Gå til innhold

råd og tips om sjøfiske til nybegynner


sander

Anbefalte innlegg

hei! er ganske ny i saltvannsfluefiske, har bare fått 2 torsk og en liten sjøørret

problemet er at om kvelden vaker det hele tida, vet ikke akkurat hva det er men de tar aldri flua mi, hakke så mye fluer, de jeg har er to hjemmebindte wolly buggers, juletreet og børstemark. prøver kjapp inntrekking og sakte inntrekking. kan det kanskje være lurt å bruke litt reker og tanglopper da dette kanskje er litt mindre fisk? og jeg som trodde det var den minste som var lettest å få? de følger aldri etter engang.

hilsen 13 år gammel fisker fra son;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mye fint kan forklares og teorier kan testes og prøves.  Prøv å få kontakt med andre i nærområdet ditt.  Den første tiden en fisker er det mye en opplever og som skal fordøyes.  Utrolig lærerikt å fiske sammen med andre som har drevet på litt.  Og heller ikke undervurder en kamerat som ligger på samme "nivå" som deg selv.  Utveksling av ideer og tanker er utrolig inspirerende.  Og kan dere da være 2 som lærer samtidig med å være på tur med en som kan en del fra før av, får dere utrolig mye "gratis" lærdom.  Kan være temlig frustrerende å ikke få riktig utvikling på sine opplevelser når en går og prøver for seg selv. Og det er synd om du da skulle gå lei, når det bare er en liten vri som skal til og du lykkes.  En så liten? sak som å fiske på riktig sted til riktig tid kan avgjøre alt for en nybegynner.  Tid og sted er erfaring som en tilegner seg over tid på de steder man har i sitt nærområde.  Så kjentmann er gull verd, og for mange av oss er det en glede bare i det å dele av sin kunnskap.  Uansett lærer en HELE tiden, DET er det som gjør dette til en væremåte og kansje endog en livsstil for noen.  Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt #5 til lett sjøørretfiske i mange år, dvs når det ikke er all verden med vind.. Dette er mye morsommere enn å fiske med #7 da 99 % av sjøørretene lett fanges med #5..

Du kan helt greit bruke flyt, men med tanke på at du har en lett stang, så kan dette skape problemer med å få flua ned. Tyngre fluer kunne greit kompensert for manglende synk i flyesnører, men dette vil igjen gå ut over kastinga. Tyngre fluer = tyngre snøreklasser..

Hadde jeg vært deg, ville jeg prøvd å fisket litt med reker med den stanga du har. Sjøørretfiske er det letteste du kommer over her i landet, så jeg ville ikke brukt tid på å lese meg opp på temaet, men heller stikke ut med 4-5 lette sjøfluer og funnet noe som passer for deg..

Det er en grunn til at omtrent ingen har samme preferanser på "hva er dine 3 favoritt-sjøøørretfluer"- tråden. Hadde sjøørreten vært så selektiv som folk hevder, ville det vært mye mindre spredning i hva folk foretrekker av fluer! ;) Prøv  deg frem, og med den snøreklassen du har ville jeg prøvd med lette reker, små fiskeimitasjoner (ikke jiggy eller deciever), korte børstemarker (wolly uten fortynging er fin).. Men det handler stort sett om prøving og feiling! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å bruke den stanga du har,mere enn bra nok. Flytesnøret fungerer i di fleste tilfeller også tilfredstillende. Det som er viktig er å snike seg ned til sjøen,bråke minst mulig. så bør du ha en fortom som er godt å vel over stanglengden. Fluene du har er sikkert bra nok! Så er det egentlig bare å kaste,flytte sg mye, og ikke gi opp!

Fintunig av utstyret kan du ta når du får litt mere erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sander!

Bare å bruke den stanga og det snøret du har. Begynte med samme utstyret selv, og landa SØ på over 2 kg med det. Heftig opplevelse. Etterhvert vil du nok føle behov for å anskaffe deg en 7'er stang, og da finnes det veldig mange bra, brukte stenger. Sjekk finn.no og på forumet.

Torgeir fiska jo en del med 5'er og tangloppeimitasjon.

Lykke til! Gleder meg til å lese rapportene dine fremover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, nabo!

Du kan få være med meg ut på fisketur en kveld, så kan det jo være at jeg har noen tips å komme med. Noen fangstgaranti kan jeg ikke gi deg, men det skulle være muligheter.

Imidlertid må du ha med deg en forelder.

Det er viktig for meg at vi rekrutterer dere som er unge til vår fantastiske verden, og jeg gjør gjerne mitt i den anledning.

