Gå til innhold

Er lei av å fiske småfisk....


Anders WS

Anbefalte innlegg

Etter å ha besøkt et dusin vann i Vestfold-traktene og dratt opp mange, mange småørret, er jeg nå på utikk etter vann som rommer større fisk. Av vannene jeg har prøvd kan Bølevann, Lindevann, Heivann, Svartåa, Damvann, Svartjern osv nevnes, men alle disse rommer fisk av 150g-kaliberen, og det er ikke noe jeg er på utikk etter.

Dersom noen har tips å komme med, så er det bare å legge igjen et svar her i tråden. Evt. PM, dersom dere ikke vil røpe statshemmelighetene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg komme med et lite innspill uten å fremstå som verdensmester? Jeg tar sjangsen.

Det å lete etter vann og elver med fin fisk er jo en naturlig del av fluefiske for veldig mange av oss.

Den jakten varer hele livet håper jeg. Men det som minst like viktig er å lete etter det riktige tidspunktet å være der.

Ikke glem det. De fleste vann huser en og annen fin fisk og de viser seg gjerne bare under visse perioder.

Slik er det i alle fall i mine "finfiskvann".

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte en av forumets medlemmer på ett svaberg på stavern her for 3-4 uker siden, og han var medlemem i en lokal fluefiskeklubb på den siden av fjorden.

Husker ikke navn på hverken mann eller klubb, men den kan da ikke være så vanskelig å oppdrive?

Der er det garantert mange som har gode tips som sikkert deles over en kopp kaffe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg komme med et lite innspill uten å fremstå som verdensmester? Jeg tar sjangsen.

Det å lete etter vann og elver med fin fisk er jo en naturlig del av fluefiske for veldig mange av oss.

Den jakten varer hele livet håper jeg. Men det som minst like viktig er å lete etter det riktige tidspunktet å være der.

Ikke glem det. De fleste vann huser en og annen fin fisk og de viser seg gjerne bare under visse perioder.

Slik er det i alle fall i mine "finfiskvann".

Lykke til :)

Joda, Ruffen.. Akkurat det er jeg helt enig i.. Og gleden ved å finne et vann som husker stor fisk er jo den største gleden som finnes. Problemet mitt er bare at jeg har oppsøkt alle disse vannene, og de inneholder 10000 stk 150-grammere, og derfor blir det vanskelig å få de store til å ta. Storst sett har jeg holdt meg til indre Vestfold, type Andebu, Høyjord, osv, men her er det bare myrvann og sånt.

Jeg tror jeg rett og slett må begynne å sirkle inn et annet vassdrag, altså Hajern-området evt. Skrim og den veien. Jeg vet det er tatt større fisk i noen av vanna "mine", men samtidig så er det vanskelig å få de store til å ta når det er 150 småfisk som har lyst på flua først..

Edit:

Må få nevne to ting. Et vak av en halvkilosfisk ++, betyr så inderlig mye mer enn femti 100-grammere.

Edit 2:

Det må også nevnes at dette er blitt et lite luksusproblem, kontra fjordåret. I fjor fikk jeg stort sett bare fisk på nymer og streamere, så at det er for mye småfisk på tørt er bare et steg videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som minst like viktig er å lete etter det riktige tidspunktet å være der.

Ikke glem det.

Veldig enig der ja  :D

Nå er det vel mygg og vårfluer det går i på vannene...og da ere kveldstid som er greia vil jeg tro?

hvis vannene huser døgnfluer så er det tidlig på dagen som er greia , nå er vel leptoene ferdig...men kan være sjans for en av cloeon artene og de klekker i duskregn på dagtid , ihvertfall min erfaring av disse klekkingene  :)

Bruk heller mere tid på noen vann Anders WS , gjelder og treffe en bra klekking for att de store skal vise seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...