Gå til innhold

Tips til Dyp #6'er


Terje S

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har et godt tips på en 6# er stang med en noe dyp aksjon og god rygg. Jeg skal hovedsakelig bruke den til nymfe/streamerfiske. Kan også være en 7#'er. Jeg liker veldig godt loop YL #7 (den gamle). Men har ikke funnet noe lignende.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ah, den såg da fin ut! Interesant. Men den er dog ute av produksjon ser jeg. KAnskje den kan være å oppdrive i bruktmarkedet.

T

Den er erstattet av G2 som er bedre på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre på alt... ho-ho Blir ikke det høyst subjektivt?

Mitt inntrykk er at G2 er litt mer stramma opp, litt raskere liksom. ps: har ikke prøvd G2 i klasse seks! Og den egner seg kanskje litt bedre som allrounder, til nymfefiske osv, mtp kjappe tilslag og litt raskere respons enn det G klarer å levere!? Jeg veit ikke helt jeg..

Men et meget godt poeng er jo at den fortsatt er i produksjon, noe som vil gjøre det enklere for deg ved eventuelle uhell og brekkasjer :) Lykke til videre med stangjakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Har samme inntrykk som Olav angående G vs G2, den er absolutt ikke bedre på alt :)

Thomas & Thomas Paradigm og Light Presentation er begge myke og lages fortsatt, samme med Winston WT. Utenom de, er det dessverre få dype stenger som lages fortsatt. Har et inntrykk av at alt blir bare stivere og stivere >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en G2 #5 fra før. Fin stang det, men den er ikke spesielt dyp i aksjonen. Jeg vil ha en litt roligere stang. Noen som har prøvd farioen i #6?

Ser at den T&T paradigm er beskrevet med "Ultra Smooth Progressive Action". Er "progressive action" en betegnelse på at den er dyp? Det står ikke noe annet ellers anngående den saken. Åjo, det står at den har full flex taper. Med det mens vel at den er dyp tenker jeg. Hm.. skulle vært artig å prøve en slik ja. ;D

Winston stengene har jeg aldri sjekka ut før! Det var en overaskelse for meg må jeg si. Ser den er beskrevet som en medium action stang dog. Veldig fin da!

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Styr unna Fario, har såvidt kjent på den i butikk og den virker relativt stiv. Ihvertfall for meg som foretrekker dype og rolige stenger :)

T&T Paradigm er dyp og veldig god. Har bare prøvd 8'6 4, men regner med resten av serien er av samme aksjon

Winston WT er en undervurdert serie, anbefales på det varmeste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna Fario, har såvidt kjent på den i butikk og den virker relativt stiv. Ihvertfall for meg som foretrekker dype og rolige stenger :)

T&T Paradigm er dyp og veldig god. Har bare prøvd 8'6 4, men regner med resten av serien er av samme aksjon

Winston WT er en undervurdert serie, anbefales på det varmeste :D

Dette ville jeg ikke brydd meg om i det hele tatt. Det stemmer ikke. Prøv den selv.

Hva med en sage zxl da? Tror jeg er en knallstang til det fisket. Men men samma det.

Jeg skjønner ikke mye av dette med stenger lengre uannsett.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bedre på alt... ho-ho Blir ikke det høyst subjektivt?

Mitt inntrykk er at G2 er litt mer stramma opp, litt raskere liksom. ps: har ikke prøvd G2 i klasse seks! Og den egner seg kanskje litt bedre som allrounder, til nymfefiske osv, mtp kjappe tilslag og litt raskere respons enn det G klarer å levere!? Jeg veit ikke helt jeg..

Men et meget godt poeng er jo at den fortsatt er i produksjon, noe som vil gjøre det enklere for deg ved eventuelle uhell og brekkasjer :) Lykke til videre med stangjakta

Ho Ho, jeg har nesten bare fiska med Scott G 905 siden jeg kjøpte den i -94

De siste årene har jeg fiska med samme stang men som G2, har du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre på alt... ho-ho Blir ikke det høyst subjektivt?

Mitt inntrykk er at G2 er litt mer stramma opp, litt raskere liksom. ps: har ikke prøvd G2 i klasse seks! Og den egner seg kanskje litt bedre som allrounder, til nymfefiske osv, mtp kjappe tilslag og litt raskere respons enn det G klarer å levere!? Jeg veit ikke helt jeg..

Men et meget godt poeng er jo at den fortsatt er i produksjon, noe som vil gjøre det enklere for deg ved eventuelle uhell og brekkasjer :) Lykke til videre med stangjakta

Ho Ho, jeg har nesten bare fiska med Scott G 905 siden jeg kjøpte den i -94

De siste årene har jeg fiska med samme stang men som G2, har du ?

"ok"...venter du på en gratulasjon eller noe? :) Hva trur du svaret på spørsmålet ditt er? Jeg har prøvd både scott g og g2 og synes derfor jeg kan ha en mening om dem. Kan du ikke holde deg til topic, å kanskje komme med et tips til en djup og deilig sekser istedenfor?

