Gå til innhold

Papirklemme


Gjest rams

Anbefalte innlegg

For å holde CDC fjærene på plass trenger jeg en passende papirklemme. Har vært innom det som er av forretninger (fluefiske, bokhandler, byggevare...) uten å lykkes. Det nærmeste jeg kom var en klemme på Binders med "overbitt".

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en egnet papirklemme, så er jeg takknemlig for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg fikk kjøpt mine i en bokhandler i sandvika om jeg ikke husker helt feil. De hadde mange igjen.

 

Ellers har vel staffan Lindstrøm slike ville jeg tru, trur de iallefall følger med om du kjøper ett sett med serafil tråd. Men jeg er usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har redningen. Var innom en matvareskjede i Sverige for par årsiden, pluttselig kom jeg åver pappirklemmer i fire pakning:D. JIPPI er det som Staffan bruker??:?:. Da jeg kom hjem, kom det et lite skuffelse. De nye Pappirklemmene er prikk like. Men er 7mm større klemme, så si 3,9 mm i denne klemme saken. Staffan sin er 2,9 (jeg målte de to da jeg skrev denne meldingen#-o).

 

Jeg har pakkningen her, og linken er: www.sense-ab.se) .

Jeg vet ikke om denne saken her ) skal være med, var bare bilde av den på pakningen. Firmaet heter Sense.

 

Kanskje det går an og bestille der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å holde CDC fjærene på plass trenger jeg en passende papirklemme. Har vært innom det som er av forretninger (fluefiske' date=' bokhandler, byggevare...) uten å lykkes. Det nærmeste jeg kom var en klemme på Binders med "overbitt".

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en egnet papirklemme, så er jeg takknemlig for tilbakemelding![/quote']

 

 

Den fungerer fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et sett med Staffan Lindstrøm sin Serafil bindetråd. Da får du 6 trådspoler i div farger + papirklemme til Cdc o.l. + at du slipper å sitte å rote med dubbingløkke og dubbingspinner. Med Serafil går det som en lek. Serafil får du hos Nordisk Fiskeutstyr eller Jarle og Bjørnar Fluefiske eller du kan kjøpe den av Staffan Lindstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i en egnet papirklemme' date=' så er jeg takknemlig for tilbakemelding![/quote']

 

Ser du bor på Skedsmokorset. Prøv Nille på Skedsmosenteret.

Selv kjøpte jeg en pakke med 10 papirklemmer i tre forskjellige størrelser for 10 kroner, men jeg husker ikke om dette var Nille, 10`ern, eller om det var på 10-kroners markedet på Rimi/Rema.... #-o

 

(Ja, jeg er medlem i korttidsminneforeningen - Nei, jeg er ikke skotte eller gjerrig, og NEI, jeg vanker ikke på Nille...... :oops: )

 

De fleste papirklemmer man kjøper er (naturlig nok) beregnet på papir, men man bøyer enkelt ned "klemflatene" slik at de ligger flatt på hverandre, med hånden. Det kan være greit å gjøre dette for at CdC-fibrene, eller annet materiell, skal ligge best mulig i klemma... O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Vanlig bindetråd kan jo også splittes..så hva er vitsen med serafil..?

Jeg bruker vanlig bindetråd og tommel som papirklemme når jeg spinner CDC.. funker greit det :wink:

 

Klart det funker :) Selv splitter jeg bindetråden selv ved små fluer, men syns nå serafil er enkel og genial :) Spesielt om du vil spinne andre ting enn cdc. Smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En fordel med serafil er at den tåler å spinnes ganske hardt kontra

Uni 8/0 og Bennechi 12/0. Tråder som tåler mye er f.eks Bennechi Ultrastrong og Roman Moser Powersilk el. dyneema som materialet heter.

 

Personlig så var jeg litt frelst en liten stund over enkelheten med Serafil.

Nå har jeg godt tilbake til dubbingløkke metoden fordi jeg synes at det gir et mye flottere hackle. Bedre spredning og ikke så lett å dra løs fibere som man kan bli plaget med dersom man bruker serafil og ikke spinner hardt nok. Det er meget viktig å opprettholde et jevt press hele tiden og sørge for at tråden er hardt tvunnet når man bruker serafil.

At man sparer mye tid med serafil er bare tullball.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg som begynte med og spinne CDC med serafil. Har faktisk aldri prøvd med dubbingløkke og spinner. Er enig med at fibrene er for lett og dra fra med serafil.

 

Rune jeg må skrite litt med michigan mayfly oppskriftet som du har lagt ut. Har aldri funnet ut et oppskrift av binde beskrivelse av denne fluen. Har prøvd og binde den i fra bare et ferdig binde bilde av den. Har klødd meg i hodet lenge hvordan den skal bindes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune jeg må skryte litt med michigan mayfly oppskriftet som du har lagt ut. Har aldri funnet ut et oppskrift av binde beskrivelse av denne fluen. Har prøvd og binde den i fra bare et ferdig binde bilde av den. Har klødd meg i hodet lenge hvordan den skal bindes.

 

Så, så, så.........For mye skryt kan gå til hodet på`n, vet du laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg skjøpt meg et ordentelig dubbingtwizter. Det er den med kulelager. Hehe fikk den billig (119kr). Han bak disken viste ikke prisen på den, så han sa bare en pris :D.

 

Skal si det ble noe annnet ja, men uvant. Det er faktisk morsomt og lage kropper med innblada flash matrealer på fks Laksefluer eller nymfer som er bedre og skrive enn lakseflue på dette Nettsiden :wink:.

 

Det e bære lakkert

 

 

Lars N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...