Gå til innhold

Massestripping av påfuglherl


Sigve

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Ok, men finnes det en enkel måte å få de lysere på, eller får man kjøpt herl med lys stamme?

Jens

Jeg er noe usikker på hva du mener. Jeg har ikke merket at det er noe særlig sammenheng med stammens farge og herl på naturlig fjær. Skal noe blekes må du bruke blekningsmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Etter hva jeg har sett er det noe som farger stammen på den en siden for å få en slags skygge-effekt. Slik som denne  til Terje http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9172.6285.

Jens

Hvis jeg har forstått deg riktig hva du sikter til så er det "randen/kanten" på quill´n som skaper den skygge effekten. Den får du uansett om du ikke farger eller om du farger quill´n. Den er der naturlig.

Tror ikke den blir borte selv om man bleker quill´n heller (kan ta feil her).

Den gir en veldig fin segementert effekt på påfugl quill´n.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, er det fargeforskjell på de fra naturens side da, etter som mine er mørke brune. Eller er det på grunn av lyset at det som vises på bildet ditt er mye lysere?

Jens

Det kommer ann på hvor du henter herlet henne fra fjæren. I øyet er de lyserer enn lengre nede på stammen. Bare prøv. Stripp et herl fra selve øyet og et fra stammen så ser du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for svar og tips Terje og Sigve. Ser at vinkelen lyset kommer inn fra har en del å si.

Jens

Bare hyggelig å kunne hjelpe :D

Du har forøvrig helt rett i at vinkelen lyset kommer inn i fra har mye å si.

Når jeg holder en ferdig strippa quill i hånda så kan jeg i noen tilfeller bare skimte randen/kanten

og hvordan den quill´n ellers ser ut.

Etter jeg har tatt et bilde så ser jeg mye bedre hvordan resultatet ser ut. Først da ser jeg virkelig godt segmentering og fargespill.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...