Gå til innhold

Hvilket snøre til Guideline LeCie?


Paul West

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte meg en brukt Guideline LeCie #5 F. Denne er, som betegnelsen antyder, en toppet stang, og jeg lurer fælt på hva slags snøre jeg skal bruke på den. Leser flere plasser at man bør prøve flere snører for å finne det som passer best til stanga, samt at man ikke nødvendigvis skal gå for et snøre i den klassen stanga er rangert. Dette er sikkert fornuftig nok, men siden jeg ikke er rik, og snører stort sett koster over 500kr pr stk, så frister det ikke akkurat med en slik testrunde... Og hvis man ikke en gang kan gå ut fra at snøreklassen stemmer... da blir det "en del" forskjellige snører å velge mellom gitt! Greit hvis man har vært fluefisker i årevis, og har akkumulert en haug med snører og sneller, men det er altså ikke bare bare for en nybegynner. Sikkert ikke den første med denne frustrasjonen, men folk spør stort sett etter tips om sin egen stang til sitt eget fiske, så jeg startet derfor en ny tråd i samme tradisjon 

Fisket blir relativt variert, og jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre mest av, men det er nå stort sett innlandsørret det er snakk om. Jeg har også en annen stang med merkbart forskjellig aksjon i samme snøreklasse, en Fario 9" #5.. Stengene føles relativt forskjellige, så jeg tenker at de kan brukes i forskjellige situasjoner, men er altså en smule blank på hvilke og med hvilke snører.

Altså: Hva tror dere? Hvilket snøre bør jeg gå for?

Hva ville dere ha gjort i min situasjon?

På forhånd tusen takk for alle svar!

Mvh P.West

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Guideline 4cast på 5'ern. Lang klump som presenterer fint på lengre kast, men det blir litt bråkete om man skal presentere kort. Til meg ihvertfall. ;) Billig er det også, tror jeg betalte 399 for det på xxl. Eneste jeg har å utsette er muligens holdbarhet. Har fiska meget mye og kasta mer med det i en og en halv sesong og begynner å merke slitasje i loading zone. Ikke noe som ikke kan fikses midlertidig med litt lube, men til et "billigsnøre" hadde jeg ikke forventa annet.

Det gir deg ett navn på blokka til vurdering, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja for så vidt, og takk for forslaget, men jeg forstår det slik at det er svært mange fluesnører som faller inn under kategorien veldig bra snøre. Mange roser for eksempel Guideline Presentation, og jeg har forstått at det er et snøre det er lett å kaste pent med, om enn uten de ekstreme lengdene. De ekstreme lengdene er foreløpig utenfor min rekkevidde uansett hva jeg henger på snella, så jeg kunne jo gått for det...og det samme gjelder en masse andre snører. Problemet er ikke å finne et snøre som er bra, for det finnes til og med tester som sier noe om det. Problemet er at jeg ikke vet hvilket som passer til stanga.

For alt jeg vet burde jeg gå opp to snøreklasser...eller ned.. ??? Og med to stenger i samme klasse, hvor den ene har dyp aksjon(Fario 9" #5) og den andre har toppaksjon(LeCie 9" #5 F), hvordan skal man tenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lecien er en rask stang etter mitt skjønn og da velger mange (spesielt nybegynnere) å gå opp en snøreklasse. Jeg har akkurat oppdaget guideline highwater og fisker med det på min #5 og #6. Sekseren min er en stiv stang og det snøret er det beste jeg har prøvd til den. Kom over et parti av de gamle helgrønne linene og forhandler solgte de for 300(!!) pr stykk til meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Opti-Stream snøre klasse 5# som jeg har brukt nå i 5-6 år.Det er helt fint den dag i dag. Har også et 6# og det er kun brukt i sjøen i snart 4 år og like fint. Det multi sinktipsnøret mitt er 3 år og like fint.Coatingen på Loop sine snører er bra,kanskje en tanke tykkere belegg enn på andre snører jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orket ikke skrive en laaang avhandling om multi snøre men det var dette jeg mente ja. har vært forhandler av loop så jeg har kastet med de fleste loop og lts snørene, bruker selv et lts ultimate til ferskvanns fiske og har hatt dette snøre i hele 4 1/2 sesong og snøre er fortsatt tipp topp! når det gjelder coatingen på loop snørene er den fenomenal! ikke det at jeg vil rakke ned på andre fabrikanter men min mening er at loop sine snører har lengre levetid en det meste annet på markedet. personlig mener jeg optistream er noe tungt men kan passe lecien godt da... opti stillwater er et fantastiskt allround snøre (veldig likt lts ultimate) men ligger som nevnt i nesten dobbel pris klasse. kjøper du multi snøre får du mye snøre for pengene. lykke til! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"når det gjelder coatingen på loop snørene er den fenomenal!" Enig med de fleste her..  ;D Multisnøret er en flott allrounder som vil passe stanga godt.

