Gå til innhold

Fortom og brudd i knute......


olea

Anbefalte innlegg

Hadde en skikkelig frusrerende opplevlese i løpet av helga. Fisketur

sammen med den gjengen som drar på tur sammen hvert år, og i år gikk

turen nordover til fin flueelv.

 

På lørdag så hadde jeg ikke mindre enn 4 fortomsbrudd på skikkelig fin

fisk. Den ene fisken var skikkelig stor, og etter ett lett tilslag startet den

en vanvittig sprint. Spolen på Loop Dryfly snella raste rundt fire-fem

ganger og så røyk fortommen for fjerde gang den natta. Bremsen var

un stilt inn for å hindre backclash.

 

Jeg ropte ut en lang og stygg setning på nordnorsk som la en evig

forbannelse over alt som heter Froghair.

 

Alle fire gangene hadde fortommen røket rett under kirurgknuten,

noe som jeg aldri har opplevd før. Svært lite morro når

fiskekompis lander flere fisk, hvor den største var 56cm.

 

Dagen etter så bestemmer jeg meg for å bytte ut hele fortommen på

snøret, og sette opp alt fra grunnen selv. Ingen ferdigtaperte froghair

eller climax, og alle knutene ble sjekket grundig. Spolene med Froghair

lå klare for å havne på bålet for å fullbyrde forbannelsen....

 

Men hva opplever jeg? Jo, alle knutene mine er helt råtten, og 0.28mm

ryker som råtten sytråd. Rett under kirurgknuten. Stroft, Rio, Froghair,

Siglon og Orvis, alle ryker.

 

Men så oppdages løsningen når Kalle tester de samme spolene, knutene

hans ryker ikke. Av en eller annen uforståelig grunn så har jeg begynt å

dra knutene litt raskere sammen på slutten. En uvane som jeg må ha

startet med de siste dagene, for helga før ble 2-kilosfisker landet på

bortimot uforsvarlig tynn fortom.

 

Når jeg fuktet skikkelig og dro knutene sammen sakte så ble alt fint igjen.

Du og du hvilken lettelse det var å finne ut av det........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker kirurgknuten er det viktig at man er såpass raus med fortommsmaterialet at man har gode ender å stramme med. Dra knuten seint til med drag i alle 4 "endene" samtidig. Det har dere jo vært inne på allerede. Knuten skal dras til, men ikke for hardt...da svekkes den. Vet ikke om dere har gjort dere lignende erfaringer men på meg virker det som om knuten blir svakere dersom man etterstrammer med de korte endene (?). Sena blir da "strupet" mer en den har godt av. Hvor nøye man må være med knutene for å få akseptable bruddstyrker, vil variere med fortommsmaterialet. En fare er derfor at man ser seg blind på den oppgitte bruddstyrken.

 

Uansett så vil knutene utgjøre fortommens svakeste ledd og det er der den vil ryke om den blir overbelastet, om man ikke har fått skader på sena da.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser på fortommsknuter som hvilken som helst annen knyting å da er det en ting som gjelder. Hva skjer når knuten belastes ? er ikke knuten stram nok vil du få friksjon som produserer varme som igjen resuserer styrken. men en skal heller ikke stramme for mye , alle ( vel nesten alle) materialer tåler en viss strekk hvor den går tilbake til sin oprinnelige form, belaster du ut over dette vil du nå det som heter flytegrense altså en varig deformasjon å svekkelse. Det samme skjer når du strammer en bolt for mye , plutselig er det mye lettere å skru å så ryker bolten.så min erfaring med knuter er stram den jevnt ikke for løst å ikke for hardt å se på knuten når du slipper belastningen da vil du se om knuten åpner seg eller forblir fast.

personlig bruker jeg et " Tye fast " verktøy å skjøter fortomm med nåleknuten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ukjent fenomen.

 

Kirurg er egentlig en møkkaknute....

 

Jeg bruker følgende:

 

Ferdigtapert fortom-(crawford knuten)-microring-(crawford knuten)-spiss-(crawford knuten)-flue

 

Før brukte jeg dette:

 

Ferdigtapert fortom-(kirurgknute)-knyte/tapperingsdel-(crawford knuten)-microring-(crawford knuten)-spiss-(crawford knuten)-flue

 

Selv om knytedelen var av sterkere diameter enn spissen, så røk det bestandig i kirurgknuten. Og ikke i spiss eller flue.

Etter et par svært uheldige hendelser skiftet jeg til alt.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel når jeg skjøter to ulike dimensjoner så lager jeg en nåteknute på hver som sklir mot hverandre da en nåleknute alene ikke " biter " med nok friksjon. nåleknuten er etter min erfaring plenty sterk nok!

 

Blir ikke dette det samme som grinnerknuten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke helt Grinnerknute heller. Såvidt jeg kan skjønne ligner det vel mest på en dobbel uniknute, men i bunn å grunn så er det vel strengt tatt bare to nåleknuter :)

 

Personlig synes jeg kirurgknuten er uovertruffen til fortommsskjøteoperasjoner (bra ord), bare ikke etterstram i de korte endene.

 

Mvh

rj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...