Du får sende meg en melding eventuelt, så finner vi nok en dag innimellom her.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5er funkar bra det, använder 5er i 95% av tiden i fisket efter SÖ. Jag har nu en combo som jag tycker fungerar fint men som de flesta säger så är det mycket som är individuellt. Min combo är då:

- GL Lpxe RS, med GL coastal slow intermediate, den tycker jag man kommer långt med även om det nu skulle vara lite vind.

- GL AWM, med GL Presentation, för lite försiktigare fiske när fisken är lite "svår".

Den enda rekommendationen jag har är att du inte binder flugor på större krok än 6 med långt skaft. Då blir det gärna lite besvärliga att kasta, vilka flugor man ska använda beror ju på vad fisken äter, men wolly i vit och kanske oliven eller brun. Rosa o vit reke, samt Runars deciever och Mickey Finn...då har du en god utgångspunkt.

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

MODERATOR

Stenger denne tråden så lenge.

Må renske litt i den.

Her har jeg ikke fulgt godt nok med i timen.

En PM står for "privat melding"

Disse skal IKKE legges ut på offentlig web!!

Er det PMer som er for krasse, så rapporter til moderator.

Dette var en advarsel, og gjentar dette seg, så er der rom for utestenging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander. Jeg er helt oppriktig og blir nesten deprimert av å lese allle disse håpløse tipsene. Flyt er helt elendig til kystfiske.

1: Blir tatt av vinden.

2. Flua fisker for høyt(jeg bruker intermediate på natta, kanskje derfor jeg får fisk på natta i janur og februar også)

3. Selve linen er for tjukk, altså et synk skjærer vinden og du kaster mye lengre og får fart i snøret.

4. Pass deg for "de som vil fiske lettest mulig", en litt trend i samme kategori som "størst båt, flest damer, størst muskler osv. Tok du den ;D

5. Med synk kan du fiske i bølger, flyt ligger å flyter oppe på bølgene og du fisker ikke effektivt.

6. Synk gjør at altid vil merke det minste hugget, Flyt driver og du jobbe mye med snøret som driver alle veier.

7. Fisker du med Synk får du fisket alle typer fluer uansett forhold.

8. Fisker du flyt begrenser du deg og som sjøørretfisker vil du aldri få store resultater.

9. Sjøørretfiske i saltvann er en annen disiplin og mange brunørretfiskere som ikke ofte fiske i saltvann er udugelige sammenlignet med folk som "bor" på stranda og vet hva de prater om..

10. Sjøørretfiske i saltvann er IKKE venting, tynne fortommer, små fluer, altså mye av det som snakkes om i brunørretfisket er ikke aktuellt i saltvannet.

11. Sjøørret på fluei saltvann er til tider fiske som krever lange kast i snitt....Store fluer, evne til å¨kaste i vind, dyp vading. MAO masse du møter som gjør at å fiske med 5 blir som å jakte elg med............pinsett.

12. Hvorfor du får anbefalinger om 5 som bare begrenser fisket ditt og hvorfor du anbefales flyt som ihvertfall begrenser fisket ditt..Det er mye fordi folk syntes det er gjevt og råflott å si at de fisker 5 og flyt. 7 og synk er liksom litt    usofistikert.

13. Dagens forhold er glimrende, der var regent og vinden. Skulle likt å sett noen med flyt og 5 på kysten idag...

14. Selv om brunørret handler om snusleppe og venting, samt adoptert lars lenth humor så handler ikke sjøørret fiske det. Morsomt ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er 13 år, har en 5'er stang og et flytesnøre.....Dette funker helt greit til mye av sjøørretfisket på kysten i Oslofjorden (han bodde vel i Son?). Har brukt flytesnøre i sjøen i mange år, går helt greit. Hvis Sander så synes det er gøy å fiske på kysten, så kan han vel etterhvert skaffe seg en 7'er og noe som synker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Moderator: Hvorfor ble mitt innlegg slettet?

Gutten er 13 år, har en 5'er stang og et flytesnøre.....Dette funker helt greit til mye av sjøørretfisket på kysten i Oslofjorden (han bodde vel i Son?). Har brukt flytesnøre i sjøen i mange år, går helt greit. Hvis Sander så synes det er gøy å fiske på kysten, så kan han vel etterhvert skaffe seg en 7'er og noe som synker?

Det er nok fordi at du hadde sitèrt et innlegg som jeg slettet :)

Ingenting du hadde skrevet var over streken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yngel

Fantastisk tips om sø fisking, dette kan du gitt. Eneste flyt er bullet flyt synk fra guideline den tåler vind og synker godt og den lever opp til navet sitt, den går som en kule. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander. Jeg er helt oppriktig og blir nesten deprimert av å lese allle disse håpløse tipsene. Flyt er helt elendig til kystfiske.

1: Blir tatt av vinden.

