Gå til innhold

Lavvo fra OBS Hypermarked.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge inn et tips til dere som går å tenker på en Lavvo til fisketurer og div.

OBS har nå tilbud på en 6-8 lavvo ,til utrolige 1300,-  jeg har selv kjøpt. satt opp og så langt er det ikke noe utsette på den.Jeg ville ikke ha slått opp den på snaufjellet 6 timer fra bilen (den veier 8 Kg) stormsikker er den sikkert ikke,men du kan bruke ovn i den,det er med gulv,storm-matter hele veien rundt.Jeg har målt og tror at ti mann med normal opp-pakning fint kan sove der,om de er gode venner 4-6 har god plass.Skal ut å prøve den i slutten av mnd,på Hardangervidda,(nær bilen) .Kjøpte meg en parafin-ovn til å ha inni,begynner å bli lei av å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullfyring skal man være forsiktig med, men i en luftig alvvu så har det fungert fint for min del, men ikke godt nok til at jeg tør stole helt på det, så jeg går nok mot en parafinløsning som Bjørn her :) Det kombinert med innertelt i den kalde årstiden så blir det liv laga (bunnduken bruker jeg året rundt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par pelletsbrennere som gir mye kos på tur, men den store ga meg litt trøbbel på Rena sist.  Myggnettet i toppen på lavvoen ble tett på grunn av fyringa, med manglende utlufting som resultat.  Jeg la heldigvis merke til at ovnen brant urent før jeg sovnet, kort tid etter var det sikkert 50 grader i lavvoen og alt innvendig ble dekket av sot. Når jeg slutt fikk båret ovnen ut, svett og svart i trynet, ble jeg møtt av en del glis.  ;D

Egentlig glad for at jeg ikke rakk å sovne.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det var et syn jeg aldri kommer til å glemme Hoje. Glad det gikk bra faktisk, for det så ikke bra ut.

Jævlig jobb å skure bomullsduken når jeg kom hjem også, uten at den ble helt ren. 

Så nok litt komisk ut dette ja.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

De fleste vet sikkert dette men skriver det uansett:)

De aller fleste brennstoff vi bruker i ovner, primuser og andre type brennere som er vanlige å ha med på tur, inneholder karbon. Kull, ved, pellets, bensin, parafin, propan, butan, osv...

Dette vil også bety at uansett type brennstoff en bruker, dannes det karbonmonoksid hvis det ikke skjer en fullstendig forbrenning. Så det er fult mulig å få kullosforgiftning selv om man ikke fyrer med kull, men f.eks med en parafin ovn som har delvis tett pipe. Eller primuser som har en defekt, en som er dårlig vedlikeholdt osv. Derfor er det veldig viktig å holde utstyret rent og å lære seg hvordan det skal brukes. Desto svartere røyken som kommer ut av pipa er, desto dårligere forbrenning har du, som igjen fører til mer dannelse av kullos (selv om kullosen er fargefri).

Og som nevnt tidligere så vet sikkert de fleste dette men kan jo være noen der ute som lærte noe nytt nå.

Hvis noe av det jeg har skrevet er feil, så for all del irrettesett meg! Ingen har vondt av å lære nye ting :D

Til slutt - lykke til med lavoen bjosted og skitt fiske alle sammen!

MVH Lappi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...