Gå til innhold

Feilkroka fisk, bedre og klippe flua?


Anbefalte innlegg

Sikkert flere som har vært borti dette og kroke fisken ett lite stykke bak tunga ut til sida i ei blodåre til gjellene på fisken?

og når du da napper ut flua så begynner selvfølgelig fisken og blød mye og vil ikke overleve pga blodtap.

Dette skjedde meg her om dagen og har skjedd før også...heldigvis ikke på noen storfisk!

Men det jeg tenkte på, tok en ørret ifjor som merkelig nok satt 2 markkroker i...den ene i blodåra...dette så ut til og ikke være noe problem for fisken i det hele tatt? og man så att dette der var en god stund siden hadde skjedd når nærmest såret hadde grodd rundt kroken på en måte,og forskjellig dim og markkroker,altså kroka to ganger, vanskelig og forklare men  ;D

er det bedre og klippe flua og la den sitte der om man skulle være så uheldig og kroke en fisk feil på denne måten?

Større fisk har jo også grovere blodårer....og kroken vil da ikke blokkere for blodet helt...

jeg hadde vurdert og nesten klippe flua om det hadde vært en stor jævel....

Noe behagelig er det kanskje ikke for fisken ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flere som har vært borti dette og kroke fisken ett lite stykke bak tunga ut til sida i ei blodåre til gjellene på fisken?

og når du da napper ut flua så begynner selvfølgelig fisken og blød mye og vil ikke overleve pga blodtap.

Dette skjedde meg her om dagen og har skjedd før også...heldigvis ikke på noen storfisk!

Men det jeg tenkte på, tok en ørret ifjor som merkelig nok satt 2 markkroker i...den ene i blodåra...dette så ut til og ikke være noe problem for fisken i det hele tatt? og man så att dette der var en god stund siden hadde skjedd når nærmest såret hadde grodd rundt kroken på en måte,og forskjellig dim og markkroker,altså kroka to ganger, vanskelig og forklare men  ;D

er det bedre og klippe flua og la den sitte der om man skulle være så uheldig og kroke en fisk feil på denne måten?

Større fisk har jo også grovere blodårer....og kroken vil da ikke blokkere for blodet helt...

jeg hadde vurdert og nesten klippe flua om det hadde vært en stor jævel....

Noe behagelig er det kanskje ikke for fisken ....

men ka som vil skje tilslutt hvis det blir en og samme fisk som blir feilkroket hele tiden....

det blir mange kroker tilslutt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flere som har vært borti dette og kroke fisken ett lite stykke bak tunga ut til sida i ei blodåre til gjellene på fisken?

og når du da napper ut flua så begynner selvfølgelig fisken og blød mye og vil ikke overleve pga blodtap.

Dette skjedde meg her om dagen og har skjedd før også...heldigvis ikke på noen storfisk!

Men det jeg tenkte på, tok en ørret ifjor som merkelig nok satt 2 markkroker i...den ene i blodåra...dette så ut til og ikke være noe problem for fisken i det hele tatt? og man så att dette der var en god stund siden hadde skjedd når nærmest såret hadde grodd rundt kroken på en måte,og forskjellig dim og markkroker,altså kroka to ganger, vanskelig og forklare men  ;D

er det bedre og klippe flua og la den sitte der om man skulle være så uheldig og kroke en fisk feil på denne måten?

Større fisk har jo også grovere blodårer....og kroken vil da ikke blokkere for blodet helt...

jeg hadde vurdert og nesten klippe flua om det hadde vært en stor jævel....

Noe behagelig er det kanskje ikke for fisken ....

men ka som vil skje tilslutt hvis det blir en og samme fisk som blir feilkroket hele tiden....

det blir mange kroker tilslutt.... :)

Neida...for hver krok i blodåra vil den få sikkert enda dårligere kondis..snart vil den ikke ha energi til og gå opp og ta tørrflua  :P

Blodfortynnende medesiner vil nok gjøre susen  ;D

Neida men ser den kufo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flere som har vært borti dette og kroke fisken ett lite stykke bak tunga ut til sida i ei blodåre til gjellene på fisken?

og når du da napper ut flua så begynner selvfølgelig fisken og blød mye og vil ikke overleve pga blodtap.

