Gå til innhold

Hvor ofte velger dere ut fisken?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Leser i div, tråder at folk ikke ryker fisk og de gjør ditt og de gjør datt men de gjør aldri det.

Hvordan er det med dere? Plukker dere alltid ut fisken dere skal ha i hoven og setter opp utstyret etter størrelsen på fisken-farten på strømmen-greiner som ligger under vann-dybden(ja faktisk) osv?

Tenker ikke bare på tørrflueføre med "enkle" fisker.

Dette er litt interesant synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør egentlig det meste galt, nesten hele tiden. Men av og til slumper jeg til å få fisk. Sjelden spesielt store fisker. Mest i 2-3 hektos klassen. Heldigvis er disse ganske lettlurte, og er man lettlurt blir man rævpult (i følge sangen).

Hvis jeg en sjelden gang slumper til å se en stor fisk, så bruker jeg som regel å klare å skremme den. Stort sett lenge før den har sett flua mi.

Dermed kan man vel konkludere med at jeg nesten aldri velger ut fisken. Da ville jeg jo valgt de som er myyyye større enn de jeg bruker å kroke.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tørt så stemmer nok mye av det du nevner for meg i hvertfall, men ved nymfe/vått er jeg mer opptatt av å prøve å lese elva, finne standplasser for fisk, at flua/fluene går riktig i vannet og slike ting, enn nødvendighvis å se og velge den fisken jeg vil ha. Hender jo det byr på noen positive overraskelser i form av stor fisk også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Stort sett hele tida....kan gå en hel dag uten å gjøre et kast eller fange en fisk.... har ingen glede av å kjøre på fisk etter fisk.... det skal sies at det snart er 10 år siden at jeg har hatt en skikkelig fjelltur som fisk betyr mat til panna, Da må man fiske mye.....ellers er det mest morro å ikke fiske, men å studere saker og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter opp utstyret etter hva som er et "gjennomsnitt" for elva. Som regel betyr det 5'er oppsett av et eller annet slag med fortommer på 3x-5x. Og fisk fra 0,5 til 3 kg. Så for meg handler det om å bruke utstyr som fisker riktig til enhver tid, og dernest utstyr som gjør at jeg kan kjøre fisken hardt.

Knøttelva som ligger 20 min unna har kun fisk opp til 0,5 kg og er liten. Så det er det eneste stedet jeg bruker 3'er utstyr. En annen elv som ligger en time unna har fisk som ligger mest rundt 0,3-0,5 kg, men også noen opp til 1,5 kg. Der bruker jeg lett 4'er utstyr. Det samme utstyret ville fisket riktig i de fleste andre elvene jeg ferdes, men ville kommet til kort under kjøring av fisk. Og nettopp kjøringen gjør at jeg her nede bruker stivere stenger enn det jeg ville gjort i Norge.

Så alt henger sammen og vurderes fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...