Gå til innhold

Åpne/redigere RAW filer?


Robin Fjellhammer

Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig har jeg fått meg speilrefleks kamera :)

Men i dag, da jeg skulle redigere bildene fikk jeg ikke åpna de i Photoshop CS3.. 

Jeg får åpnet bildene i NX2, men jeg vil redigere de i PS..

Er det sånn at man ikke kan åpne RAW i PS CS3?

Må jeg da kjøpe nytt photoshop?

Takker for svar, tips og triks tas gjerne imot!  :)

Robin Fjellhammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et filter, men en oppdatert plug-in du trenger. Google Adobe Camera Raw Cs3, last ned og installer siste versjon av Camera Raw. Vær likevel oppmerksom på at det ikke er sikkert at du finner plugin for CS3 som støtter ditt kamera, hvis det er nytt. Jeg klarte ikke å finne plugin som støtter raw filer fra EOS 7D til CS3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig ganske vanlig å bruke en dedikert rawfilbehandler til å konvertere og organisere bildene før du redigerer dem i photoshop. Raw konverteringen i CS3 er fryktelig treig, så jeg ville anbefalt deg å bruke NX2 til å grovjustere bildene og konvertere dem til et format Photoshop kan lese.

Selv konverterer jeg rawfilene til PSD format med Aperture før jeg tar dem opp i Photoshop. PSD er tapsfritt pluss at jeg senere kan bruke alphamasker i indesign, noe som korter ned tidsforbruket på dypetsing radikalt. Men alt dette kommer an på hva du skal bruke bildene til, og hvor mye du skal redigere.

Gi et hint på hva du vil gjøre med bildene dine, så kan jeg foreslå en løsning til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal fortsette å ta raw bilder, da får du med deg all informasjon i opptakstidspunktet.

Når det gjelder råfilkonvertere, så er det bare Aperture jeg har utstrakt erfaring med. Aperture er MYE raskere enn PS/bridge og fullstendig overlegen når det kommer til organisering av bilder, tilknytning av nøkkelord og generell systematisering av bildene dine. Jeg har prøvd Canons råfilkonverter, og denne er også treig, i tillegg til at den ikke har de ønskede egenskapene med tanke på systematisering av bildene. Jeg prøvde Lightroom mens det var på betastadiet, men på samme tid var Aperture ferdig, slik at valget falt på det.

Skal du jobbe med bare ett og annet bilde, kan du søke opp siste versjon av Adobe Camera Raw for CS3 og installere denne. Men som sagt tidligere, så kan det hende at du må oppdatere til en nyere versjon av photoshop for å få en Camera Raw som er kompatibel med ditt kamera. Og det er treeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeegt ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Endelig har jeg fått meg speilrefleks kamera :)

Men i dag, da jeg skulle redigere bildene fikk jeg ikke åpna de i Photoshop CS3..  

Jeg får åpnet bildene i NX2, men jeg vil redigere de i PS..

Er det sånn at man ikke kan åpne RAW i PS CS3?

Må jeg da kjøpe nytt photoshop?

Takker for svar, tips og triks tas gjerne imot!  :)

Robin Fjellhammer..

Hei, Robin. Svaret på det du spør etter er garantert at CS3 ikke støtter kameraprofilen din.

Og du får ikke lastet ned noen nyere versjon av PS/ACR som gjør det heller.

Enten må du kjøpe ny CS (4 eller 5) versjon, eller så må du bruke aperture, NX2 eller tilsvarende  :)

Eller løsningen som Tore S. sier: Å konvertere bildet (i f.eks. NX2 til .tiff) for så å åpne det i PS/ACR

Det er frykelig dumt at det er sånn at raw-støtten ikke kan oppgraderes på tidligere versjoner av PS/ACR, men sånn er det dessverre.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capture NXII er ikke gratis. Det er heller ikke e-books og videoer du kan laste ned herfra.

http://www.luminescentphoto.com/webstore/index.html

Men, ingen av delene koster skjorta og program og lærestoff kan brukes både på Mac og PC. Jeg er selv i startfasen og prøver å lære meg mer. Jeg føler jeg har hatt god utbytte av Jason Odells tilnærming til stoffet og vil anbefale det.

Men, nå er det engang slik at vi er forskjellige. Det er ikke sikkert dette er din måte å lære på. Jeg synes ikke brukergrensesnittet til Capture NXII var det enkleste i begynnelsen. Men, etterhvert går det bedre. Når du kan automatisere prosesser går det enda lettere. Etterhvert så oppdager du hvor kraftig (fantastisk) verktøy Capture NXII faktisk er. Du kan f. eks. lagre flere versjoner av et bilde i samme fil uten at trenger å kjøpe ny og større disk. Endringer du gjør kan lagres for seg og du beholder orginalen.

Men, alle mulighetene til Photoshop får du ikke. På billedbehandlingsiden er det i alle fall bra nok for meg.

Uansett så ser jeg at foto etterhvert uvikler seg til å bli en spennende hobby i hobbyen. Veldig moro begge deler.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...