan legges på bakken og rumpetaska på magen, JA da er man klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende vekt på den pakka,tror sekken min veier 5kg. alene.... :)

Ellers er jeg enig med Marius,henger det som trengs på pin-on-reel i innerforet på ei ytterjakke,lommene får fungere som fluevest.

Men nå er det sjelden t-trøyeføre når jeg er på vidda da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til lett utstyr i tråden under, som en kuriositet. Her går man ekstremt til verks, og du vil ikke tro hvor langt ned det er mulig å komme i vekt:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=11428&highlight=zpack+montbell+hartsook

Jeg havner på i underkant av 5 kg for sekk, sovepose, liggeunderlag og telt. Med 5 kg mat og klær og 2 kg fiskeutstyr + kamera og kikkert, så havner jeg på akseptabel vekt for mine dårlige knær. Sliter med å finne Lowe Alpin rumpetaska, så gi gjerne beskjed om du finner den, hansjr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til lett utstyr i tråden under, som en kuriositet. Her går man ekstremt til verks, og du vil ikke tro hvor langt ned det er mulig å komme i vekt:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?t=11428&highlight=zpack+montbell+hartsook

Jeg havner på i underkant av 5 kg for sekk, sovepose, liggeunderlag og telt. Med 5 kg mat og klær og 2 kg fiskeutstyr + kamera og kikkert, så havner jeg på akseptabel vekt for mine dårlige knær. Sliter med å finne Lowe Alpin rumpetaska, så gi gjerne beskjed om du finner den, hansjr!

En syk tråd på fjellforumet, måtte gå å veie min trofaste Norrøna Storen sekk som alltid er med med på tur. 3,23 kg gitt, TOM !

Jaja, da er det forbedringspotensiale og jeg slipper å slanke meg de samme kiloene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prater om 10 kg vekt for en ukes tur på Hardangervidda, er jeg noe undrende. Jeg våger ikke veie sekken min (Gregory Denali Pro) eller dunposen (Mountain Equipment Dream Catcher) eller Exped-underlaget. Når alt er ferdig pakket og klar for tur, peker nåla mot 30 kg.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man prater om 10 kg vekt for en ukes tur på Hardangervidda, er jeg noe undrende. Jeg våger ikke veie sekken min (Gregory Denali Pro) eller dunposen (Mountain Equipment Dream Catcher) eller Exped-underlaget. Når alt er ferdig pakket og klar for tur, peker nåla mot 30 kg.

Morten

Ja det var ca det jeg også hadde på ryggen på de turene jeg hadde inn til Jengelen, og området rundt der siste halvdel av 60-tallet.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ganske drøye greier. Men akk så dyrt. Den western mountaineering-posen trådstarter har koster vel minst 4 lakser og akto setter deg vel tilbake med 6-7k.

Med medlemskap i skiforeningen og/eller DNT får en 15 % i veldig mange butikker. Dette er utstyr som holder utrolig lenge. Må ses på som investering og ikke forbruk. (Dukker også opp tilbud med 30 - 40 %)

Veide Helium sekken som er oppgitt til 1200 gram til 1180 gram, liggeunderlag 410 gram, sovepose (2 meter liggelengde) 790 gram og telt ca. 1600 gram = 3,980 gram. (det er bare pluggene en trenger pose på). 3,9 kg veier min Norrøna Dovre sekk uten sidelommer. Kommer til å benytte Dovre sekken på flest fjellturer, men fint med et alternativ for turer med få overnattinger og mye gåing.

På høsten trengs en tyngre pose. Høstdunposen veier 1250 gram.

Det er kun teltet jeg har testet gjennom flere år, så blir spennende å teste sekk, pose, underlag. Underlaget knirker så  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ganske drøye greier. Men akk så dyrt. Den western mountaineering-posen trådstarter har koster vel minst 4 lakser og akto setter deg vel tilbake med 6-7k.

