Gå til innhold
  • 0

Fluebinding ???


Lundeflue

Spørsmål

Heei :)

Hva er det mest nødvendige materiale man trenger for å kunne binde de mest brukte tørrfluene !! ??

Døgnfluer som aurivilli, baetis ..klekkere å spinnere ?

Virker som det er så vannvittigt mye materiell ute å flyr at eg blir helt satt ut :)

Å kor handler man dette ?

Håper på tips, på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

en god begynnelse, du har laget fluer som vil fange fisk..... nå er det bare å stå på....binde mye...... ser en funksjonsfeil...for stor og tykk ving! den kan velte flua.

En funksjons feil hørre med :) ska tilpasse vingen på neste flue i kveld, ska se om eg ikke finne noe aent enn dubbing å bruke til vinge :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
  • 0

en god begynnelse, du har laget fluer som vil fange fisk..... nå er det bare å stå på....binde mye...... ser en funksjonsfeil...for stor og tykk ving! den kan velte flua.

En funksjons feil hørre med :) ska tilpasse vingen på neste flue i kveld, ska se om eg ikke finne noe aent enn dubbing å bruke til vinge :)

og på de som allerede har bundet med for tykk vinge, på dem kan du bare klippe ned vingen på, så den ikke blir så høy.

Den vil da ikke bikke, og flyte som bare F  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har noen fine vulgata fluer liggende faktisk..her er noen av favoritt fluene mine :)

Dæven Lundeflue.

Når jeg ser boksen din så ser jeg ikke noe grunn til å gi deg råd. Dette er bare kjempebra, og hvordan du nazimessig fyller rom med så mange like fluer, det er bra det. Vel i mitt hodet da ;D

Blir bare tull fra meg men, finn deg en tråd som  du liker, og gjerne tåler ditt trykk i bindinga. I og med at du er fersk som du sier så kan de supertynne bindetrådene ofte virke veldig skjøre. men tru meg, det vil løfte bindinga til nye høyder. Det handler om å ikke surre for mye. Lage slanke å fine fluer. Ryker tråden så bare utvider du trådholderen med litt makt.

Min annbefalling: Tiemco 16.0

Et lite råd fra meg er følgende:

Jeg mener bestemt at du ikke alltid skal følge råd som så billig som mulig osv. Jeg har levd den kurven i mange år, mange mange år. Jeg vil påsta at fluebindinga hever seg med tilgang til bedre  materialer. Hvor kostnadeffektivt er det å binde 100 fluer før du plutselig får fatt i en skikkelig nakke og ser hvordan fluer bør se ut : du putter de gamle i en boks og ser dem aldri mere igjen.

ja ja fisken ser ikke forskjell, men....................... Vet ikke jeg, kommer aldri til å få svar på det heller. Men en flue du er skikkelig fornøyd med , den har mye større sjangs til å havne på fortommen din enn andre.  Det er jo ikke reint ofte vi lurer denne krabaten heller da , gi den kreditt som smart er vel drøyt. Handler for mitt vedkommende mere om å være klar og ha litt av vært liggende for en vær situasjon. Jo mere jeg har forberedt meg, dvs ta vare på gamle fiskefangere, og prøve nye, jo bedre har jeg det.

Vil bare runde av med å si ikke spar på materialene. Gode materialer gir fine fluer, hvis det er ønske. Dårlige materialer gir åsså fluer , men.............................

Vel det var min mening :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har noen fine vulgata fluer liggende faktisk..her er noen av favoritt fluene mine :)

Dæven Lundeflue.

Når jeg ser boksen din så ser jeg ikke noe grunn til å gi deg råd. Dette er bare kjempebra, og hvordan du nazimessig fyller rom med så mange like fluer, det er bra det. Vel i mitt hodet da ;D

Blir bare tull fra meg men, finn deg en tråd som  du liker, og gjerne tåler ditt trykk i bindinga. I og med at du er fersk som du sier så kan de supertynne bindetrådene ofte virke veldig skjøre. men tru meg, det vil løfte bindinga til nye høyder. Det handler om å ikke surre for mye. Lage slanke å fine fluer. Ryker tråden så bare utvider du trådholderen med litt makt.

