Gå til innhold

fiskefimer/fiskebøker på biblioteket


dalislama

Anbefalte innlegg

Hvor mye får en forfatter/forlag eller produsent betalt når en bok/film blir kjøpt inn til et bibliotek? Er dette et engangsbeløp eller avhenger det av hvor mange ganger disse blir leid ut? Det jeg tenker på er om man støtter de som lager fiskefilmer eller bøker ved å leie de på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibliotekene kjøper utgivelsene til full innkjøpspris. Så skal selvsagt forlaget ha sitt, og avhengig hvor mye forfatteren av boka tjener avhenger av hvilken royaltyavtale han/hun har med forlaget. Det spiller altså ingen rolle hvor ofte utgivelsen blir lånt ut, hvis det ikke er så stor etterspørsel at de bestiller flere eks, da.

De enkelte bibliotekene har vel et lokalt innkjøpsbudsjett.

I tillegg kommer Norsk kulturråds innkjøpsordning, som kjøper inn et antall  av utvalgte utgivelser (for musikk er det ca 600) som så sendes rundt til landets biblioteker. Det er en jury som avgjør hvilke plater som kjøpes inn. Tror det er et tilsvarende system med bøker.

Sikkert noen her som vet mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får en forfatter/forlag eller produsent betalt når en bok/film blir kjøpt inn til et bibliotek? Er dette et engangsbeløp eller avhenger det av hvor mange ganger disse blir leid ut? Det jeg tenker på er om man støtter de som lager fiskefilmer eller bøker ved å leie de på biblioteket.

Ja, riktig som Håvard sier - bibliotekene betaler et engangabeløp for filmene de kjøper av oss, og de betaler oss ikke etter hvor mange ganger filmene blir leid ut. Egentlig et flott tiltak synes jeg, for her kan unge ivrige fluefiskere med dårlig råd, og studenter og for så vidt alle andre også gå inn på biblioteket å leie gratis.

Vi tjener minimalt på det - det er et tapsprosjekt - men det er verdt det, for jeg husker selv når jeg var i tenårene og "tråla" biblioteket på Gjøvik etter fluefiskelitteratur (lite filmer da). Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpt en tiendel av de bøkene da, men på grunn av biblioteket så var det ei gullgruve av bøker for en vitebegjærlig fluefisker. Bibliotek er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...