Gå til innhold

Sjøørret snører igjen .


simen

Anbefalte innlegg

Hei .

Har handlet meg en guideline lpx rS v klasse 8 til dette fiske .

Nå kjenner jeg att mine eldre outbond er litt lette ,klasse 6 og 7 .

Så nå kommer spøsmålet .

Hvilke synkegrader er mest brukt ,er en jungel der ute og jeg er totalt forvirra .

Håper det holder med 2 snører da ?

Trenger man egentlig flyt ?

40+ el costal ?

Intermediate ,fast intermediat ,synk 3,5,7 ,hva velger jeg ?

Mvh

Simen

PS. Ja jeg vet det er mange tråder her ang dette ,men har gått meg totalt bort i dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer som følger:

Pri 1 - Intermediate

Pri 2 - Synk 3

Pri 3 - Flyt (sommerfiske eller ved bruk av poppere)

Jeg bruker intermediate ca. 80-90 % av tiden.

Ang. snøremerke så har ikke jeg så mye å bidra med da jeg nesten utelukkende bruker klump. De gangene jeg bruker helline er det enten sink-tip eller snører hvor hele klumpen syner og skytelina flyter (Loop Evotec 100).

PS: den stanga du har kjøp er såpass kraftig at du kanskje kan prøve å overline den, dvs. bruke et 9# snøre på den. Uansett er dette noe du må teste før du handler.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Enig med Knut i prioriteringen. Jeg bruker alle de snøreklassene men 87% intermediate. Har prøvd noen forskjellige men faller alltid tilbake til Coastal. Et Veldig bra snøre som er lett å håndtere. Sen spiller jo stangen også inn men du er dekket til 90 % med et Coastal vil jeg tørre å påstå. Et dødssikkert kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prioriterer som følger:

Pri 1 - Intermediate

Pri 2 - Synk 3

Pri 3 - Flyt (sommerfiske eller ved bruk av poppere)

Jeg bruker intermediate ca. 80-90 % av tiden.

Ang. snøremerke så har ikke jeg så mye å bidra med da jeg nesten utelukkende bruker klump. De gangene jeg bruker helline er det enten sink-tip eller snører hvor hele klumpen syner og skytelina flyter (Loop Evotec 100).

PS: den stanga du har kjøp er såpass kraftig at du kanskje kan prøve å overline den, dvs. bruke et 9# snøre på den. Uansett er dette noe du må teste før du handler.

Lykke til med valget!

Backer den! Kjøp deg intermediate, og Evotec 100 er en helline som nesten tilsvarende klump. Tynn skyteline med en klump som går som et lokomotiv uten at det blir så brutalt og "klaskete" i presentasjonen som 40+. På en RS så kan det godt være at du kan kjøre #9 ja, men der skal jeg ikke være bombastisk :) Ville helt klart gått for Evotec fremfor coastal, men begge er gode snører. (og smaken er som baken etc. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er glad i rio outbound snøret (noe jeg er :) ) så passer det nok fint i #8 til#8 stang, detter ei tung line! evotec 100 snøre som lars nevner er også et knall valg. jeg bruker også intermidiate snøre 95% av året, de andre 5% er til havabbor hvor jeg går med synk3. lykke til med snøre valg og gratulerer med ny stang  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hva med ei lettere stang ;)

Må si meg enig med Atle. Kjørte #8 ganske mange år i syns med dagens erfaring at det er unødvendig. Men nå vet jeg ikke så mye om forholdene du skal fiske i. Syvern dekker alt fiske i sjøen vil jeg si. (nå vil en og annen kverulant, lillevann, attakere og si at det er galskap å gå over #5 i sjøen). Kanskje du har mulighet å bytte stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ei god line til å fiske i kaldt vann så ville jeg valgt Cortland clear camo i #9 til den stanga du har. Den er bare så jævlig bra den lina!! På dager som i dag så er #5 mer en godt nok til å fiske lette streamere, lopper, og reker. som sagt smak sak dette her Simen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Atle. Kjørte #8 ganske mange år i syns med dagens erfaring at det er unødvendig. Men nå vet jeg ikke så mye om forholdene du skal fiske i. Syvern dekker alt fiske i sjøen vil jeg si. (nå vil en og annen kverulant, lillevann, attakere og si at det er galskap å gå over #5 i sjøen). Kanskje du har mulighet å bytte stang?

