Gå til innhold

Snasen snelle til Sage VXP?


cgrov

Anbefalte innlegg

Har en kontakt i USA som kan kjøpe inn en VXP til både kompis og meg, slik at den havner på rundt 2800 kroner stykk. Siden vi dermed sparer rundt 1500 ift å kjøpe i Norge, ønsker vi å legge mer penger i snelle. Er det noen sneller som passer ekstra godt til denne stangen? Vi tenker å kjøpe #5, 9-fots til tørrfluefiske i (små)vann og mindre elver. Link Amazon.com: http://www.amazon.com/NEW-Sage-590-4-fishing-weight/dp/B0047ECWS8/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1305548246&sr=1-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Der har du snella !

Sage med Loop(Danielsson) er virkelig en klassisk kombo i mange år.

(Og min favorittsnelle i særklasse. Den orgnale Loop/Danielsson)

En Danielsson Nymph er mye lettere enn Ross Evo'n jeg linket ovenfor, vil nok tro at den også blir for lett da ifølge Tore

Den ville jeg faktisk ikke brukt paa den stanga. Den er for lett. Danielsson sneller er perfekte. VXP er veldig lette i nederste del, og det gjoer dem litt framtunge. Jeg ville valgt en snelle paa rundt 150 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Der har du snella !

Sage med Loop(Danielsson) er virkelig en klassisk kombo i mange år.

(Og min favorittsnelle i særklasse. Den orgnale Loop/Danielsson)

Jo men jeg tenkte på dryfly. (Ser litt stor ut, men bortsett fra det er det kun fordeler.  Mindre minne, høyerer innsveivingshastighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ser sportsbutikken har blandet infoen om Dry Fly, leste feil. En Dry Fly veier ca 135g, så den vil fortsatt være for lett om vi skal høre på Tore :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser sportsbutikken har blandet infoen om Dry Fly, leste feil. En Dry Fly veier ca 135g, så den vil fortsatt være for lett om vi skal høre på Tore :)

Jeg mener at det er en vanesak. Men mere komfortabelt blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dryfy med snøre er ca 150-160 gram, og er perfekt. Balansepunktet er akkurat på tuppen av håndtaket på min VXP.

Men nå er ikke Dryfly, eller original konseptet for alle da. Krever litt mer omsorg enn andre sneller. Personlig er det snella jeg vil ha med meg i grava...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte krever den mer omsorg/vedlikehold, tmags? Kan du si noe om det?

Det er en veldig enkel (og genial) konstruksjon, så det går ganske enkelt på å holde snella fri for sand og annen dritt  ;)

Disse gummihjulene som ruller langs kantene på hver side av spolen tar til seg smuss som evt kommer i veien, og da funker ikke snella optimalt.

Holder som regel å skylle snella i vann . . . Sitter det fortsatt noe igjen på disse gummihjulene, gir du dem en runde med en q-tips.

Når du kommer hjem fra fisketur bør du også huske på å løse ut bremsen helt, slik at gummihjulene ikke ligger i press mot spolekanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte krever den mer omsorg/vedlikehold, tmags? Kan du si noe om det?

Det er en veldig enkel (og genial) konstruksjon, så det går ganske enkelt på å holde snella fri for sand og annen dritt  ;)

Disse gummihjulene som ruller langs kantene på hver side av spolen tar til seg smuss som evt kommer i veien, og da funker ikke snella optimalt.

Holder som regel å skylle snella i vann . . . Sitter det fortsatt noe igjen på disse gummihjulene, gir du dem en runde med en q-tips.

Når du kommer hjem fra fisketur bør du også huske på å løse ut bremsen helt, slik at gummihjulene ikke ligger i press mot spolekanten.

Jepp, du er en omsorgsfull mann, Lars!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...