Gå til innhold

Hvordan er fisket i Iesjavri- Finnmarks største innsjø?


staalel

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Jies..... er et stort vann med nokså mye vind og bølgeproblemer for oss fluefiskere....... det er en stamme med stor ørret der som er litt vanskelig tilgjenglig med fluestang........ det er også harr, røye Jeg har bare fisket i noen av de utallige osene i vannet......... men synes det er trøstesløst å fiske i så store vann. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sa ikke mye. noe mer utfyllende info?

Det finns masse info på nettet. Anbefaler en prat med Google;)

Iesjavri m/omegn er et enormt område, med utallige vann og elver i alle fasonger. Masse bra fiske i området. Det er vel rimelig velkjent at selve Iesjavri har en solid storørretstamme , men som Staffan sier er det ikke akkurat intimt... Sikkert utmerket for dorging med sluk, oter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håvard: på nettet er det lite info om vannet. det er langt bedre å spørre noen som kjenner et vann også. fant faktisk bare noen få ord om harr etter utallige søk. så her ikke google noen bra løsning for info.

OK. Nei, det er ikke alltid så lett å få noe nyttig fra nettet uten litt forkunnskaper om området. Prøv å google Mollisjok + fiske. Prøv Mollisjokk med og uten dobbel "k". Mollisjokk er en fjellstue ved Jiesjokka som benyttes av flere turoperatører i området. Populært, spesielt blant svensker. Masse muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare litt siden jeg sånn smått begynner å bli så oppesittende at jeg orker å skrive litt.

Det er storørret i Iesjavvre,ingen tvil om det.

Du må nok ut i båt eller kajakk,og du må antakelig dorge.I timevis,og du må være klar for å kjøre og kroke av massevis av gjedde for hver ørret du kommer borti.

Selv samene som var godt kjent,fikk ikke fisk ved hvert forsøk.

For å si det sånn: Det finnes nok mange vann i Norge som det er lettere å komme i kontakt med storørret enn i Iesjavvre.

Området har i mange år hatt invandring av "østfisk",som harr og gjedde,og bærer også litt preg av det,noe som gjør målrettet fiske etter ørret og røye til litt "pirkearbeid".Enkelte av vannene på vestsiden av Iesjavvre har jeg bare funnet gjedde og harr,mens selve hovedvassdraget(Iesjokka) holder endel fin ørret og røye,hvis du er god til lete. ;)

En kompis gjorde det,leita fram en fin en i utløpet av Ies,og perset flott med en tørrflufanget ørret på 3 kg.

Ellers er området fantastisk flott,og så "Finnmarksvidda" som det bare kan bli.Iesjavvre ligger liksom litt på toppen av et stort flatt område,med flotte gaissar i nord."Top of the world"-følelsen kommer lett her,og hvis du ser nøye etter er jeg sikker på at du kan se horisonten bue. :)

Og,terrenget er svært lett å ta seg fram i,noe som gjør det lett å bevege seg noen kilometer hit og dit.

Har egentlig vurdert en tur opp der i år.Ikke for storørreten sin skyld,men for viddefølelsen,eviglyse døgn.

Muligheten for veldig godt fluefiske er jo alltid der.August er vårfluetid,og det er nesten ikke mulig å gå bom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iesjavre har både stor ørret og storørret. Skal du ha storørret ville jeg prøvd meg i nordøstenden av vannet, i nærheten av utløpet av Gasadatjokka. Er man klin gæærn kan man dra inn i slutten av mai og kanskje fange de store gutta i den elva. Personlig foretrekker jeg å være andre steder i slutten av mai eller begynnelsen av juni.

Min gamle speiderleder tok for øvrig en ørret på 12 kg nær utløpet av Iesjokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal du fiske i Iesjavre må du belage deg på mye gjedde, harr, litt røye og en og annen ørret. Var der i høst, kjenner en som har hytte nordøstenden av vannet og vi fisket mye med garn og noen fisket litt med sluk. Kvaliteten på røye og ørret er ikke så bra som den kan være, og det er mye mark i fiskene. Fikk en fin ørret på 1.5 som var full av parasitter. Skal du fiske i Iesjavre er båt/kano en stor fordel. Lange marsjer å traske hvis du vil forflytte deg. Jeg ville ikke lagt en fisketur hit hvis jeg ville hatt de store fluefiskeopplevelsene, men heller sett meg litt rundt på kartet etter andre gromplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...