Dette skjedde meg her om dagen og har skjedd før også...heldigvis ikke på noen storfisk!

Men det jeg tenkte på, tok en ørret ifjor som merkelig nok satt 2 markkroker i...den ene i blodåra...dette så ut til og ikke være noe problem for fisken i det hele tatt? og man så att dette der var en god stund siden hadde skjedd når nærmest såret hadde grodd rundt kroken på en måte,og forskjellig dim og markkroker,altså kroka to ganger, vanskelig og forklare men  ;D

er det bedre og klippe flua og la den sitte der om man skulle være så uheldig og kroke en fisk feil på denne måten?

Større fisk har jo også grovere blodårer....og kroken vil da ikke blokkere for blodet helt...

jeg hadde vurdert og nesten klippe flua om det hadde vært en stor jævel....

Noe behagelig er det kanskje ikke for fisken ....

men ka som vil skje tilslutt hvis det blir en og samme fisk som blir feilkroket hele tiden....

det blir mange kroker tilslutt.... :)

Neida...for hver krok i blodåra vil den få sikkert enda dårligere kondis..snart vil den ikke ha energi til og gå opp og ta tørrflua  :P

Blodfortynnende medesiner vil nok gjøre susen  ;D

Neida men ser den kufo :D

hehe ;D ja man får helle blodfortynnende i elva/vannet før man starter å fisker.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror ikke blodfortynnende er veien å gå...  Det vil jo øke blødningstildens til fisken :P

Hvis årene er gjengrodd med markkork vil den få noe bedre sirkulasjon , heng ei flaske blodfortynnende( marevan) i en bottom s up-loon holder , litt av det på nymfa , så går den en runde til... ;D

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror ikke blodfortynnende er veien å gå...  Det vil jo øke blødningstildens til fisken :P

Hvis årene er gjengrodd med markkork vil den få noe bedre sirkulasjon , heng ei flaske blodfortynnende( marevan) i en bottom s up-loon holder , litt av det på nymfa , så går den en runde til... ;D

mvh Espen

Joda, hvis årene er gjengrodd vil den bedres... men hvis fisken går på det(marevan/pradaxa) når den blir feil kroket så vil den blø ihjel på null komma niks ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn hva? Enn å nappe den ut? Eller bedre enn å slå den hardt i hodet og få seg et godt måltid? Jeg er ingen motstander av C&R, jeg benytter meg av det ofte. Men å slippe ut en fisk som ser ut som en krokfabrikk, det ville jeg ikke gjort. Enten kan kroken tas ut på en forsvarlig måte, ellers blir fisken middag. Har dere virkelig glemt hvor godt den smaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre enn hva? Enn å nappe den ut? Eller bedre enn å slå den hardt i hodet og få seg et godt måltid? Jeg er ingen motstander av C&R, jeg benytter meg av det ofte. Men å slippe ut en fisk som ser ut som en krokfabrikk, det ville jeg ikke gjort. Enten kan kroken tas ut på en forsvarlig måte, ellers blir fisken middag. Har dere virkelig glemt hvor godt den smaker?

Joda greit nok det, selvfølgelig er det det beste  :D men var jo ikke helt det jeg tenkte på siden jeg spurte da vettø...er jo nettopp det jeg har måtte gjøre  ;)

Men jeg tenkte på til nød om hvis jeg ville slippe den ut igjen, en storfisk altså som kanskje av mange årsaker burde settes tilbake i elva   ;)  i elver der der feks er maxmål, skal fisken settes ut igjen død(døende) eller levende, så ikke helt det jeg tenkte på heller  :D

Var bare ett spm....

Blir ikke rare krokfabrikken av en tørrfluekrok heller...om noen skulle få den fisken (hvis den overlever) som jeg slapp ut igjen med krok i blodåra vil nok alle tenke som deg, kakk og spis , gjerne for meg men jeg vil helst ikke kakke storfisk der den er sjelden vare , nok av andre folk som gjør det ellers i den elva  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så bevandret i maksmål-verden, men i minstemålsverden pleier det å stå noe om at den skal slippes ut med mindre den er kroket på en slik måte at den ikke kan settes ut på forsvarlig vis.. Jeg nekter å tro at du blir straffet for å kakke en fisk som ikke ville overleve gjenutsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så bevandret i maksmål-verden, men i minstemålsverden pleier det å stå noe om at den skal slippes ut med mindre den er kroket på en slik måte at den ikke kan settes ut på forsvarlig vis.. Jeg nekter å tro at du blir straffet for å kakke en fisk som ikke ville overleve gjenutsetting.