                                                       

hei

Joda kan jo et bytt stang ,men har kjørt på 8 litt lenge .

Så ble  8 av gammel vane .

Ang hvor jeg fisker så blir det mest indre oslofjord ,og drømmer fremdeles om bornholm .

Er ikke veldig bra på å kaste ,men får jo ut smøret da :-) .

Ser jo att mange bruker 8 ,men fler og fler går vel ned .

Ved et valg av 40pluss ,outbond el coastal ,bør jeg da evt gå opp ? De veier vel rundt 22 gram alle tre ?

Enda mer usikker nå :-( .

Nå ble jeg plutselig usikker på stang også ,noe jeg var helt sikker på før :-) .

Kanskje jeg bør dra å prøve ett sted ?

Noen forslag til butikk i oslo som kanskje kan bidra med test stang og evt snører ?

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

I indre må jeg si at det ikke finnes anledning å kjøre åtter. Skulle absolutt gått ned. På bornis fungerer syvern glimrende. Om du skal opp eller ned i snøreklasse kommer mye an på stangen i kombinasjon med hvilken line du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Clear camo er den mest minnefrie glasslina jeg har testet, så det skal den ha. Men at den er den beste vinterlina i denne snørejungelen? Det er jeg ikke helt enig i ;)

hvilke har du testa som du mener er bedre da Lars Vegas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er glad i rio outbound snøret (noe jeg er :) ) så passer det nok fint i #8 til#8 stang, detter ei tung line! evotec 100 snøre som lars nevner er også et knall valg. jeg bruker også intermidiate snøre 95% av året, de andre 5% er til havabbor hvor jeg går med synk3. lykke til med snøre valg og gratulerer med ny stang  ;D

er det blitt noe forbedringer på disse Outbound linene eller, mener å huske at de krakelerer i coatinga ganske kjapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Clear camo er den mest minnefrie glasslina jeg har testet, så det skal den ha. Men at den er den beste vinterlina i denne snørejungelen? Det er jeg ikke helt enig i ;)

hvilke har du testa som du mener er bedre da Lars Vegas?

Den lista blir fryktelig lang  ;D

Kan starte med både Coastal og Evotec...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er glad i rio outbound snøret (noe jeg er :) ) så passer det nok fint i #8 til#8 stang, detter ei tung line! evotec 100 snøre som lars nevner er også et knall valg. jeg bruker også intermidiate snøre 95% av året, de andre 5% er til havabbor hvor jeg går med synk3. lykke til med snøre valg og gratulerer med ny stang  ;D

er det blitt noe forbedringer på disse Outbound linene eller, mener å huske at de krakelerer i coatinga ganske kjapt?

de 2 siste outbound snørene jeg kjøpte har tykkere running line og har holdt i 6 mnd kontra de 5 andre linene dems som holdt 10 turer før man sammlet mangla 2 meter coating. usikker på om det er opplyst noe sted om de har gjort en forbedring men linene holder nå i det minste :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fremdeles klasse 8 og gikk for Coastal fast intermediate .

Det ble ett bra oppsett for meg .

Superfornøyd :-).

Men setter fremdeles norges rekord i blanking .

Så nå håper jeg att det smeller på en sjøørret snart .

Fisker for tiden på og rundt haldenbrygge ,og det har ikke vært noen suksess hittil .

Så hvis det er noen som har lyst å ha med en 43 åring på tur og lære bort litt hadde jeg satt stor pris på det :-).

Bor i Oslo og kjører gjerne noen mil for litt fiske .

Skal ut på kvelden torsdag ,fredag og fra morran på søndag .

Evt noen timer på lørdag morgen også .

Mvh

Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...