Gå til innhold

Når starter sesongen?


TSL

Anbefalte innlegg

Hei dere,

jeg var på tur i Anarjohka nasjonalpark, Finnmark, i august i fjor. Det var 23 grader i vannet - det lille av vann som var igjen etter måneder med godvær. Fisket var ganske labert, selv om vi fikk noen pene ørreter innimellom. Nesten intet insektliv.

 

Så i år har jeg helt motsatt taktikk: vi reiser i månedskiftet juni/juli. Med de sjanser det medfører. Er det noen her på forumet som har fisket i traktene på denne tiden? Staffan Lindstrøm skriver i "Bare ett kast til.." at ved sjeldne anledninger har sesongen startet 1. juli, men at dette er svært usikkert. Men jeg tror han mest refererer til Ifjordvidda og Porsanger - men Anarjohka er jo langt lenger sør - faktisk lenger sør enn Tromsø. Middeltemperaturen for området er ca 9 grader i juni - i snitt.

 

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger moh på? Har ikke vært der selv, men har litt erfaring fra Indre Troms.

 

Husk å ta høyde for at våren kommer til forskjellig tidspunkt hvert år. De siste par årene har isen gått tidlig mange steder, men det trenger ikke skje i år. Mye sne kan komme i februar-april. Det kan være skummelt å låse tidspunkt for avreise allerede nå... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et sjansespill å dra dit i mnd skifte juni/juli. Du kan være utrolig heldig med tidlig sne smelting men kan være like uheldig med sen sne smelting. Vet at det ikke er spesielt mye sne der opp nå så utsiktene er bra. Den beste tiden for fiske er fra ca 10. juli og utover. Da er man mere sikret at sneen har smeltet og forholdene gode, da har myggen også kommet :wink: .

 

Om du har mulighet så ville jeg ventet med å boke noe som helst til nermere påsken. Da vet du litt mer hvordan snesmeltingen kommer til å bli da det er den som avgjør om du får en fin tur eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det er slik at familiære forpliktelser utelater tur i "den sikre perioden". Så det blir månedskiftet juni/juli.

 

Elvene og vannene vi skal fiske i ligger på ca 300- 400 moh.

 

Snødybde per i dag i Karasjok er 43 cm.

Gjennomsnittstemperaturer er: januar -15,9- februar -14,9 -mars -11,3 -april 5,3 - mai 1,9 - juni 8,9 - juli 11,8 - august 9,7 - september 4,2 - oktober -2,5 - november -9,4 -desember -14,1

 

Gjennomsnittlig nedbør er:

januar 17mm, februar 12mm, mars 15mm, april 16mm, mai 20mm, juni 41mm, juli 70mm, august 60mm, september 44mm, oktober 34mm, november 21mm, desember 16mm. Totalt i året 366mm.

 

Så konklusjonen er: - - - - - - - uklar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...