Gå til innhold

Valg av Objektiv


Stian R

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å kjøpe meg nytt objektiv til mitt Nikon D5000. Det skal brukes til å ta familiebilder hovedsaklig av mine barn.  Nå lurer jeg på 30mm eller 50mm F1,4. Har fått for meg at dette er to alternativer.

Håper noen har gode tips å komme med.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Enig med Henning. 17-55mm f2,8 gir glimmrende bilder og da slår

du to fluer i en smekk ved både å få meget god vidvinkel samt et suverent

portrett objektiv. Det er nok noe dyrere enn et 50mm men langt mer anvendelig og dermed

mer valuta for penga.

I tillegg til Foto.no sitt bruktmarked hadde jeg ville fulgt med på

bruktmarkedet til Stavanger foto:

http://www.stavangerfoto.no/brukt/

De har oppdateringer nesten hver dag og det er ikke mer enn et par dager siden

det lå et 17-55mm til rundt 5000 kroner. I løpet av en uke er det mange oppdateringer så det er lurt å følge med daglig for her dukker det opp mye snadder :D

Det kommer garantert inn flere 17-55mm f2,8 hos Stavanger foto i løpet av kort tid, og kanskje

allerede i løpet av denne uken. Siden en del foto entusiaster etterhvert går over til fullformat så havner 17-55mm på bruktmarkedet med gjevne mellomrom.

Stavanger foto har også fantastisk service og er svært trygge å handle fra.

Jeg har handlet stort sett alt mitt utstyr hos Stavanger Foto og det jeg har kjøpt brukt har holdt

enormt høy kvalitet.

ANBEFALES :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17-55 er garantert veldig bra!

Når det gjelder fastobjektiver ville jeg heller ha kjøpt et 30mm enn et 50mm, ettersom 30mm blir 45mm med Nikons 1,5 DX-crop, og 45mm er en veldig anvendelig brennvidde, synes jeg. 

50mm på crop-sensor blir mere et reint portrettobjektiv for meg (75 mm), men det er jo også veldig kult å ha, bare litt mindre allround.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et Nikon 35mm AFS F1.8G eller annet fast objektiv. Det vil være mye bedre enn enhver zoom, billigere, mer kompakt og har 100 - 400% bedre lysstyrke sammenlignet med zoomer. Dette gjør at du kan ta foto med raskere lukkertid og dermed fryse bevegelser, eller ta bilder i mindre lys f.eks. inndørs og isolere modeller pga mindre dybdeskarphet. I tillegg er det bedre optisk enn zoomer, og gir derfor skarpere foto, og foto med rette linjer og horisonter i motsetning til de fleste zoomer.

Dersom du sitter i en rullestol som ikke kan flyttes trenger du en zoom (beklager dersom jeg fornærmer bevegsleshemmede, det er kun meningen å fornærme brukere av zoomer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...