Gå til innhold

Polyleader


Majoren

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny på forumet og har ett spm...takk for ett kjempefint forum for oss nybegynnere..

Jeg har fått forslag om å bruke Polyleader foran en hel-line...sikkert bra det, men hva er grunnen? Personen sier at en Polyleader presenterer flua på en annen måte en vanlig fortom--at den rulles ut på en annen måte?

Kan noen av/bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smak og behag dette, tanken med polyleader er at den skal fungere som en forlengelse av selve lina.  De er myke og fine og ruller over veldig bra, ihvertfall Scierra sine som jeg har brukt en del.  Ulempen er at de ikke er så slitesterke og ganske dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Ruller over pent, men det er ikke noe for finfiske med tørrflue da den er litt for "tung". Etter min mening. Bruker helst polyleader til nymferigger, laks, sø og sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigste ved polyleader at den får flua til å gå under overflaten i de tilfellenne man tror det er en fornuftig strategi.  Det betyr også at polyleader med en viss synkegrad kan erstatte sinktip-snøre.  Polyleader som del av flytefortom derimot har en tendens til å plaske litt mer enn vanlig senfortom - noe som er en ulempe under forhold med sky fisk, blankt vann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

En riktig tapert fortom slår like bra over som en polyleader, men teknikken må være sånn noenlunde da. Skal du fiske tørt, glem poly'n og tren på presantasjon istedet. Skal du fiske SØ, blir situasjonen en helt annen. Et alternativ som er mye rimeligere, er Staffan sin twisted leader. Funker like bra til en brøkdel av prisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...