Gå til innhold

Danmark/ Grønland


Ingar Rognås

Anbefalte innlegg

I morgen går turen til den kalde del av Danmark.....Grønland!! Ser frem til 10 dager etter sjørøye!! Kommer tilbake med masse bilder!!
Ahh! Det hørtes både avsvalende og spennende ut! Kom gjerne med en reiseskildring m/bilder eller en artikkel. Lyst til det?

 

Har planer om å skrive en artikkel! Kommer tilbake til det når vi kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kort rapport Grønland 20/7 - 1/8.

Vi fikk totalt ca. 800 røyer med snittvekt rett under 1,5 kg i to fantastiske elver!

Største røye på 3,3 kg. ( Øystein)

Fikk selv ca. 250 stk med største på 2,8 kg!

Vi opplevde til tider et helt sinnsykt fiske.

Mye av fisken ble tatt på stripende tørrflue.

Fy steike så sprek sjørøyen er!!!!!!

Kommer til å skrive mye mer til helgen, stikker videre på ferie i morgen!

Bilder kommer også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort rapport Grønland 20/7 - 1/8.

Vi fikk totalt ca. 800 røyer med snittvekt rett under 1' date='5 kg i to fantastiske elver!

Største røye på 3,3 kg. ( Øystein)

Fikk selv ca. 250 stk med største på 2,8 kg!

Vi opplevde til tider et helt sinnsykt fiske.

Mye av fisken ble tatt på stripende tørrflue.

Fy steike så sprek sjørøyen er!!!!!!

Kommer til å skrive mye mer til helgen, stikker videre på ferie i morgen!

Bilder kommer også![/quote']

 

 

Buhuuu... Så mange steder å besøke - så liten tid... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg leste artikkelen din med stor interresse og misunnelse. Fytt i rakkern for et kanonfiske. Dere ordnet turen selv skrev du. Hva kom prisen på til slutt? Ble det mye billigere enn en organisert tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen din med stor interresse og misunnelse. Fytt i rakkern for et kanonfiske. Dere ordnet turen selv skrev du. Hva kom prisen på til slutt? Ble det mye billigere enn en organisert tur?

 

Området vi dro til ville helt klart vært dyrere hvis det hadde vært en organisert tur, men vi ønsket og legge opp alt selv. Hovedsaklig for å kunne være alene, samt muligheten til å være lenger da de organiserte turene ofte varer en uke.

Turen kostet ca. 12500,- det er for fly oslo-køben-sisimiut t/r, transport til og fra elven, fiskekort, en overnatting i køben og to i Sisimiut, proviant/mat vi kjøpte sammen! I tillegg gikk det et par tusen i div forbruk. De organiserte turene starter ofte i køben så man må ofte legge til fly fra Norge.

 

Turen kan gjøres billigere ved og fly til ett annet sted. Slipper du en ekstra innlandsflygning sparer man 1500-2000. Man kan også droppe overnattinger før og etter fiske og spare en tusenlapp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enormt dårlig kjennskap til sjørøye og sjørøyefiske dessverre, men dette ser så spennende ut at et nytt reisemål nå er satt opp på min reise-ønskeliste for fisketurer til eksotiske steder.... Lottokupongen som etter planen skal finansiere disse turene mine blir selvfølgelig levert tidlig lørdag morgen.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enormt dårlig kjennskap til sjørøye og sjørøyefiske dessverre' date=' men dette ser så spennende ut at et nytt reisemål nå er satt opp på min reise-ønskeliste for fisketurer til eksotiske steder.... Lottokupongen som etter planen skal finansiere disse turene mine blir selvfølgelig levert tidlig lørdag morgen.. laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Hadde aldri fisket sjørøye før Grønland jeg heller, ble veldig overrasket over hvor spreke de var!

Bør prøves!!

Lotto.....? høres ikke ut som du har stort nok ønske om eksotiske fisketurer, men det er jo mulig du har mer flaks en meg i spill!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotto.....? høres ikke ut som du har stort nok ønske om eksotiske fisketurer' date=' men det er jo mulig du har mer flaks en meg i spill!!!![/quote']

 

:D hehe... Jo, tro meg! Ønskene ligger i kø. Det er værre med tiden og pengene. Tiden er faktisk det værste hindret når man er familiepappa og fluefisker. Litt for mange fisketurer gir i tillegg dårlig samvittighet ovenfor barna...

 

Men bare vent - snart er barna store nok til å være med... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henning

JJJeeeesssssssss.

Dette var super info Flemming!!!!!!! :D :roll:

Kurten er konge 8)

Såg villmarksliv igår, og det var jo så som så :roll:

Flemming?Leser du ofte Se og hør?Abonerer du? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Fjellfant

Har vært ute etter litt god info om Grønland en stund og lurer på om noen her kan anbefale noen bøker? Regner med at det fins mye mer på Grønalnd i Danmark enn det gjør her i Norge. Noen som vet noe?

DVD-er fra ferdigpakkede turopplegg er ikke det jeg er ute etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det frister helt klart med Grønland og Bosnia , irland og new Zealand .dere som har " vanlige " jobber ala 8 til 4 har jo litt grunn til frustrasjon over at tiden ikke strekker til. men jeg har alltid dårlig tid å jeg jobber bare 18 uker i året!

2 uker på jobb å 4 uker fri.

 

Litt off topic : men er det noen som sikler etter jobb i nordsjøen , så er dette tiden å gjøre det på. kjempe vakum i markedet etter folk!!

Ta gjerne kontakt pr PM om dere ønsker info å rettledning !!

Slutt på off topic!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Hei Ingar.

Kan du ikke ta dette på litt generelt grunnlag her i forumet - om du kan anbefale noen gode bøker f.eks.? Hvor fårman tak i gode kart? For meg blir det neppe noen tur dit nå i sommer, så jeg tenkte mest på litt generell info for å pirre eventyrlysten.

Som du ser av navnet er jeg en "fjellfant" som liker å rusle for meg selv med ryggsekk og fluestang, og vil i utgangspunktet tro at det er områdene på den sørlige delen av vestkysten som er mest interressant.

Kommer gjerne tilbake til dette på PM/mail når tingene eventuelt drar seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bøker vet jeg faktisk ikke om. Kart kjøpte jeg fra Scan map i Danmark.

Har kun vært der en gang men brukte mye tid på å finne info, så jeg vet en del om området. På Grønland er det stort sett bra fiske i de fleste elver som har en grei vannføring. Vestsiden er nok å anbefale da det er sjelden man treffer isbjørn der. Har du ønske om å reise tror jeg ikke jeg ville vente for mange år....det komer stadig flere camper der. I elvene vi var er det blitt camp i år. Det som ofte er det største problemet er å finne folk som kan transportere til elvene. Noen steder er det nesten umulig da de ønsker at folk skal bruke campene. I sisimiut er det fortsatt mulig å besøke en av de mange bra elvene i omr. uten å være med på camp.

Har mulighet til å reise opp i sommer igjen men jeg er litt usikker ennå da jeg helt sikkert skal opp igjen sommern 2007. Kommer til å begynne å planlegge turen til høsten...så er det noen som er intr. kan det være plass til 2-4 personer, avhenger litt av om vi blir 2 eller 3.

Tror ikke det finnes mange andre steder i verden hvor du kan få så mye fisk som på Grønland......stripende tørfluefiske er helt rått der oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...