Når det gjelder maxmål så skal fisken ut uansett....etter som jeg har forstått  :D

det er fordi att hvis ikke så kan noen kakke den fisken og skylde på att kjere vene den var kroka feil og den blødde osv...da er den regelen veldig lett og fucke opp  ;)

Men la oss si da att jeg velger og klippe flua på en feilkroka fisk...kanskje det er litt utpå høsten og fisken er full av rogn...hvis jeg gjør det så kanskje den overlever, noe jeg tror er mulig, så får den gytt og vidreført genene sine  ...feks det da om u skjønner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så bevandret i maksmål-verden, men i minstemålsverden pleier det å stå noe om at den skal slippes ut med mindre den er kroket på en slik måte at den ikke kan settes ut på forsvarlig vis.. Jeg nekter å tro at du blir straffet for å kakke en fisk som ikke ville overleve gjenutsetting.

du kan jo prøve deg med den i hemsila ....hehe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når man bruker kroker uten mothaker? Klipper man kroken da vil den trolig løsne og kunne sette seg i halsen....tar man den ut vil den kanskje dø av blodtap, da er vel eneste utvei "kakk og spis" eller kan den overleve blodtapet? Er det noen som vet hvor mye/ lenge fisken blør etter at kroken er fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har tatt ut kroken av blør noe jævlig iallefall...tror sjansen er forsvinnende liten for og overleve....Jeg kakka de stakkarene iallefall, legger seg kjappt på ryggen  :-\

Mothakeløse henger nok der de også tror jeg...tvert gjennom så skal det nok mye til for att den glir ut...

men nå er det bare spekulasjoner fra min side  :D

EDIT: for hver gang fisken "puster" pumper han blodet ut så jeg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at Heimsila er et av de stedene hvor en regel med maksmål med mindre det er uforsvarlig å sette den tilbake ville fungert. Det er jo slik at prisnivået der fordrer at du skal være godt over middels interessert for å kjøpe kort. De som innehar en slik interesse vil også som regel inneha tilstrekkelig med kunnskap og forståelse for hvordan det hele fungerer, og derfor tror jeg ikke de ville uthule regelverket slik mindre kunnskapsrike gjerne vil gjøre.

Dersom det virkelig er slik at man skal sette ut fisk som man vet overlever i høyden en dag, kanskje en time eller to, synes jeg at det er tid for å gjeninnføre debatten om reglene. En slik praksis er i beste fall inhumant, og i verste fall er det lovstridig. Fra viltloven:

§ 19. Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår

fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Om det kan overføres til fiske vet jeg ikke, jeg er ingen jurist. Men dersom det kan, så anser jeg i allefall den regelen du her peker på som direkte lovstridig.

Det som jeg synes er hakket værre enn å bryte en paragraf eller to, er konsekvensene av en slik praksis. Allmenheten, dvs, de som ikke nødvendigvis kjenner og forstår behovet for gjenutsetting som et nødvendig kultiveringstiltak, ser ofte på dette som både barbarisk, unødvendig, og inhumant. Fiske er tross alt en matauk, vil nok mange si. Og dersom det kommer ut at vi blir tvunget til å sette ut fisk som har 10% sjangse for å overleve tror jeg ikke man trenger å vente lenge før vår idyll ved elven eller vannet blir alvorlig forstyrret av dyrevernsgrupper og lovgivende organer. Og det med rette. Min personlige samvittighet ville iallefall ikke tillatt meg å sette ut en fisk jeg visste ikke ville overleve. På samme måte som jeg heller ikke ville ha latt et skadeskutt dyr gå når jeg driver jakt. Som jeger så presiseres det ofte at man skal oppføre seg på slikt vis at man fremmer respekt for sitt virke, og at man aldri skal oppføre seg slik at almennheten får vann på mølla i motstanden mot jakt. Dette er til og med en del av opplæringen man får når man tar jegerprøven. Er det da feil å anta samme holdning til fisket? Jeg synes ikke det, tvert imot så anser jeg det for å være viktig for å beskytte vår "rett" til å drive det sportsfisket vi er så glade i.

