Gå til innhold

Robust kompaktkamera?


MagnusWJ

Anbefalte innlegg

Hej alle!

Panasonic lumix dmc-ft2'en min er avgått ved druknedøden etter bare ett år, alt var stengt som det skulle men Panasonic Danmark påstår at det er kommet inn vann ved batteriluken, dermed ingen garanti.

Har for så vitt vert veldig glad i kameraet, men kombinasjonen av at mitt døde og broren min har hatt ft1'eren som også døde etter ca. 2 år pga vann er jeg blitt litt skeptisk til Panasonic desverre.

Har sittet og søkt masse på reviews osv., det står vel mest mellom Panasonic ft3'eren eller Pentax optio wg-1 (ca. 600 kroner billigere).

Men synes at de bildeeksemplene jeg har sett fra Pentax'en har vert litt skuffende - noen innput?

Liker forresten å leke med bildene, dvs. lukkertid, fokus osv., og med tiden blir det nokk også DSLR, men det rekker ikke økonomien til nå. Men det hadde vert greit om det nye har gode manuelle muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29881202

Ville sett på denne....bildekvaliteten er god selvom g11 og den nyste g12 er hakket bedre....

se bilder med g10 her

http://www.flickr.com/search/?q=canon+g10&f=hp

Har overveid noe i den duren, men tre problemer:

1. tenker at undervannshus blir ganske stort og lite lommevenligt? (får ikke sett bildene på finn)

2. bor i Danmark, ikke umulig, men litt knotete og få sendt hit.

3. er litt i dyreste laget, panasonic'en er litt vel dyr til å begynne med og er vel hovedårsaken til at jeg overveier Pentax'en. Må passe inn i studentbudsjett med mange andre interesser også,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Størrelse ser jeg...ser at Panasonicen er svært god, kanskje det beste på slikt kamera.......dersom du bor nord på Jylland så kan du bruke meg som sendebud da jeg vil ta en tur til Hirthals nå og da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om jeg hadde gått for stort kamera hadde jeg heller spart opp og kjøpt skikkelig DSLR med en gang.

Har vert svert fornøyd med bildekvaliteten på Panasonic'en, men etter at både en FT1'er og en FT2'er er blitt lekk i nermeste familie er jeg desverre litt skeptisk.

Takk for tilbudet, men bor i København. Har også masse familie i Norge også, så det hadde nokk ordna seg om det var det eneste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan undervannspose være noe da? Billig, lett og tar liten plass..

Har ingen erfaring rundt temaet men kanskje verdt en titt?

260095.jpg

Da må vel kamera inn og ut hele tiden og poenget med at jeg gjerne behandler tingene mine ganske hardt gjør at det gjerne må tåle noen trøkk dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

UNDER vann ja. Det optiske er vel ikke helt konge i posen og vil forringe billedkvalitet. SELVFØLGELIG skal kamera være i posen hele tiden. Grei "nødløsning".

Vurderer også Panasonic, men ille å høre at reklamasjoner bare blir "avvist". Ikke holdbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Panasonic lumix dmc-ft1 tidligere. Var kjempefornøyd med det, helt til jr. dykket litt dypt med det  :-\

Kjøpte etterkommeren ft3 for et par uker siden, har ikke fått testet den så mye, men er så langt fornøyd.

Har ikke prøvd den i det våte element ennå.

Den er vel litt forbedra da den nå skal tåle større dyp og fall fra større høyder.

Har nå kun en luke, ikke to som den tidligere modellen, da minsker vel risikoen for vannintregning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut. Fortsatt skeptisk til dårlig "garanti"

Ser kanskje ut til at det lysner for reklamasjonen!

Har pratet med verkstedet, Panasonic og forhandleren, verkstedet og Panasonic fralegger seg ansvar, da jeg tok kontakt til forhandleren igjen (Pixmania) pratet jeg med en skikkelig grei kar som mente at dette skulle vi ordne, jeg skulle bare få kameraet retur fra verkstedet, sende det direkte til pixmania sammen med regning fra verkstedet for å fejlsøke, da skulle de fikse sakene!

At broren sit kamera kræsja sier vel mere om han enn om kvaliteten tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Synes det er krampe av Nikon, nå må de lage også....på lik linje med at de kommer med et speilfritt systemkamera  da det ser ut for at det er et greit alternativ............ fysj...missliker imitatorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som potensiell kunde i dette kamerasegmentet ønsker i hvert fall jeg Nikon hjertelig velkommen. Bedre sent enn aldri! Spesielt interessant er det med muligheten for bruk av filter (polaroid), så hvis bildekvaliteten holder mål, tror jeg dette kan være et veldig spennende alternativ til Panasonic FT3. Men kjenner jeg meg selv rett blir det vel venting på MINST en generasjon til før jeg åpner lommeboka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er krampe av Nikon, nå må de lage også....på lik linje med at de kommer med et speilfritt systemkamera  da det ser ut for at det er et greit alternativ............ fysj...missliker imitatorer!

Vi er alle imitatorer Staffan. Hmm hvem fant opp julet og er alt etterpå bare imitasjon?

;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus tough var ikke godt kjøp i alle fall.

Hvorfor ikke? Lurer på samme kameraet selv til å ha i vadejakken ser du.

Jeg synes det er vanskelig å få fine bilder og det reagerer så innmari tregt. 

Men det er veldig kjekt til det du sier for det tåler jo alt. Mitt ligger i vadejakka.

Jeg kjøpte meg et canon g12 etter råd i fra staffan og bt-holvik og med det klarer i alle fall jeg å ta mye bedre bilder.

Mye bedre!

Se om ikke du kan få testet det før du handler i alle fall og legg merke til reaksjonstiden. Både oppstart og når du knipser. Blir mye "nei nei vent nå"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...