Gå til innhold

Ufisker søker ørretfiske tips: all hjelp tas imot med takk


Tres Bien

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å bygge meg opp litt ørretkompetanse ;D

Jeg har mange helt sikkert urgrunnleggende spørsmål og jeg kunne sikkert lest meg fram og tilbake i mente, men legger nå ut en ny tråd i håp om noe respons..

1) Bruker dere løkke fra fronten på fluesnøre eller binder dere mono rett på tuppen? Eller hva er vanlig her egentlig?

2) Jeg har fått med meg at Tiemco Dry Dip flytemiddel er gode greier, har glemt ut hva fett varianten heter, den til klekkere og sånt der ikke hele skiten skal flyte

3) Har og fått med meg at det er enkelte fortommer som er bedre egnet enn andre eks. Akron Heavy butt der man bare forlenger med 0.12-0.18 tip. Andre merker som er dugende?

4) Holder fluene fra flue.no mål eller anbefales det at man setter seg inn i alle mulige insekter og bindeoppskrifter? Regner vel med at man kan få fisk på kjøpefluer og?

5) Jeg har noen splitcane som skal brukes til ørretfiske og lurer på snører dere anbefaler, de jeg har i loopen selv er GL Presentation og Loop Opti Stream, altså noe med ikke altfor lang klumpdel. Bruker nå et Aircel som funker helt greit, men skal altså ha nytt WF4 og kanskje WF5 alternativt noe bra DT snøre?!?!?

6) Hvis jeg skal ha 5 fluer i boksen hvilke tørrfluer, klekkere, spente spinnere anbefales og holder det generelt med 5 varianter eller må man ha alt det ørretbøkene sier? Noen generelle fluer som "alltid" funker?

7) Hvor tykt er egentlig 3x, 4x, 5x i normale mål som er 0.20, 0.25, 0.30 mm?

Andre gode tips til en nybegynner tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1) Best med nåleknute, mindre striping

2) Hends eller petitjean CDC oil er tingen

3) Akron er bra, Rio er bra, Loop sin multi (12 fot) er bra, French Camo Leather er bra

4) Du må selvsagt krype til korset og invester i genetiske hanenakker og et lass med CDC Tres. Kjøp eller lån boka til Staffan. Han har samme filosofi på ørretfluer som du har på laksefluer (enkelt og effektivt). Noen av fluene finner du også på renariver.com

5) Ingen ytterliggere kommentarer utover hva jeg allerede har anbefalt og du har prøvd  :D

6) 5 fluer er for lite. Du må ha klekkere og duns av i hvertfall baetis rhodani, aurivilli, fuscogrisea og vespertina, spinnere i rusty brun i str 12-18 samt et utvalg av vårfluer (f.eks dyret, antronpuppa, renaflua) og et lass av mygg.

7)

8X = .08mm(.003")

7x = .10mm(.004")

6x = .13mm(.005")

5x = .15mm(.006")

4x = .18mm(.007")

3x = .20mm(.008")

2x = ankertau :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere ingenting å snakke om i den 2 timer lange kjøreturen? Kunne vel spurt deg litt da ;) Eller vet du ikke dette heller ;D

Vel, det FINNES andre meninger enn deres inngrodde!

Midbø har altfor høy nerde tankegang, jeg HUSKER kun 1/10 av alle uttrykk, merker etc.

I tillegg KAN det hende at NOEN andre VET eller har ERFART noe DERE ikke har  :D

Forøvrig bra, nå har jeg alt nedskrevet og kan BEGYNNE forsiktig med investeringer for småørret på fluestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok for vanskelig for deg vennen. Hold deg til laks og sjøørret noen år til ;)

Han fikk nå flere fisk enn meg i går. Større også  ;D

Kanskje jeg burde holdt meg til laks jeg også  ???8)

Det er vel trist å oppdage at jeg faktisk får mer og større laks enn deg og.

Bra jeg ikke har begynt med harr og sikfiske, da ville dere levd farlig med tanke på vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6) 5 fluer er for lite. Du må ha klekkere og duns av i hvertfall baetis rhodani, aurivilli, fuscogrisea og vespertina, spinnere i rusty brun i str 12-18 samt et utvalg av vårfluer (f.eks dyret, antronpuppa, renaflua) og et lass av mygg.

Dere KØDDER med meg nå????????????????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi sko tatt med oss "nubien" til rena. Det hadde vært no det. Spørs hvor lenge han hadde vært høy på pæra da. Dessuten så elsker oddbjørn og jeg sik og harr

Vell, en fluefisker uten begrensninger med intermediate og streamere i beredskap. Skal ikke se bort fra at han hadde tatt kilosfisk i fleng  ;D

Harr er kult  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok for vanskelig for deg vennen. Hold deg til laks og sjøørret noen år til ;)

Hadde dere ingenting å snakke om i den 2 timer lange kjøreturen? Kunne vel spurt deg litt da ;) Eller vet du ikke dette heller ;D

Han må ha det skriftlig så han kan skrive ut og lese hver kveld før han sovner vet du. Ellers husker han ingenting  ;D

Med sånne venner trenger du ikke fiender.. ;D

4) Du må selvsagt krype til korset og invester i genetiske hanenakker og et lass med CDC Tres. Kjøp eller lån boka til Staffan. Han har samme filosofi på ørretfluer som du har på laksefluer (enkelt og effektivt). Noen av fluene finner du også på renariver.com

6) 5 fluer er for lite. Du må ha klekkere og duns av i hvertfall baetis rhodani, aurivilli, fuscogrisea og vespertina, spinnere i rusty brun i str 12-18 samt et utvalg av vårfluer (f.eks dyret, antronpuppa, renaflua) og et lass av mygg.

Og dette er like selvimotsigende som fargene jeg har lagt på,Staffan har aldri i verden alt med rødt ! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nei ikke mye hjelp å få her nei.

Det burde det være,siden jeg har sett endel av kreasjonene de nevnte herrer kan oppdrive.

Er vel ikke mye "vrakfluer" å få der. ;)

ooofftopic

Forresten Sigve,har du en mulighet til å skifte en ring på Winston'en min,hvis jeg ikke får fikset det lokalt,vil ha skikkelig arbeide,så det begir jeg meg ikke ut på selv. ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe skal du gå rundt hele elva med 2hånds ;D Det er faen litt av en tur uten stang i de tette "granskogene" og ikke minst langt. Nei frue! Du får ta turen innom en kveld så kan vi snakke om kain og myggolje

Absolutt, men da må jeg få alle fluene dine som flyter feil og som er ubrukelige for fisefine ørretfiskere.

Herremann, det er bare en imitasjon av et hjerneløst lite insekt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...