Puh, det ble langt. Men nå ser dere kanskje hvorfor jeg lot meg provosere? Og for å understreke, jeg er ingen motstander av gjennutsetting, tvert imot, men jeg forlanger av meg selv at fisk jeg setter ut skal ha muligheten til å overleve. Dersom jeg ikke gjorde det, kunne jeg like gjerne ha kjørt skytteltrafikk mellom matbutikken og avfallsplassen, og lempet god mat rett på dynga. Bortsett fra at ved å sette ut døende fisk mer tilsvarer å dumpe søppel i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener og hvorfor du lar deg provoserer!

Det er trist att sånne regler må innføres...MEN, det kan vi om sjøl...hadde ikke vi sportsfiskere ikke oss sammen i noen få utvalgte forskjellige elver, spredt oss litt og kakka med måte når vi drar til ei elv....!

Noen har lett for tenke att, samma det om jeg kakker ett par fisk, bare ett par liksom eller "tatt til vi hadde blitt mette og sluppet ut resten" ...men det blir veldig mange fisker i løpet av en sesong, om alle skulle kakka bareett par fisk hver seg på hver tur oppi feks hemsil...

Alle skjønner det, vi er ikke alene og bjella burde ringe når du ser 15 andre fiskere i elva...15x2=30fisk per dagx7dager=210 fiskx8uker=1680 fisk ca på 2mnd ;) osv...osv...

Vil jeg ha mat, stikker jeg på fjellet og henter meg noen matfisk i ett vann eller ei elv der jeg trygt kan gjøre dette, og kanskje trengs att jeg gjør det!

Jeg stikker da ikke til hemsila eller rena for og bedrive matauk ei uke(fryktelig bortkasta penger og tid for noen pannefisker)...det er da ikke for maten sin skyld jeg fisker, jeg fisker fordi det er gøy....matauk burde vi drive med lokalt, hjemme det, der vi kjenner tilstandenene i elv og vann..(og da er garn mye mere effektivt, eller oter,ikke flue, billigere er det også ;))

Borte så har det blitt sånn att vi ikke kan drive matauk og trofekakking i de populære elvene...for vi er ikke alene der og har ikke peiling på hvordan tilstanden er (selv om vi kjappt skjønner det hvis vi tenker oss om ;)

Men nok om det, C&R har vi diskutert så mange ganger før, og vi er alle enige til slutt og skjønner nødvendigheten av hvorfor det må innføres  :)

Det er iallefall ikke noe og bli uvenner om det her.... 8)

Kjenner det skal bli godt med ferie nå gett ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalt ang C&R i St.meld. nr. 12 (2002-2003).

"Fang og slipp

Fang og slipp innebærer at fanget fisk slippes ut igjen. Denne metoden er innført som forvaltningsprinsipp i mange land som et alternativ til å innskrenke fisket på andre måter i vassdrag der fiskebestanden ikke tåler beskatning gjennom vanlig fiske. Fiske basert på fang og slipp ivaretar således befolkningens interesse for sportsfiske og grunneierens mulighet for inntjening der fiskebestanden er for liten til å tåle beskatning. Fra mange hold er det imidlertid reist betydelige motforestillinger i det man anser det uetisk å påføre fisken lidelse for å tilfredstille interessen for sportsfiske. Undersøkelser viser at fisk i Yellowstone River i USA gjennomsnittlig ble gjenfanget fire ganger i løpet av en sesong.

Også i Norge benyttes fang og slipp i økende grad, og har også vært diskutert innført som offentlig forvaltningsprinsipp. Statens dyrehelsetilsyn har som følge av dette uttalt at utslipp av fisk i enkelte tilfeller er i strid med dyrevernlovens bestemmelser."