2. Flua fisker for høyt(jeg bruker intermediate på natta, kanskje derfor jeg får fisk på natta i janur og februar også)

3. Selve linen er for tjukk, altså et synk skjærer vinden og du kaster mye lengre og får fart i snøret.

4. Pass deg for "de som vil fiske lettest mulig", en litt trend i samme kategori som "størst båt, flest damer, størst muskler osv. Tok du den ;D

5. Med synk kan du fiske i bølger, flyt ligger å flyter oppe på bølgene og du fisker ikke effektivt.

6. Synk gjør at altid vil merke det minste hugget, Flyt driver og du jobbe mye med snøret som driver alle veier.

7. Fisker du med Synk får du fisket alle typer fluer uansett forhold.

8. Fisker du flyt begrenser du deg og som sjøørretfisker vil du aldri få store resultater.

9. Sjøørretfiske i saltvann er en annen disiplin og mange brunørretfiskere som ikke ofte fiske i saltvann er udugelige sammenlignet med folk som "bor" på stranda og vet hva de prater om..

10. Sjøørretfiske i saltvann er IKKE venting, tynne fortommer, små fluer, altså mye av det som snakkes om i brunørretfisket er ikke aktuellt i saltvannet.

11. Sjøørret på fluei saltvann er til tider fiske som krever lange kast i snitt....Store fluer, evne til å¨kaste i vind, dyp vading. MAO masse du møter som gjør at å fiske med 5 blir som å jakte elg med............pinsett.

12. Hvorfor du får anbefalinger om 5 som bare begrenser fisket ditt og hvorfor du anbefales flyt som ihvertfall begrenser fisket ditt..Det er mye fordi folk syntes det er gjevt og råflott å si at de fisker 5 og flyt. 7 og synk er liksom litt     usofistikert.

13. Dagens forhold er glimrende, der var regent og vinden. Skulle likt å sett noen med flyt og 5 på kysten idag...

14. Selv om brunørret handler om snusleppe og venting, samt adoptert lars lenth humor så handler ikke sjøørret fiske det. Morsomt ikke sant!

Du må skille mellom en 13-åring som eier en #5 stang med flyt, og en som har muligheten til å kjøpe #5,#6,#7,#8 med tre ulike synkklasser på hver stang.. Dersom du har en #5 stang så kan dette HELT FINT brukes til sjøørretfiske.. At du trekker "størst bil, båt, damer" osv, passer vel bedre med at man må fiske tyngst mulig?? ;)

Nybegynnertips til guttungen blir, kom deg ut til sjøen å kast.. Ikke hør på bedrevitere på forum, det lærer du ingenting av, for meningene er mange og sprikende! ;) Du kommer til å høre at du må bruke stangklasser fra 5-8 og du kommer til å høre at du skal bruke alt fra flyt til synk 5... Det viktigste er at du fisker, ikke hva du fisker med! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander. Jeg er helt oppriktig og blir nesten deprimert av å lese allle disse håpløse tipsene. Flyt er helt elendig til kystfiske.

1: Blir tatt av vinden.

2. Flua fisker for høyt(jeg bruker intermediate på natta, kanskje derfor jeg får fisk på natta i janur og februar også)

3. Selve linen er for tjukk, altså et synk skjærer vinden og du kaster mye lengre og får fart i snøret.

4. Pass deg for "de som vil fiske lettest mulig", en litt trend i samme kategori som "størst båt, flest damer, størst muskler osv. Tok du den ;D

5. Med synk kan du fiske i bølger, flyt ligger å flyter oppe på bølgene og du fisker ikke effektivt.

6. Synk gjør at altid vil merke det minste hugget, Flyt driver og du jobbe mye med snøret som driver alle veier.

7. Fisker du med Synk får du fisket alle typer fluer uansett forhold.

8. Fisker du flyt begrenser du deg og som sjøørretfisker vil du aldri få store resultater.

9. Sjøørretfiske i saltvann er en annen disiplin og mange brunørretfiskere som ikke ofte fiske i saltvann er udugelige sammenlignet med folk som "bor" på stranda og vet hva de prater om..

10. Sjøørretfiske i saltvann er IKKE venting, tynne fortommer, små fluer, altså mye av det som snakkes om i brunørretfisket er ikke aktuellt i saltvannet.

11. Sjøørret på fluei saltvann er til tider fiske som krever lange kast i snitt....Store fluer, evne til å¨kaste i vind, dyp vading. MAO masse du møter som gjør at å fiske med 5 blir som å jakte elg med............pinsett.

12. Hvorfor du får anbefalinger om 5 som bare begrenser fisket ditt og hvorfor du anbefales flyt som ihvertfall begrenser fisket ditt..Det er mye fordi folk syntes det er gjevt og råflott å si at de fisker 5 og flyt. 7 og synk er liksom litt     usofistikert.

