Gå til innhold

Ørret i frognerparken


Dan Haukland

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet at dette er gammelt nytt, men jeg prøvde å fiske der i går uten hell! (Flue)

Tror jeg skal prøve i dag også, men er det noen her som kan hjelpe meg med hvordan man kan få fisk her?

Hva gjelder det å bruke her? sluk flue mark etc. Jeg vet at Lars Lenth og Håvard Stubø bruker flue, men er det flue som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har bare fisket der to ganger etter at kompisen min Arne og jeg "oppdaget" den oppsiktsvekkende ørretbestanden for 14 år siden (begge gangene er godt dokumentert), så jeg vet ikke om jeg kan være til spesielt stor hjelp... Men her er uansett det jeg har:

Frognerdammene er fulle av Asellus, et krepsdyr med et nærmest forhistorisk utseende. Det som har funket best de få gangene jeg har fisket der har vært fortyngede hareørenymfer på krok 12. Det virker ikke som det er noen større forekomster av f.eks. døgnfluer der, men det vet jeg egentlig for lite om til å uttale meg med sikkerhet.

Hvis du får noe råder jeg deg til å sette fisken skånsomt tilbake. Etter å ha vadet litt rundt i det motbydelige, oljeholdige  mudderet der og kjent den lukta som bobler opp anbefaler jeg ikke å prøve og ete fisken. Vi snakker om århundrer med forurensning, og ganske sikkert ikke bare kloakk heller.  

Skitt fiske (bokstavelig talt)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytesnøre, vanlig fortom og fortynget hareørenymfe er det jeg har fått fisk på der, men det går helt sikkert an å få fisk på mye rart. Husker at Lenth prøvde med en Wolly Bugger, og da dukket gjedda opp. Det finns også abbor der.

De få gangene jeg har fisket der har det vært det veldig lett å få fisk, men jeg har som sagt ikke nok erfaring til å si noe om hvordan det pleier å være der. Jeg har bare fisket der tidlig på våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...