Gå til innhold

Valg av snøre.


Walter

Anbefalte innlegg

Her kommer du til å få annbefalt snører i hytt og pine. Hver sin smak. Hør med lokalbutikken, bekjente o.l om du kan få prøve litt forskjellelige snøreprofiler hos dem. Kort klump, lang klump, "tyngre" og "lettere" snører. Da får du garantert et par aha opplevelser. Det har jeg fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg liker ikke GL Presentation i det hele tatt, så styr unna er min anbefalning ;D

Hør på hva Hundeørret/Amund sier, se om ikke det er noen i nærmiljøet som kan hjelpe deg, enten andre fiskere eller en butikk. Har du ikke noe sånt, ville jeg ha gått for Scientific Anglers Air Cel i klasse 5. Utrolig god line for nybegynnere som viderekommende, veldig lettkastende og ikke minst er den billig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Start med et fluesnøre som har en sånn nogenlunde normal klumplengde. Det vil si en klump på mellom 10 og 12 meter eller der omkring (ikke noe særlig lengre enn 12 meter klump). Da får du et snøre som presenterer fint samtidig som du har et allround snøre som er gunstig å kaste med og som du har bedre kontroll med.

Når du kommer dit hen at du føler du har bra kontroll med et sånt snøre kan du vurdere om du vil gå til anskaffelse av snører med kortere klump eller lengre klump.

Et snøre med kort klump er ikke spesiellt godt å holde i lufta når man skal ha noen meter ute men lader fort spesiellt ved vannkast noe som kan være gunstig i gitte situasjoner.

Når du greit mestrer et fluesnøre med normal klumplengde vil du også lettere mestre ulike klumplengder og snøreprofiler.

Jeg mener iallefall at det ikke er noe å tjene på å starte med flusnører med kort klump rent kastemessig da det kan oppleves vinglete når man får litt for mye klump utenfor stanga på overhåndskast. Den følelsen er ikke noe å trakte etter når man ønsker gode presentasjoner. Det er heller ikke bra hvis klumpen blir for lang da det kan være vanskelig å holde mye snøre i lufta med god kontroll i en starfase som fluefisker ( det kan være vanskelig nok for de av oss som har fiska med flue noen år :D)

Når man er i startgropa som fluefisker er det viktigste å kunne presentere pent et mitt syn, og det gjøres best med "normale" klumplengder" og ikke med litt tunge kortklumpa snører.

SA Air Cel som er nevnt over er et kjempebra snøre å starte med, men det finnes et uttall gode fluesnører så det beste er å prøve seg litt frem hvis man har muligheten til å teste litt forskjellig.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk liner med kort klump hvis du ikke har spesielle behov (ekstremt trangt om plass). Det eneste du oppnår med med å bruke veldig korte lumper er å bli dårlig til å kaste. Nybegynnere har ingen problemer med klumplengder på 10- 12 meter. Profilen er minst like viktig som lengden på klumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei!

Har lagt min første sesong bak meg med fluefisking. Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av nytt snøre, og lurte på hvilket snøre jeg burde velge. Stanga jeg har er en Vision Attack #5 9'.

på forhånd takk for svar :P

Kjøp deg et Aircel klasse 5 eller 6. med ett års erfaring vil du ikke uten videre velge rett likevel, etter mitt syn.

Aircel blir du garantert fornøyd med og det koster halvparten av andre snører. 

Ikke tvil i min skjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et Aircel klasse 5 eller 6. med ett års erfaring vil du ikke uten videre velge rett likevel, etter mitt syn.

som fredrik her sier..

et meget holdtbart og lettkastet snøre, brukte det selv som første snøre og hadde det i 3 sesonger før jeg byttet det ut. rimelig og godt snøre, anbefales  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...