13. Dagens forhold er glimrende, der var regent og vinden. Skulle likt å sett noen med flyt og 5 på kysten idag...

14. Selv om brunørret handler om snusleppe og venting, samt adoptert lars lenth humor så handler ikke sjøørret fiske det. Morsomt ikke sant!

Du må skille mellom en 13-åring som eier en #5 stang med flyt, og en som har muligheten til å kjøpe #5,#6,#7,#8 med tre ulike synkklasser på hver stang.. Dersom du har en #5 stang så kan dette HELT FINT brukes til sjøørretfiske.. At du trekker "størst bil, båt, damer" osv, passer vel bedre med at man må fiske tyngst mulig?? ;)

Nybegynnertips til guttungen blir, kom deg ut til sjøen å kast.. Ikke hør på bedrevitere på forum, det lærer du ingenting av, for meningene er mange og sprikende! ;) Du kommer til å høre at du må bruke stangklasser fra 5-8 og du kommer til å høre at du skal bruke alt fra flyt til synk 5... Det viktigste er at du fisker, ikke hva du fisker med! ;)

Amen=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme med denne tråden er hvordan noen på død og liv skal "vinne" liksom.. ;D..Hør her:  Jeg har selv vært ung og begynte med mitt fluefiske som 11 åring.  :)

Siden da har jeg hatt et fåtall fluestenger. Jeg snakker IKKE om å kjøpe masse stenger i det hele tatt, men påpeker at det ikke nødvendigvis er "riktig" utstyr man kjøper første gang. :)

Gitarer fks, skal vi si det samme om de? Ikke så farlig om du spiller på en gitar til 800 kr?  :'(

Men, MEN man trenger ikke heller mange gitarer.......Men helst en god som fungerer til det meste, lik fluestenger i klasse 6/7. Og selv om sprikene i folks råd er enorme så er det dessverrre sånn at noen har mer erfaring. Det skjærer i mitt sjøørretfiske hjerte å lese at flyt er helt topp....For det er det ikke........... :-\til fluer fisket under overflaten. Det finnes ingen argumenter for å bruke flyt i sjøen. Ikke et! Kom med det i såfall. ;)

Vi snakker tross alt fluefiske i sjøen og er det en misforståelse som er utbredt så er det at det er et enkelt fiske som ikke stille like store krav som brunørretfiske.

Det stiller minst like store krav, men de er annerledes. ;)

Man kan gå på ball i klovnekostyme også........Men helst ikke.

Man kan fiske med 15fots stenger i Hemsila.......Øh det ville jo gitt fisk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN !!!

Just DO IT. Det er gleden ved å være ute, og få til noen av kastene, og føle spenningen.

Gleden kan også være å få til mange av kastene og utløse spenningen i form av fast fisk av og til. Og på sjøen er det vel ikke noe poeng i å REDUSERE mulighetene for det heller?

I vind og bølger, er det meget lurt å bruke utstyr som nettopp gir rom for.......gleden ved å være ute, og spenningen.

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du kun fant deg enig i et av 14 punkter sier jo muligens endel mer om deg enn meg ;) Skulle likt å sett at du kom........      (!)............          med noe konstruktivt og ikke bare leker "finn fem feil" ;) Du klarte jo å finne hele 13 feil.

Helt seriøst syntes jeg det er småtrist at noen få ikke klarer å ha mer respekt, men sitter å godter seg om de klarer å tyne et eller annet mistenklig(eller for den/de det gjelder fremmed) ut av mine(må jeg si det selv) ganske sublime råd!

Til nå er det egentlig nesten ingen som har brukt INK på å hjelpe en ny og entusiastisk 13 åring. Derimot har det handlet for noen om å sable ned mine tips. Noen her er selvmotsigende i og med at (han) advarer mot sprik i råd og tips. Han har jo selv bidratt til dette spriket og i behov for å "vinne" over meg (uvisst av hvilken grunn) har han helt glemt å følge opp sin egen "be aware" oppfordring.....Kremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaristen i bandet mitt er helt ny med fluestanga og han kjører DT9....Når han lærer å slenge kontrollerte 15meterca så kommer vi til å gå over på skyteklump. Hans ønsker er å få sjøørret og laks på flue. Noe som river litt..Ikke alle som er like opptatt av å ta små fisk på små fluer(jeg elsker det forøvrig) mange vil faktisk ha på stor fisk. Og tror vi lære at ikke alle trenger å inn i den lettstanggreia. Sett utenifra er det ganske smalt faktisk og for noen er det mye mer tiltrekkende å lære å fiske generelt effektivt. Noen ønsker jo også å fange til middagsmat også....Og når det kommer til sjøen så er det litt vel "koselig" å stå å slenge femmersnøre.

:) :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...