Gå til innhold

Rogers stangprosjekter..


Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg syns det ser veldig bra ut. Mye lakk eller ei. Blir nok litt flaut når du mottar dine jeg sendte :rolleyes:

Takk for det, Sigve :) Ja, jeg vet jeg er en pinglete amatør i forhold til deg... så det blir stas å motta to smykker i posten :D

Nei nei nei. Det var ikke det jeg mente. Det blir flaut for meg IKKE deg. Jeg gjør ikke slike stenger bedre enn deg eller andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik.

Jeg syns at det gamle helgrønne HW er et moderat 5er snøre. Har selv aldri veid det, men vet det finnes mange snører som veier mer, samtidig som noen veier mindre.

Men jeg er av den oppfatning at snørevekt er svært individuelt, dvs. hvordan du vil at stanga skal jobbe. Ingen fasit på dette.

GL HW #5 (helgrønn) = klumpvekt 14,5 gram

SA GPX # = klumpvekt 12 gram

..dog i følge mine målinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Siden det var plussgrader og kjipt vær for skigåing, ble det så jeg begynte på neste stangprosjekt. Korkhåndtaket ble forberedt idag.

Min nylig monterte dreiebenk for kork. Monterer jeg et motstykke til drillen her, vil denne kanskje kunne gjøre jobben for snellefestedreiing også.

bilde1.jpg

Første steg var å borre opp hullet i korkringene til 7mm. Deretter smøre inn akselstålet med parafinvoks, så det ferdige håndtaket greit kan tas av etter dreiing. Akselstålet er 8mm i diameter, slik at korkringene vil sitte godt på under liming.

bilde2.jpg

Her er korkringene ferdig limt og satt i pressa. Bunndelen på Scott Fiberglassen er litt over 10mm, så det innebærer noe filing i etterkant.

bilde3.jpg

Korkhåndtak med sorte innlegg.

bilde4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vurderer å bruke disse komponentene til Scott F 8' #4. Dette er en av de aller første glassfiberstengene som Scott har laget. I følge Bjørnar på Lillestrøm, er det 2. generasjon. Aksjonen kjennes meget behagelig ut.

Hvis ikke annet faller meg inn, kommer jeg til å bruke denne type komponenter, bortsett fra agat stripperen.

Brune surringer med sort tipping.

komponenter.jpg

snelleogfeste.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Detta ser flott ut Roger.

Når du kommer nedover til meg skal du få med deg litt vidundermiddel til siste polish og oljing/lakkering av snellefeste (om du ikke finner på noe i mellomtiden). Har et a samme slag selv og det blir veldig bra når det blir renset polert og oljet til slutt. (jeg har jo en mistanke om hvor det kommer fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser knallbra ut dette Roger!!  :D

flott snellefeste og et vakkert stangemne..... men et særdeles stygt korkhåndtak..... forstår ikke den blandinga i håndtaket.

;D ;D Unnskyld at jeg ler, men måtte le av Staffans direkte tale angående håndtaket lengre opp i tråden  ;D Skal ikke være hårsår her altså!!  ;D. Men smaken er som baken. Da må man vel tåle at andre ikke liker det samme som en selv  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er håndtaket og snellefeste til Scott Fiberglass straks ferdig tilpasset. Blir liming i morgen og trolig litt surring..

Detta ser flott ut Roger.

Når du kommer nedover til meg skal du få med deg litt vidundermiddel til siste polish og oljing/lakkering av snellefeste (om du ikke finner på noe i mellomtiden). Har et a samme slag selv og det blir veldig bra når det blir renset polert og oljet til slutt. (jeg har jo en mistanke om hvor det kommer fra).

Kjell og Roger - dette er moro å følge med på  :)

Dette er brukskunst på lik linje med all verdens fluebinding.

Roger - du er litt sånn multikunstner du?  :) Flink er du i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er håndtaket og snellefeste til Scott Fiberglass straks ferdig tilpasset. Blir liming i morgen og trolig litt surring..

Detta ser flott ut Roger.

Når du kommer nedover til meg skal du få med deg litt vidundermiddel til siste polish og oljing/lakkering av snellefeste (om du ikke finner på noe i mellomtiden). Har et a samme slag selv og det blir veldig bra når det blir renset polert og oljet til slutt. (jeg har jo en mistanke om hvor det kommer fra).

Kjell og Roger - dette er moro å følge med på  :)

Dette er brukskunst på lik linje med all verdens fluebinding.

Roger - du er litt sånn multikunstner du?  :) Flink er du i hvert fall.

Takk for gode ord, Andrè :-) Er vel ingen kunstner akkurat, men liker utfordringer.. og er svært lærevillig! Går ut i verden med et ydmykt utgangspunkt og plukker med meg "ballast" hele veien. Blant annet fra deg, Andrè, og Kjell Karlsen. Makan til tusenkunstner har jeg aldri sett makan til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...