Gå til innhold

Anbefalte fjellfiskeplasser i Sørøstnorge?


kolja

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke veldig godt kjent i Norge. Kan noen gi meg tips om gode plasser å fiske i Sørøstnorge?

Kjører ikke bil enda, så jeg er avhengig av offentlig kommunikasjon. Ønsker å ta med meg en kamerat fra Russland og vise ham litt av Norge denne sommeren.

Steder i fjellet er spesiellt interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla, Kolja

Det er ikke så mye fjell sørøst i Norge. I Østfold feks, er de høyeste toppa på litt over 330 meter, så her går det nok mer i skau, sure tjenn og myrlandskap. Beveger du deg opp mot Akershus og Hedmark så begynner det å hjelpe betraktelig. Skal du fiske etter gjedde, mort, hork eller abbor? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svaret, Olav!

Kansje jeg har skrevet litt feil , vi kan bevege oss litt lengere enn Østnorge (Fram til Trondheim). Jeg bor i Moss (nær Oslo)  og planen er for å fiske litt Harr og Ørret på den turen. Hvilke muligheter har jeg da?  Tenkte på noe som Telemark - Jotunheimen.

Vil komme oss litt ut i naturen med telt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ute etter det samma som alle oss andre - vakker natur og godt fiske! :)

Hva med Femundsmarka? Der oppe er det vakkert, med utallige muligheter for å dyppe utsyret. Du trenger egentlig ikke kjøre såå langt heller, Trysil/Bittermarka og Engerdal feks er proppfulle av fine vann og elver. Ellers så kan du jo ta strynefjellsekspressen oppover Gudbrandsdalen, her er det også flust med muligheter og nydelig natur omtrent hele veien til vestlandet..

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å bestemme seg. Et godt tips er å bruke litt tid på å studere kart, da vil du etterhvert finne potensielle og interessante plasser. Når du har pekt deg ut et område, så kan du jo opprette en ny tråd her inne på forumet og spørre litt mer spesifikt? Kanskje du til og med får noen gode tips på PM! :)

Lykke til!

ps: Det er utrolig mye nyttig info du kan søke deg fram til her inne på ffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, alle sammen!

Ja, Olav , det var veldig gode tips og i dagene som kommer skal jeg sette meg og tenke over alle muligheter. Femundsmarka - Trysil og Bøverdalen i Lom høres ut som gode alternativer!

Og det med kartet, det skal jeg gjøre også , det er vanskelig å velge hvor du skal reise når du er ikke så erfaren og er avhengig av transport ;)

Øyvind T

Nei , vi skal reise ikke før på slutten av Juli. Er det en god tid for Bøverdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget frå Oslo til Finse og hopp av der (evt Haugastøl). Der kan de gå frå hytte til hytte (evt telt) i flott turterreng og fiske i mange fine vatn. Overnatting på DNT-hyttene er billeg, det samme er fiskekortet. Der oppe kan de få stor fisk! Lån "Fiske på Hardangervidda" på  biblioteket, evt kjøp den. Der står det mykje nyttig info! Naturen er råare i Jotunheimen, men det er lettare å gå og muligens større sjans for stor fisk på Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...