Gå til innhold

Intermediate som flyter


Per....

Anbefalte innlegg

I går var jeg å kjøpte meg nytt snøre til Sø-stanga, type intermediate. Jeg fant et billig snøre, av merket Ron Thompson, som var merket med intermediate. I dag skulle jeg ut å fiske, og snøret flyter. Skjønner ingen ting. Det eneste jeg kan tenke med til er at det er til ferskvann, der oppdriften ikke er så stor. Men det står ikke merket noe sted. Finnes noe slik? Kan jo hende jeg har kjøpt feil, men kan ikke helt skjønne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke med til er at det er til ferskvann, der oppdriften ikke er så stor.

Jeg tipper du er på riktig spor her. Og siden fluefiske oftere skjer i ferskt enn i salt vann, er jeg ikke overrasket over at et standard intermediate-snøre er tetthetsjustert for ferskvann.

Faktisk har jeg også opplevd at intermediate-snører vanligvis flyter i saltvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men virkelig. 300 er ikke så fantastisk billig. Hadde forventet at det sank ihvertfall.

Åja, nei det var jo en pris som i allefall tilsier at det burde synke når det står den skal det.

Kjøpte selv et Ron Thompson Intermediate en gang, og det fløt. Men så kosta det 10kr, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ett ordentlig intermidatesnøre for sjøørret-fiske , så kan jeg anbefale disse , koster ikke 300 , men ikke langt unna heller på ridgen....

Airflo ridge clear intermidate(både slow og fast-sink.) 500kr den beste glasslina jeg har prøvd-.

Guideline Coastal både fast og sink  farget line med vanlig coating.

slipp lina i ei balje med vann så ser du om den flyter eller synker...... mange liner som ikke er a v typen fast intermidate , synker ikke raskty nok , så inntrekk og oppdrift mht sjø som jobber opp snøret vil få det til å se ut som om det flyter , men det ligger nok rett i overflaten.

Derfor bruker jeg utelukkende fast-intermidate liner , det er kun når jeg går i bånn med dette jeg benytter slow intermidate eller flyt.....

man fisker mer effektivt da også , slipper å vente på inntrekkene.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F... Da har jeg svidd av 300 kr, altså nesten prisen for et godt snøre som funker, på et snøre som gjør eksakt samme nytten som det flysnøret jeg hadde fra før.. En kan bli litt irritert iblant. :P Men da blir det enda et snøre når jeg får lønn da. :) Jeg har jo tydligvis ingen ting å klage på heller. Lurer litt på synk 1, vil det synke mye fortere enn fast intermediate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ,snakker vi om diffus merking og tolkinger....

ett fast intermidate er så likt ett synk1 pr def som det kan gå , det blir med andre ord hipp som happ.

ridge clear fra guideline/airflo kjøper du en 7/8 om du har 7 er

en 6/7 om du har 6 er osv.....

Hva med å klage på RT lina ? er den feilmerket eller ikke finner den tilfredsstillende og du ikke har kjøpt den på spesifisert salg , kan du selvsagt angre , selv om den har vært i vann , om den kan leveres med emballasjen inntakt og framvise kvitt.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt ulike smøremiddel til lier, men det er forskjell på hva som kan brukes til flyte og synkeliner. Hvis du har en bra butikk i nærhetn bør de ha begge deler. Hvis ikke kan u f.eks betille loon sink fast fra flue.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Tiemco sin sink line smøring(flyt -versjonen også)

Bruk ikke flyte-linedressinger på synkeliner..... i såfall går de saktere ned , men det går seg til etterhvert.

fraråder Loon sink line cleaner , lina blir ikke glatt etter påføring av denne , jeg har den , og brukt den flere ganger , men sluttet nå etter jeg fikk fatt i Tiemco sin.Zalo over natta er vel ikke det smarteste å legge lina i.... Tenk deg hvordan zalo herjer med feks matrester på tllerkener( der er den jo suveren)

Men ser på tidspungtet for innlegget ditt at det sannsynligvis er gjort , så nå venter jeg spent på tilbakemelding.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det ble ingen forskjell på lina, annet enn at den sank såvidt litt bedre i dag. Den sank hvis jeg kastet dårlig, og lina havnet i bukter. Med tanke på at den lå i zalo over natta har ikke dette hatt noen innvirkning fra eller til. Ikke var lina glattere, og ikke noe dårligere å kaste med. Ser ikke ut til å ha hatt noen innvirkning i det hele tatt. Skal få fatt i en sånn synkesmøring, så blir det nok årnings på dette. Synes ellers at lina er helt kurant til prisen. Hvis man ser bort ifra at den ikke synker, men selv med innkjøp av en slik smøring er det mye billigere enn hva mange andre liner koster. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøringen skal rense lina for smuss som danner seg ved fiske , det OPPRETTHOLDER synkeegenskapene , men forbedrer den neppe , i allefall ikke radikalt desverre.

