Gå til innhold
  • 0

Fluebinding ???


Lundeflue

Spørsmål

Heei :)

Hva er det mest nødvendige materiale man trenger for å kunne binde de mest brukte tørrfluene !! ??

Døgnfluer som aurivilli, baetis ..klekkere å spinnere ?

Virker som det er så vannvittigt mye materiell ute å flyr at eg blir helt satt ut :)

Å kor handler man dette ?

Håper på tips, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

eg prøve å gjør som stokkebekk viser, følger hans måte ! ja skjønner hva du mener med den basen, eg syns det er vanskelig å lage denne stammen rundt vingen, men nå har eg akkurat begynt da, regner med det løsner når eg får komt skikkelig i gang :) eg begynte på en 16 krok, det funket ikke...nå jobbe eg på en 10`r krok, se om d funker bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Youtube er ett godt utgangspunkt til bindinga, mye enklere med video fremfor bilder i steg for steg.

Eks.

Legg merke til basen han surrer rundt vingen, altsa den svarte bindetråden som surres oppover vingen. Her dannes ett fundament for en senere hackelsurring. Se video ca. 1:20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ja såg dette, ser lett ut å lage den stammen...men d ekke like lett her i stuen, eg må skifte hånd når eg går rundt å da blir stramminga helt på trynet..men uansett, eg e ferdige med første forsøk, eg redde vel dagen deres om eg legger ut bilde av denna skapningen eg har skapt :P

Håpe dokke ler godt, men likevel kan komme med goe råd:)

post-5221-13949889749122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke dårlig! Dette kommer du til å fikse greit. Skulle garantert fått fisk på den flua. Litt langt hackle, kanskje. Og så kan du godt dubbe litt lenger frem så hodet blir kortere. Når du snurrer hacklet rundt vingen på du være lett på hånda. Dette er den vanskelige delen, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøv å binde inn vingen litt lenger frem, ikke midt på krokskaftet. Om du ser for deg krokskaftet i 3 deler fra øye til der bøyen begynner, prøv å binde inn vingen etter del 1.

Nå er det sånn : _I_

Prøv sånn       : __I_

Skjønner? Og dub gjerne en runde rundt basen i vingen og litt foran også. Dette partiet, kalt thorax, er mere fyldig en resten av kroppen. Bakkropp taperes ned mot halen.

Hva bruker du som haletråd?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for tipset Claus ..dette med hale tråd tar nok litt tid før sitte :) Dette med dubbing er heller ikke lett, vanskelig å få dubben til å sitte fint på tråen men kommer seg !  Å bruke dubbing til vinge er nok ikke helt vanlig, vet ikke ka eg kan bruke av det materialet eg har liggende..noen enkle tips der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil vel anbefale deg en tur til nærmeste fluesjappe ;) men er selsagt god trening og bruke det man har. men er alltid litt hyggeligere og lage fluer av materialer som har gode egenskaper i en fiskesituasjon også, så får man litt fluer til flueboksen også, ikke bare til trening. Så min anbefaling er og kjøpe inn materialer etter noen fluer du finner i fluedatabasen her og jobber med og kopiere dem med de rete materialene.

Men hvis du vil leite i heimen etter materialer som funker, så ville jeg kikket i syskrinet til mor og sett hva jeg hadde funnet der. Et anet tips kan være gamle skolisser, ofte er det et "garn" inne i selve lissen som kan brukes som vingematerialer

Lykke til videre, hør på rådene du har fått tidliger rundt utforming av Claus og andre

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Joda, butikken er jo den enkle vei...men henviser til staffans kommentar om at før hadde man ikke butikker som solgte materiell, da måtte man ty til kreativiteten :P

Jeg ender nok opp i butikken om ikke lenge, men tills da får eg bruke ting som er i nærheten :) Takk for det lisse tipset btw :)

Kom gjerne med flere tips om hvor eg kan leite å ka eg erstatte butikk varene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et lite vingetips er å bruke materialer som ikke trekker så mye vann. Jo mer vanntett flua er, jo bedre er det. Hvis ikke ender du opp med å måtte bytte flue etter hvert kast fordi den drukner.

Om vingen blir for kort får flua status som klekker fremfor dun. I klekkere brukes gjerne ting som har god flyteevne, og som syns godt. Foam i hvit eller gul farge er ofte brukt og ett eksempel er vulgata klekkeren. Den flua er HELT RÅ!! Snakker av erfaring!!

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=262:vulgata-klekkern&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Istedenfor å rulle dubbingen rett på tråden kan du lage en løkke med tråden å legge dubbingen inn i denne løkken, for så å spinne dette med ett dubbingtwister verktøy eller med fingrene. På denne måten blir dubbingen mye tightere på tråden når du skal binde det inn. Man kan også splitte tråden i to og legge inn dubbing her, for så å spinne dette.

Dubbingspinner verktøy.

dubbingspinner29.jpg

I linken under ser du hvordan man splitter tråd for dubbing. Å lage løkke blir samme greia, men istedenfor å dele tråden lager man en loop utenom kroken. Denne surres på krok og bindes inn som du gjør med andre materialer.

Legg også merke til det nyttige verktøyet som brukes for å binde fjæra før det dubbes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Super bra måte det der med dubbinga mellom de 2 tråene :) d skal prøves ut i kveld ..Likte å veldig godt det verktøyet han hadde for å holde hackelet bakover mens han surret .... :D

Vulgata døgnfluen er en vakker skapning, bare så synd vi ikke får gleden av den her på vestlandet :( Her er d aurivilli å baetis som ruler i elvene ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du velger å splitte tråden trenger du ikke spinnerverktøyet, da spinner du bare trådholderen til det blir passe tight. Men husk å twiste trådholderen tilbake etter at du har dubba ferdig, hvis ikke ryker tråden så lett når du skal binde videre. Som "lim" på tråden brukes voks, og en populær type er en skismøringsvoks av type swix. Den er blå, men husker ikke navnet på eksakt type i farta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vulgata døgnfluen er en vakker skapning, bare så synd vi ikke får gleden av den her på vestlandet :( Her er d aurivilli å baetis som ruler i elvene ..

Har brukt denne i mindre krokstørrelser og svart matriale på vestlandet, dog i stillevann med utløp til havet. Ørreten der trigga godt på denne.

Mitt råeste tørrflueøyeblikk i år hadde jeg på et fjellvann på veslandet. Flua var av type Daddy Longleg, og situasjonen ga gåsehud! :D

http://www.youtube.com/results?search_query=daddy+long+legs+fly+tying&aq=1sx&aql=f&oq=daddy+longlegs+fly

Kjærringa er fra Ulsteinvik så jeg er der å fisker hver sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

en god begynnelse, du har laget fluer som vil fange fisk..... nå er det bare å stå på....binde mye...... ser en funksjonsfeil...for stor og tykk ving! den kan velte flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...