Gå til innhold

Kjøp av fluestang


Gjest Hysa

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner uti fluefiskets verden. Har gjordt noen kast, hvor snøret har rullet ut i hele klumpens lengde, og det er det. Mulig jeg har feil stang, ikke kan kaste, ikke kan bruke stanga riktig, eller at jeg gjør alle de feil som er mulig, samtidig. Var i Altaelva i høst og så noen som kunne bruke sitt utstyr, etter de syn var det nesten så jeg ventet til mørket hadde falt på, før man kunne liste seg ut i elva. Nu har jeg lest på dette fantastisk flotte forumet, det mener jeg virkelig, om ERN om AA, om, ja gud vet hva, og er akkurat like klok.

Jeg vet at det finnes folk der ute som på en enkel måte kan fortelle meg hvilken stang jeg skal velge. Mitt fiske er i all vesentlighet fiske etter sjøørrett, smålaks (grills, didi) både i sjø og elv. Folkens, jeg trenger hjelp til å finne en fluestang, pris er nesten ikke emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du skal ha en stang klasifiset til 7/8 line, foreslår at du kjøper brukt stang på forumet. da kan du få deg en superstang billig! når du finner en så er det bare å spørre ivei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarters post:

Jeg er en nybegynner selv, men jeg tror kanskje du angriper problemet litt feil?

Du skriver at du har noen kast som er bra, men stor sett sliter du med å kaste...Da regner jeg mer du snakker om lengde?..Jeg hadde det på samme måte i starten. Jeg fant snart ut at det kanskje ikke var noe som het feil stang?

Jeg er så heldig å kjenne en kar , som har kastet mye med flue i endel år, Jeg fikk han med på en tur, og fikk han til å se hvordan jeg kastet. Han fant etterhvert småfeil som vi rettet på, og jeg trente hver dag, og det gikk bedre og bedre...og idag kaster jeg helt greit...så til poenget:

Jeg tror IKKE man trenger å kjøpe nye stang/stenger før man vet at kasteteknikken sitter!! Jeg tror at du skal være veldig god, nesten prof for å fiske med stenger til nesten 10.000..Selv hadde jeg en stang til 1.500 (guideline) som jeg fremdeles har...og jeg kaster godt med denne, den er 4-5 år og virker helt toppers til MIN kastestil...

Så før du bruker mye penger på stenger, vær sikker på at du har kasteteknikken inne!!...Hvis ikke vil du ha akkurat samme problem med den nye stangen..Nå kan det være at din kastetteknikk krever en type stang....men dette må du prøve ut..Jeg gikk i den fella og kjøpe ny stang, uten at kaste-teknikken var til stedet, og hadde like mye problemer med ny stang. Da kan jeg garantere at frustrasjonen bare blir enda verre!!!

Jeg ser flere legger ut om Sage, G.Loomis, og andre "dyre" stenger, og det er jo knallgode stenger!!......men jeg tror også disse gutta har teknikken inne..så før du kjøper ny stang...være sikker på at du kan kaste riktig! Gå på kurs, les bøker, og tren og tren og tren...og vips, for alt du vet har du allerede gode stang/stenger..

...bare en tanke fra min side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret, Majoren, skulle tro du var i forsvaret med den tittelen.

Du har noen særs gode poeng, kanskje jeg over tid får til dette med fluekasting.

Det å ha en erfaren fluefisker sammen med seg under trening, for som du sier "luke bort småfeil",

tror jeg er veldig viktig.

Så til stangvalg. Jeg har en A.Jensen High Tide 9" #6, en stang som mange dansker mener er en god stang

for fiske etter SØ på kysten men også i elv. Denne stang virker ikke for meg, men igjen, mulig stanga er helt

ok, bare at jeg ikke kan bruke den. Må finne en erfaren kastegubbe.

Så til en annen sak. Bør lina som brukes være av samme fabrikat som stanga? Har du noen syn på det?

Igjen, tusen takk for ditt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke stang og snøre har du nå da?

Jeg tror dere her tar fullstendig feil....

en ny stang kan være løsningen på dette problemet :

http://www.tenkarausa.com/  ;D  8)

bare se her , denne fyren fikk aldri fisk fordi han sleit med kastinga, ny stang og vips så ble det andre boller: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22265.msg369007#msg369007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no
http://www.scandicfly.dk/lang-en/ajensen/15-ajensen-high-tide.html  helt klart en stang du kan lære deg å kaste med. Bruk enhver anledning til å gå ut å kast kast på fotbalbanen, kast i en eller annen park.....haven eller aller best i vannet dersom du har vann i nærheten..... Før hver kastetur så gnir du fluelina inn med snøreglidemiddel som rutine....husk å ikke gjøre det inne....... du kommer til å være en mye bedre kaster når du til neste vår står ved elva!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd, Staffan. Dersom ikke vinteren blir for j... her nord så vil jeg nok øve og øve.

Jeg vil nok også bruke stanga i sjøen, både for å fiske men også for trening.

Igjen, takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A Jensen High Tide stang 9 fot kl 6 og snøre Windbeater fra A. Jensen kl 7. Stanga er Medium/fast.