LeCie F har en kraftig rygg, er rask som f.. , og tåler også fint et snøre i klasse seks....synes jeg..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt brukt mine loopsnører mye i 2 sesonger nå. Mest fornøyd med opti stream og stillwater, men multi har gitt meg mye glede det også. Har nå 3 nye "gamle" guidelinesnører 2 highwater og i #5 og #6 og et presentation i #4. Hadde de hatt Loopsnørene til 300,- på min hjemplass så hadde jeg sikkert reinvestert i dem, men så langt funker guideline sine knallbra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye rart av snører liggende, men bruker egentlig bare to av dem.  Guideline Highwater og Presentation dekker mine behov og bruker Presentation absolutt mest.  Det er sjelden jeg har behov for å kaste langt  (heldigvis  :rolleyes:) og dermed  synes jeg Presentation er bortimot perfekt.  Fisker mest fra kajakken eller i skogen og da synes jeg det er fint å kunne kaste med bare noen få meter snøre i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de gode tipsene. Fikk tak i et Guideline HighWater #5 og har prøvd litt med det nå. Klarte fordundre meg å legge ut hele snøret flere ganger! Trodde ikke mine egne øyne da jeg så det. Det MÅ være en bra match da jeg tross alt kastet mitt første kast for ca en måned siden... Jeg har riktignok null kontroll, og hadde jeg hatt en flue på da jeg sto og kastet, så hadde den sikkert hektet i fortommen eller noe sånt, men det er da en begynnelse! Veldig fornøyd med stanga i hvert fall, men jeg merker at det er små marginer mellom suksess og fiasko. Med max konsentrasjon og en følelse av å gjøre "alt riktig", så går snøret ut så fint som bare det, men hvis jeg slurver litt, rykker litt, ikke har helt rett stangføring, så blir det bare tull. Spurte en erfaren kar om hva jeg kunne forvente av en såkalt rask stang. Han svarte at den største forskjellen var at stanga ikke tillot særlig mye feil hos kasteren, slik at jeg ville straffes raskt hvis jeg ble sliten eller slurvete. Skjønner hva han mener, men jeg har tro på at jeg klarer å opparbeide meg en rutine som er god, og dermed får færre feil over det hele.

En annen ting jeg oppdaget er at Farioen min, etter å ha kastet mye med LeCiestanga, føles utrolig myk. Tror egentlig ikke den er så myk rent objektivt sett, men jeg merker at det kreves en helt annen teknikk for å få den til å jobbe bra, enn det gjør med LeCie.

Merker også at det muligens er lettere å kaste med lite snøre utenfor stangtuppen med Fario enn med LeCie. Dette rimer i mitt hode godt med at LeCie jobber bedre med litt tyngde i snøret, og at Fario kanskje er lettere å finfiske med...

Helt opplagt for dere som er flinke til både fisking og kasting kanskje, men for meg er det spesielt å oppleve at teorien stemmer med praksis, og å liksom forstå det som det skrives om annet enn rent intellektuelt.

Føler at jeg nesten klarer å forsvare for meg selv at jeg har brukt en god slump penger på stenger som er ganske like... Nesten i hvert fall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at highwater passa! Det gjør det stort sett i min erfaring :) Det fine med flueutstyr er at man egentlig ikke trenger å forsvare noe som helst for seg selv, men siden du er inne på det så er det faktisk ganske forskjellige stenger. LeCie er vel nokså mye stivere eller toppet, eller hva det er de som vet kaller det. Men to gode fiskestenger er det i alle fall så ut og fisk og kos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...