Med medlemskap i skiforeningen og/eller DNT får en 15 % i veldig mange butikker. Dette er utstyr som holder utrolig lenge. Må ses på som investering og ikke forbruk. (Dukker også opp tilbud med 30 - 40 %)

Veide Helium sekken som er oppgitt til 1200 gram til 1180 gram, liggeunderlag 410 gram, sovepose (2 meter liggelengde) 790 gram og telt ca. 1600 gram = 3,980 gram. (det er bare pluggene en trenger pose på). 3,9 kg veier min Norrøna Dovre sekk uten sidelommer. Kommer til å benytte Dovre sekken på flest fjellturer, men fint med et alternativ for turer med få overnattinger og mye gåing.

På høsten trengs en tyngre pose. Høstdunposen veier 1250 gram.

Det er kun teltet jeg har testet gjennom flere år, så blir spennende å teste sekk, pose, underlag. Underlaget knirker så  :rolleyes:

Enig med deg, men har inntrykk av at Hilleberg "aldri" er på tilbud :) Har selv et Mountain Hardwear skyledge 3 som veier rett i overkant av 2 kilo og som har god sittehøyde inni hele teltet. Og ja, har man muligheten så investerer man heller i kvalitetsutstyr selv om de færreste har god bruk for det. Sko og sekk er kanskje de punktene jeg mener man skal spare minst penger og heller kjøpe det du trenger og passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hilleberg har alltid leveringsproblemer, de har beholdt produksjonen i sverige, derfor har de vel ikke store varelageret......hilleberg er vel et så flott produkt at de slipper å fallby varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren din er kanskje skrevet med et glimt i øyet, Trond. Og det er greit. Det pleier ofte komme noen sånne kommentarer når man diskuterer vekt på turutstyr. Som vestlending har jeg i de siste 25 årene gått ganske mange høydemeter med en sekk som veide ca 1/3 av kroppsvekten min på ryggen. Det er kanskje derfor knærne nå begynner å krangle. Så dette er historie for min del, dessverre. Nå teller hvert gram i sekken. En ting er hva du klarer å bære et stykke, men alle burde skjønne at jo lettere sekk, desto større rekkevidde, uansett hvor sprek du er.

Takk for tipset, Ingar. Rumpetaske bestilt. Fin sak jeg har savnet når jeg går med sekk og fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg har alltid leveringsproblemer, de har beholdt produksjonen i sverige, derfor har de vel ikke store varelageret......hilleberg er vel et så flott produkt at de slipper å fallby varene.

Det er flere år siden Hilleberg sluttet å lage teltene sine i Østersund. Alle mine telt fra Hilleberg er laget i Estland.

Ja, Hilleberg sine telt snakker for seg selv. Ett av de produktene jeg er mest fornøyd med til mitt friluftsiv, uansett kategori. Som trønder burde jeg være patriotisk mot Helsport, men Hilleberg er hakket vassere. Østersund var jo og regne som trøndelag før i tiden uansett :)

Og aldri selge varene sine på salg er jo en kjent strategi for å opprettholde merkevaren. Bang Olufsen (blant mange andre) kjøper jo usolgte varer tilbake, og makulerer dem i stedet for og redusere prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ikke helium avtagbart topplokk da? Har ikke du jakkelommer? Jeg for min del driter i taska når jeg skal på lengre turer.

Har vært 1 uke = 8 dager på fjellet. (Helium er tenkt på 5 dager = 4 døgn =  11,5 kg + 1,5 kg fiskeutstyr)

På min Femundmarka tur hadde jeg med en pakkrammesekk men med lett sovepose, liggeunderlag etc. = 23 kg

På dagsturene hadde jeg mat noe flueutstyr og ev. jakka i en 20 liter sekk fra Sea to summit. Sekken veier 70 gram og sammenpakket er den liten som en klementin.

Flueesker + div. pulver/krem hadde jeg i bukselommer og i jakka. Fungerer bra da en går på land. Forøvrig første gang jeg velger en lett vadejakke som eneste jakke = Simms Freestone!

Ang. salg på Hilleberg telt. Sportsnett har hatt salg på alt i butikken 2 ganger på forsommeren = 25 % på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...