Mattilsynet har uttalt:

"VKM konkluderer med at det er sannsynlig at fang og slipp har negativ påvirkning på fiskens velferd. Langsiktige velferdsproblemer når fisken befinner seg i det anadrome stadiet, blir likevel ikke påpekt. VKM mener at velferdsutfordringene kan møtes gjennom krav til fiskeutstyr, prosedyrer for håndtering av fisken før den slippes ut og opplæring av sportsfiskere og fiskeguider."

http://www.mattilsynet.no/regelverksutvikling/vkm_riskovurderinger/fisk/risikovurdering_av_fang_og_slipp_fiske_78580

Rådet for dyreetikk, som er oppnevnt av Landbruks og matdepartementet har konkludert med:

"Rådet for dyreetikk vil på denne bakgrunn fraråde at “fang- og slipp” blir innført som forvaltningstiltak i Norge."

http://www.radetfordyreetikk.no/1998/04/sportsfiske-fang-og-slipp/

Ved sammensetningen av rådet var det vel ingen som representerte sportsfiskerenes interesser?

"Rådet har 7 medlemmer: Svein Aage Christoffersen (leder, frittstående medlem), Georg Apenes

(frittstående medlem), Johannes Kvåle (Norges Bondelag), Liv Solemdal (Norsk bonde- og

småbrukarlag), Toralf Metveit (Dyrebeskyttelsen Norge), Knut Hove (Norges landbrukshøgskole)

og Torill Malmstrøm (Landbruksdepartementet)."

Fisk er ikke "Vilt" i viltlovens forstand. Fisk er beskyttet av den nye Dyreveldferdsloven. Her er ikke C&R nevnt. Det er heller ikke nevnt i kommentarene til loven. Loven er et resultat av EUs direktiver og har primært hatt kommersielt landbruk og fiske i tankene. Det blr da vanskelig å analogisere seg frem til løsninger for C&R og fortomsklipping.

Av den generelle formuleringen i lovens § 3 følger det:

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Uansett kan det neppe bli tale om straffeansvar ettersom bestemmelsene er for uklare og generelle til at kravet om klar hjemmel er ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
2.Det er forbudt å avlive fisk over 38cm. Hver fisker kan avlive 1 fisk pr. fiskedag (08.00 - 24.00) mellom 33 og 38cm. Når en fisk er avlivet skal fisket opphøre til neste dag.

Neppe noen som har gitt seg av den grunn.

Når det gjelder fisk som er over maksmål og det er stor sannsynlighet for at ikke klarer seg hvis man fjerner kroken så er det ingen diskusjon fra min side. Ut med kroken og hvis det da er klart at det mest sannsynlig ikke går bra så er dunk i hodet og en tur til fiskeforeninga. Da kan de gjøre all den forskning de vil. Skjellprøver osv. Jeg lar IKKE en døende fisk tusle videre fordi den er over 38cm samma pokker. Men jeg gjør hva jeg kan for å unngå å havne i en slik situasjon og det skjer heller ikke ofte. Jo større fisk, jo mindre sannsynlighet er det for dødelige skader fra flua mi.

Altså: Ser du at det blir bare dumt å ikke kakke fisken så gjør nettopp det. Gi den så til fiskeforeninga slik at de (og andre) forstår at det var for fisken sin skyld og ikke for magen din.

Harr er dog noen rare skapninger, "Sjølvaste". Om en ørret legger seg med buken i været etter fangst er sannsynligheten 99% for at den dør i løpet av kort tid. Men dersom harren gjør det er det langt fra like sikkert. Den kan ligge slik i lengre tid og deretter kan det se ut som om den plutselig oppdager hvorfor verden var opp ned og snur seg igjen. Deretter svømmer den avgårde som om ingenting hadde hendt. Ikke alltid selvfølgelig, men mer regelen enn unntaket ser det ut til. Og jeg har heller ikke kroket mange harr som jeg har mått kakke fordi de sannsynlig ville blø seg ihjel. Andelen er mye høyere hos ørret.

Kortversjon for de som er lei mine lange innlegg: Kakk og gi den til fiskeforeninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så bevandret i maksmål-verden, men i minstemålsverden pleier det å stå noe om at den skal slippes ut med mindre den er kroket på en slik måte at den ikke kan settes ut på forsvarlig vis.. Jeg nekter å tro at du blir straffet for å kakke en fisk som ikke ville overleve gjenutsetting.

du kan jo prøve deg med den i hemsila ....hehe  ;D

Eller Rena ! :-\

Hørt om mothakeløst ? ;)

Ellers er det forskjell på godset i tørrfluekroken din og eventuell markkrok,så du kan nok fint klippe av fortommen,kroken din vil forsvinne etter få dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...