Ei Airflo Ridge clear line koster 499,- den synker( flere versjoner å velge i) har glatt coating og slitestyrken skal jeg ikke mene noe om enda , men den er jævla god å kaste med ;D

Da kan du ha denne i backup til innkjøp om du ikke får til den andre.

Uansett salgsvare eller ikke , jeg ville byttet den lina du har , du har åpenbart ikke fått det du kjøpte , dersom lina knappt synker.....

den MÅ bryte overflaten om du skal fiske i sjø , sjøen jobber lina opp av vannet med bølgene og gjør at du ikke vil fiske effektivt i vannlagene , men i overflaten , dette vil minimere dine sjanser til å få fisk i sjøen , oftere enn det vil være en fordel.

flyteline kan ha sine fordeler , på svært grunne omeråder , men skulle jeg hatt ei line til sjøbruk måtte det blitt fast-intermidate.

Coastal er og ett ok alternativ , men i forhold til Ridge clear er den mye dyrere .

Begge kan anbefales.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å hørte på vei hjem om jeg kunne bytte lina. Hadde den ikke med siden vi egentlig ikke skulle innom, men så ble det slik alikevel. De sa at det ikke gikk, siden den var på salg og de skulle bli kvitt alle sammen. Jeg spurte om å få pengene tilbake, det gikk heller ikke, siden det var salgsvare. Han babblet også noe om at jeg betalte med norske penger (kjøpt i sverige) uten at jeg klarte å forstå hvorfor det skulle ha noen innvirkning. Jeg ble småsur og gikk...

Men nå er det en 2 ukers tid til jeg skal fiske SØ igjen, og jeg tror jeg skal kunne skaffe meg et skikkelig snøre til da. Blir nok Airflo da, siden du anbefaler det så sterkt. I fast int? Skal kjøpe i den butikken jeg kjøper det meste annet av utstyr, der vet jeg hvertfall at jeg får skikkelig service. Tror ikke de har råd til å miste meg...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Drit i Zalo. KAN ødelegge mer enn å gjøre nytte det å. Er ikke uvanlig at nye snører har et "produksjonsbelegg" som må slites av. Mye bra teorier oppover her :) Tetthetsjustert for saltvann var konge :)

Fisk/kast noen turer så skal du se det synker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har kjøpt det samme snøret til stanga til junior..var det blåaktig?

Ville ikke synke,så jeg kjøpte det samme til junior som jeg bruker..Airflo Ridge clear camo..

Gullsnøre...vet om mange som har begynt og bruke det,og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra teorier oppover her :) Tetthetsjustert for saltvann var konge :)

Saltvann er tyngre enn ferskvann, det er til og med mulig at læreren prøvde å lære deg dette på skolen. Sjøvann har en tetthet på mellom 2.5% og 3% mer enn hva ferskvann har. Det betyr at noe som er nær nøytralt i ferskvann vil synke noe vanskeligere eller til og med såvidt flyte i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Blir nok Airflo på meg også. Sånn er det hver gang jeg skal prøve å spare penger, ender opp med noe crap som må erstattes uansett. :P

der har jeg vært også og dui er vel enig i at det er jævla irriterende hver gang også? allikevel gjør vi det igjen , og igjen og .....igjen.... ;D

Jeg har funnet ut at det bare er mellomlegget som er "dyrt" , man får ikke selv den dårligste vare gratis.

Når man må velge , så syntes i allefall jeg det er bedre å velge å kjøpe en ting som er bra , og heller vente lengere mellonm hvert kjøp ,og faktisk bli fornøyd emd det man kjøper .....

men det går an å gi mye penger for noe bra og ikke bli fornøyd også-.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jævelig irriterende. Men det var litt impuls, skulle gentlig bare kikke. Og når man da kommer over noe en synes er billig der og da, slår man gjerne til. Har kjøpt flere jakker o.l. som egentlig er litt små, men som er billige. Man kjøper, kommer hjem og finner ut at den egentlig er alt for kort i ermene. Typisk kjedelig senario...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...