Min annbefalling: Tiemco 16.0

Et lite råd fra meg er følgende:

Jeg mener bestemt at du ikke alltid skal følge råd som så billig som mulig osv. Jeg har levd den kurven i mange år, mange mange år. Jeg vil påsta at fluebindinga hever seg med tilgang til bedre  materialer. Hvor kostnadeffektivt er det å binde 100 fluer før du plutselig får fatt i en skikkelig nakke og ser hvordan fluer bør se ut : du putter de gamle i en boks og ser dem aldri mere igjen.

ja ja fisken ser ikke forskjell, men....................... Vet ikke jeg, kommer aldri til å få svar på det heller. Men en flue du er skikkelig fornøyd med , den har mye større sjangs til å havne på fortommen din enn andre.  Det er jo ikke reint ofte vi lurer denne krabaten heller da , gi den kreditt som smart er vel drøyt. Handler for mitt vedkommende mere om å være klar og ha litt av vært liggende for en vær situasjon. Jo mere jeg har forberedt meg, dvs ta vare på gamle fiskefangere, og prøve nye, jo bedre har jeg det.

Vil bare runde av med å si ikke spar på materialene. Gode materialer gir fine fluer, hvis det er ønske. Dårlige materialer gir åsså fluer , men.............................

Vel det var min mening :D :D

Takker , handler ikke på spareland  8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

hey slenger meg litt på, ser ikke noe vits å lage et nytt emne når denne er såpass åpen med tanke på overskriften :P

Prøver å skaffe hackle for tørrfluer, men så er det jo masse forskjellige der ute. Jeg har sett litt på metz, Keough og Whiting farms. Trenger litt tips kanskje kommentar om de forskjellige merkene. Eventuelt hva du bruker? er du fornøyd? eller om dette er dårlig osv. Er student så har ikke altfor bra økonomi. Så lurer jeg også på hva er saddel og cape? Jeg har lest litt, og tror selv at det saddel som er lange og slanke(best for tørrfluer). Cape mer brede men også lange(våtfluer, haler osv), men det er jo ikke akkurat det jeg får inntrykk av når jeg er på leting. Har bestilt metz cock cape #3 som tydeligvis ikke er så slanke og bra for tørrflue. Fant ut at jeg egentlig burde ha grad 1 og ikke 3, men dette hadde jeg selvfølgelig ikke peilling på før nå.

Dette er et eksempel på hvorfor jeg ble ganske forvirra :P

cape

http://www.taimen.com/no/no/product/keough-hackle-cock-capes-tyers-12_470/92095

saddel

http://www.taimen.com/no/no/product/keough-hackle-dry-fly-saddles-1-12_5371/92650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå va d nå eg som starta tråden, så da vet du at eg e nybegynner som dg :) Men eg har fått såpass mye hjelp at eg hgar skjønnt at whiting nakken er meget bra, men an va relativt dyre da ..men e mange nakker å få tak i, spess her på forumet , kan du sikkert få tak i noen om du søker etter det :)) det andre du snakket om hakke eg peiuling på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kunne gjerne tenkt meg å prøvd på noen imitasjoner a`la "elve døgnfluer"  klekkere å diverse, men syns forklaringene som gis er vanskelige.." cog de leon" , sie meg nada..alt d materialet, eg vet jo ikke hva som er hva :P Cdc dubbing i løkker ? hallo, koss funker d :P sku hatt en Maestro her nå føle eg .. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har du flaks, maestros er det såpas mange av her inne at tempen til tider går igjenom taket! ;D

Cok de leon, cdl, er hanefjær og brukes ofte som ett alternativ til halefjær i døgnflueimitasjoner. Cdc er andefjær med meget god flyteevne, og dette brukes ofte som vinger i døgnfluer, mygg osv. CDC har ett stort bruksområde. Cdc kan også surres rund "brystet" på fluene for å imitere bein og skape liv i flua.

Google er en fin ting på materiale du er usikker på. Youtube likemed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vårflue med CDC som thorax (brystpartiet) og bein.

Å binde inn en løkke med cdc betyr at du først binder inn en del av fjæra, og så legger fjæra rundt i en sirkel for så å binde inn andre enden på samme sted som du bandt første del av fjæra.

Se bilde 2 som Sigve har lagt inn her :

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9172.4695

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...