Gå til innhold

Hvit vinge


Eirik Nielsen

Anbefalte innlegg

Nå heter ikke jeg andre, men kan jo svare på mine erfaringer på dette. Føler jo selv at når det ikke skjer mye på overflaten, osv. (kan brukes når det skjer noe og Seff) er dette noe jeg slenger på uansett kveld/dag. Den skaper såpass mye liv at det er et fristende bytte uansett når. Feit nattsvermer contra en mygg. Ja , hadde vell godt for biffen i stede for wiener pølsa;) Hehe .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andre? vil du si at hvitvinge er en skumringsflue eller hele dagen flue ? :)

Hei. Eirik har egentlig svart bra på spørsmålet ditt  :)

Flua ble egentlig laget som ei nattflue/ skumringsflue, og den første tiden fisket jeg den bare som det. Men så begynte jeg å prøve den på dagen også, under litt vind på fjellet utenfor noe bjørkekjerr, og det fungerte helt fenomenalt. Så, etter det har jeg i alle år fisket den både dag og i skumringen. Om fisken er litt opportunistisk og tar "litt av hvert" så kan Hvitvinge være veldig god  :) Men også som Eirik sier, når det ikke skjer så mye, så kan en Hvitvinge skape veldig bra liv allikevel - jeg synes det rett og slett er ei veldig moro flue å fiske med  :) 

Her er forresten en morsom artikkel om Hvitvinge (ikke jeg som har skrevet den): http://www.thetroutbum.com/no/fluefiske/artikler/40-propellern.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med forundring obsertvert LEVENDE hvitvinger på vannet mange ganger, der de ligger og vibrerer med vingene på blankvann og godt synlig for alle fisker i et stort område. Men jeg har knapt noen gang sett en fisk komme opp og ta de. Jeg har derfor konkludert med at disse fluene kanskje ikke smaker godt. De slipper jo skjell eller hva det er, så flua blir bare ei hvit smørje om du smekker den. Derfor er det interessant å høre at denne flua til André skal fiske så godt. Man lærer stadig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært litt skeptisk til hvitvinge, men samtidig nysgjerrig nok til å binde opp noen ex til flueboksen med ting som skal prøves. Her om dagen fikk jeg muligheten, og skitt - den var effektiv, gitt.

Stefan, junior og jeg holdt på å klikke i regnet, og for å unngå domestic violence og alt som følger med sånt, sæla vi opp i vadere og fluestenger og dro opp til et skogsvann jeg vet om. Det regnet som f..., vi så et og annet vak, men ingen insekter,  så vi prøvde det vanlige - dvs jobbet oss igjennom alt som har funket før. Nymfer, mygg, rakkkelhane, SC til og med noen lepto'er. Fisken var totalt uinteressert, og det hele ble ganske frustrerende etterhvert. Da kom jeg til å tenke på hvitvinge, og Andrés utsagn om at den kunne lokke opp fisk når ting var vanskelig. Jeg knøt på en, og la den ut mellom to vannliljer og stripet den sakte inn - og pang, der satt den :D - kjempegøy!!

Jeg hadde to hvitvinger til i boksen, som ble distribuert til Stefan og junior. Og begge fikk fisk -  juniors første på tørt - hehe - gjett om han var glad... og stor fan av hvitvinge. Den var det eneste som funket den dagen.

Det høres med til historien at den jeg fikk, stakk av før den ble landet, og i kastet etter at jeg hadde delt ut mine siste to hvitvinger til de andre, hang min seg fast i en av de ovennevnte vannliljer, og der henger den nok enda. Så det ble dårlig uttelling for min del rent fiskemessig, men gleden var like stor over Stefan og juniors fangst :)

Nå skal jeg opp og binde opp 10, for den flua skal flytte inn for godt i mine skogsvannsbokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt skeptisk til hvitvinge, men samtidig nysgjerrig nok til å binde opp noen ex til flueboksen med ting som skal prøves. Her om dagen fikk jeg muligheten, og skitt - den var effektiv, gitt.

Stefan, junior og jeg holdt på å klikke i regnet, og for å unngå domestic violence og alt som følger med sånt, sæla vi opp i vadere og fluestenger og dro opp til et skogsvann jeg vet om. Det regnet som f..., vi så et og annet vak, men ingen insekter,  så vi prøvde det vanlige - dvs jobbet oss igjennom alt som har funket før. Nymfer, mygg, rakkkelhane, SC til og med noen lepto'er. Fisken var totalt uinteressert, og det hele ble ganske frustrerende etterhvert. Da kom jeg til å tenke på hvitvinge, og Andrés utsagn om at den kunne lokke opp fisk når ting var vanskelig. Jeg knøt på en, og la den ut mellom to vannliljer og stripet den sakte inn - og pang, der satt den :D - kjempegøy!!

Jeg hadde to hvitvinger til i boksen, som ble distribuert til Stefan og junior. Og begge fikk fisk -  juniors første på tørt - hehe - gjett om han var glad... og stor fan av hvitvinge. Den var det eneste som funket den dagen.

Det høres med til historien at den jeg fikk, stakk av før den ble landet, og i kastet etter at jeg hadde delt ut mine siste to hvitvinger til de andre, hang min seg fast i en av de ovennevnte vannliljer, og der henger den nok enda. Så det ble dårlig uttelling for min del rent fiskemessig, men gleden var like stor over Stefan og juniors fangst :)

Nå skal jeg opp og binde opp 10, for den flua skal flytte inn for godt i mine skogsvannsbokser :)

Kjempekul rapport om Hvitvinge, Tom!  :)  Hehe, det er virkelig moro å høre.

Og også innmari moro at junioren din tok den første på tørt! Det er et stort øyeblikk i livet for de fleste av oss.

Takk for flott rapport, Tom.

Beste hilsen fra,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Då har jag som utlovat prövat denna skapelse även i norrbottniska älvar i sommar och rackarns drar den inte harr också=)=)=) Jag kan inte använda nog stora ord när det kommer till denna flua....i lugnt strömmande vatten, när flua gör "svängen"...jösses folkens...pang direkt...största harren var ca 38-40 cm.....otroligt festligt att se! Här har Andre en verklig vinnare!

Jag tror att vi under de dagarna vi fiskade fick totalt ca 60 fisk, var av jag tog kanske hälften. Av dessa får vitvingen 5 st på sitt samvete....hade nog vart fler om jag inte kastat "bort" de 4 jag hade med.... blir ny tur till hemtrakterna i sept och då har jag i vart fall 10 st med!!

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...