Paradigm som Raymond foreslår er også ei stang som trygt kan anbefales...ei stang jeg har sikla lenge på, men enda ikke har fått kjøpt. Av en eller annen grunn så er dem ganske sjeldne på bruktbørsen.. ;)

http://www.fiskeogfriluft.net/78-tt-paradigm.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Styr unna Fario, har såvidt kjent på den i butikk og den virker relativt stiv. Ihvertfall for meg som foretrekker dype og rolige stenger :)

T&T Paradigm er dyp og veldig god. Har bare prøvd 8'6 4, men regner med resten av serien er av samme aksjon

Winston WT er en undervurdert serie, anbefales på det varmeste :D

Dette ville jeg ikke brydd meg om i det hele tatt. Det stemmer ikke. Prøv den selv.

Hva med en sage zxl da? Tror jeg er en knallstang til det fisket. Men men samma det.

Jeg skjønner ikke mye av dette med stenger lengre uannsett.

Lykke til med valget :)

Det stemmer for meg som liker dype stenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage zxl finnes bare i opptil klasse 4 ser det ut til.

Så da har vi:

Scott G 906 (bruktmarked)

T&T paradigm / whisper-lite (finnes ikke på fiskeogfriluft i #6)

Winston WT

Guideline Fario

Noen som kjenner til forskjellene på T&T paradigm og whisper-lite?

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage zxl finnes bare i opptil klasse 4 ser det ut til.

Så da har vi:

Scott G 906 (bruktmarked)

T&T paradigm / whisper-lite (finnes ikke på fiskeogfriluft i #6)

Winston WT

Guideline Fario

Noen som kjenner til forskjellene på T&T paradigm og whisper-lite?

T

Nix! Du får den til klasse 6. En jeg kjenner har den i klasse 5.

Men det var egentlig bare noe jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Hvorfor henge seg opp i hva som står på stanga...... en stang det står  #4 og som klarer håndtere  en #6 line er en klasse #6 stang for deg..... tror det er lettest å finne myke stenger ved å bruke tyngre liner på lettere stenger enn det er å finne mykere stenger som er "riktig" klasifisert for den riktig den mykstangelskeren i dette tilfelle...... Sett at det ikke sto noe på stanga....man hadde bare ulike tyngder på linene og man selv skulle vært  AFTM settere??? Det ville nok sikkert variert 3 klasser her, ja kanskje 4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Gjelder stanggarantien om man f.eks. bruker et sjuersnøre på ei stang som er klassifisert som firer og den knekker ved fullt pådrag? Hvis jeg f.eks. bruker langrennskia til kona og de knekker fordi jeg veier en god del mer enn det som står som vektområde på dem så sliter jeg om jeg er ærlig og forteller sannheten. Dønn sikkert! Det har liksom noe med oppbyggingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

i dag er Erik i motsigelseshjørne  ;D    Gjelder garantien dersom man holder mer enn AFTM vekten utenfor toppøyet

vekten av de første 30 ft flueline  dvs. rundet av til første 9 m?...... jeg belaster ofte med mye mere line ute...... jeg har ikke evnen til å regne på hva reell AFtM vekt er dersom man har f.eks 14 meter utenfor toppøyet.  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er vel forskjell på 20m med #4 og 20m med #7 vil jeg tro. Og er det en med teknikk til å kline ut 30m med #7 så. Vel... #4 er kort og godt ikke laget for det. Enkelte stenger ville nok tåle det greit, men enkelte ikke. Og JEG ville ikke ta ansvaret for å "lure" noen til å tro at det er ok med seksersnøre på hvilken som helst firerstang, slik det kan fremstå her. "Hvorfor henge seg opp i hva som står på stanga?" Delvis enig, men ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Sage zxl finnes bare i opptil klasse 4 ser det ut til.

Så da har vi:

Scott G 906 (bruktmarked)

T&T paradigm / whisper-lite (finnes ikke på fiskeogfriluft i #6)

Winston WT

Guideline Fario

Noen som kjenner til forskjellene på T&T paradigm og whisper-lite?

T

Jeg hadde valgt Winston WT 906-3 og ikke sett meg tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Er vel forskjell på 20m med #4 og 20m med #7 vil jeg tro. Og er det en med teknikk til å kline ut 30m med #7 så. Vel... #4 er kort og godt ikke laget for det. Enkelte stenger ville nok tåle det greit, men enkelte ikke. Og JEG ville ikke ta ansvaret for å "lure" noen til å tro at det er ok med seksersnøre på hvilken som helst firerstang, slik det kan fremstå her. "Hvorfor henge seg opp i hva som står på stanga?" Delvis enig, men ikke helt.

Og desom Terje gjør dette mye så ville han nok synes at var ubehagelig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...