Hallo, Asbj!

High Tide er i hovedsak en stang laget for tøffe kystforhold. Jeg skal ta et lite forbehold om seksern, da jeg ikke har kastet akkurat den, men jeg har sjuern. Nå eksisterer det selvsagt et skille mellom sekser og sjuer, men sjuern er relativt tøff og stiv. Skal jeg snakke fra personlig erfaring og preferanse, er det en stang som bør kastes med litt god linevekt. Jeg bruker ikke min til vanlig fiske under "ordinær" linevektklasse, akkurat det gir meg svært lite. Først når den gis godt med vekt, så går det unna, og da leverer den virkelig bra også. Så, for meg personlig har den endt opp med konkurranserigg, der vekta er adskillig høyere.

Nå er det DU som gjelder, og ikke meg. Du er nybegynner. Jeg observerer også at du har satt på Windbeater på den i en klasse høyere, sansynligvis etter råd fra Jensen-teamet eller fra en annen som har forstått denne stanga. Det er godt tenkt som utgangspunkt, men 1 klasse opp på denne flytelina utgjør faktisk ikke så veldig mye. Når det er sagt, kan det godt være at de grammene er tilstrekkelige på seksern, når en har med en noe mer erfaren kaster å gjøre. Jeg mener og tror nok det.

Magefølelsen min forteller meg at vi har med en utfordrende kombinasjon å gjøre, nemlig en uerfaren kaster og en relativt stiv stang. Langt på vei mistenker jeg at du i realiteten står og vifter med en "tilnærmet rett pinne" gjennom hele kastet ditt... og det er ikke bare eller nødvendigvis din skyld...

Stanga er god nok. Det er ikke det dette handler om. Det det dreier seg om er hvorvidt den er riktig for deg på nåværende stadium. Det er nok ikke utenkelig skjønner du, at den har fått både riktig type line og linevekt på seg (jeg kjenner både stangtypen og linetypen).

Min anbefaling til deg er at du gir deg anledning til å prøve ut endel andre stang og linekombinasjoner, ta og føle på litt, så får du derved et bedre inntrykk av hvor nettopp din kombinasjon ligger i landskapet. Prøv også din egen stang med noen av de andre guttas linetyper og vekter. Sist men ikke minst; fortsett å jobbe med teknikken din.

Lykke til!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Harstad, og har for så vidt mange muligheter for fiske, men alderen min begrenser meg litt, da jeg ikke er noen ungdom lenger, men 65 uten at det vil bli den store hemskoen.

65? Da er du jo i en ypperlig alder. Du har med deg alle erfaringer fra livet som vil bidra i fluekastet ditt, enten du tror det eller ei. Nå har Per Grønberg holdt på noen år selvsagt, men han var vel over 60 når han ble verdensmester i fluekasting i fjor (heng meg Per, om jeg tar feil).

Jeg spøker ikke. Dette vil du etterhvert mestre bra. Noen ganger bruker de som har vært med en stund litt lenger tid enn de yngste spesielt. Det kommer ikke av at de er dårligere på å lære. De lærer ikke noe annerledes enn de som er yngre. Nei, det kommer av at de i egenskap av sin alder har med seg en haug med erfaringer og referanser som de bruker kritisk når de står overfor noe nytt. De reflekterer og trekker paralleller. De yngste har ofte ikke med seg denne ballasten, de har på en måte "ingenting å frykte", kaster seg ut i det, og godtar raskt.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som du sier Jan, erfaring er alltid en god balast å ha med uansett, men at min erfaring skal komme meg tilgode uti fluekasting, det vil jeg se. Riktignok vurderer vi eldre litt mer enn de unge gjør, og tar avgjørelse litt tregere enn ungdommen, av den grunn blir vi også kalt "siræva". Det at en 60-åring? blir mester i noe så vanskelig som fluekasting, er ganske enkelt helt utrolig. I min verden ville en ungdom ha alle fordeler fremfor en litt eldre herre, jeg tenker på syn, både dybde- og nærsyn, reaksjon, mykere bevegelser i kroppen osv. Men for all del Jan, dette kan du mye mer om enn jeg, så dine tanker er nok riktige. Må kanskje ta meg en tur på kasteakademiet for derigjennom å bli en bedre kaster, slik at jeg på sikt kan stille sønnen min i skuff 2 mens jeg selv inntar skuff 1, hadde vært utrolig moro. Tenk deg, Jan, jeg står der med min High Tide og sveiver på en stor sjøørret, mens ungdommen med sin Loop, ser på. Svaret på et hvert spørsmål vil da bli "Erfaring". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og benytt deg gjerne av Staffans tilbud. Han har jo kontakter der oppe i isødet.

Og btw; hele vektdelen på Windbeater #7 (til slutt baktapering) her ligger på 20 gram, noe som på denne stivere seksern bør fungere bra når alt øvrig henger på stell etterhvert.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar til etterrettning det du sier Jan. Staffan må gjerne finne en gubbe her oppe som kan hjelpe meg, for min motivasjon for å kunne håndtere fluekasteteknikken bra er så absolutt til stede. Da må jeg først få på plass det øvrige, så skal 6-eren få sin sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...