Gå til innhold

Konkurranse?


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Gjest Kalle

I de siste årene har antall deltager i konkurranser i regi av NKFF stagnert på et for lavt antall.

NKFF ønsker å øke antall deltagere i  norgescup-stevnene som arrangeres.

I år har vi endret fra laguttak til individuell uttak for landslaget. I håp om at det kan gi flere deltakere selv om de ikke er tilknyttet et lag.

Derfor ønsker vi tips om hvordan vi kan rekruttere flere deltagere, så vi spør rett og slett:

Hva skal til for at du deltar i konkurranser?

Konkurranseansvarlig NKFF

Karl Stian Tafjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

I år er det også kvalifisering til VM i Vefsna neste år for de som vil prøve seg på det. Man kan selvsagt delta selv om man ikke har slike ambisjoner. Det er alltid lærerikt og vil kunne gi inspirasjon og idéer til eget fiske utenom konkurranser, uansett hvilket nivå man er på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store pengepremier, og at vinneren kåres på idealprestasjon. :P

Neida, mer tid er kanskje svaret. Har knapt nok tid til å unne meg et par rolige ukers fiske. Av og til frister konkurranser mht læring, nerdeprat og det sosiale, men nei, jeg tar det litt mer med ro på fisketur. Tror rett og slett ikke kroppen hadde orket rigging av et helt sett stenger med hyppige flue- og fortomsskift. Og skal man være med så bør man akseptere premissene og spille med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Jeg fisket min første sesong i fjor, og må si det var utrolig morro og utrolig lærerikt.

Gleder meg til å ta fatt på en ny. :)

Og jeg har gått en hel dag på konkurranse uten å skifte flue og fortom samt at jeg fisket tørt.

Ganske bra gikk det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rundt og innbiller meg at fiskekonkurranse ikke er noe for meg. Klarer ikke å finne grunner for at dette skal snu.. Beklager Kalle.

En god grunn kunne faktisk VM i Vefsna vært.. Men det er vel ikke bare å melde seg på der hehehe.. Jeg er nemlig særdeles godt kjent I Vefsna (overfor Laksfors altså)... både på de Harrførende og ørretstrekkene... Kansje jeg ser en assisterende coacherolle blinke i det fjerne ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurrere er noe jeg gjør i jobbsammenheng, så det får holde om jeg ikke skal måles i bauer og kanter på fritida også  :-X

Ja, det er kanskje så enkelt: Ikke noe behov for å konkurrere.

.. i fritiden vel å merke ;)

Er veldig glad i prestasjonsfokusert arbeid. I mine øyne er det positivt og sunt å konkurrere i jobbsammenheng, men likevel veldig individuelt. Har stor forståelse for dem som blir stresset av det også. Men jeg trives med det.

På en annen side så er jeg såpass mettet på budsjetter og ukentlige måltall at når fluestangene tas frem så skal hvert sekund nytes, ikke jages :) Å konkurrere har blitt hverdag og fiske er(/forblir) fritid. Samtidig har konkurranse etterhvert blitt "gjengs" i mange miljøer som tidligere ikke har blitt ansett som rene salgs/prestasjonsyrker. Og det kan jo være en årsak... itte vet je ;)

Uansett kunne jeg aldri finne på å konkurrere innen en gren som for meg er den reneste nytelse. Rett og slett mitt avbrekk fra en hektisk arbeidshverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke konkurranse kunne være noe for meg jeg heller. Fluefiske skal være avkobling het det i hodet mitt. Men, artig å prøve noe nytt, og var nyskjerrig på hvordan det var å fiske mot dem jeg anser å være blant de beste.

Det var faktisk en positiv opplevelse, på flere måter:

- At Kalle tok fisk der jeg ikke trodde det stod noe (han hadde sonen etter meg) ga meg en aha opplevelse

- å se Erlend i aksjon er en opplevelse

- å fiske nesten jevnt med Eikregubben gir selvtillit (ok, jeg hadde bedre sone.., men likevel... :))

- å holde følge med Santana (glem det, da må du være Duracell kanin med ADHD)

- krevende, du blir helt utkjørt og sover som en stein etterpå (nix, du ligger og analyserer og funderer så det holder)

- nederlag å danne baktroppen her? Definitivt ikke, husk disse gutta vet hva de driver med.

og til slutt det viktigste for meg...

- du lærer mer på 2 dager enn du gjør på 2 år, hvis du ikke tar deg selv altfor høytidelig.

anbefales!!

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har åpenbart noe for seg ref. innlegget ditt bjorni. Og derfor skal jeg på ingen måte være bastant, så kanskje jeg burde prøve (og gå på snørra) ;D ? Men hva skiller dette og feks. ved et treff ved Rena eller et annet sted for den saks skyld (utover det åpenbare: "pallen")? Lærdommen vil jo alltid ligge der. Men likevel er skuldrene senket, samtidig som man har ørene og øynene på stilk. Man analyserer både fluebokser, teknikker og generelle ferdigheter. Vi er jo alltid ute etter nye erfaringer og ferdigheter. Jeg bare spør altså, for jeg har tross alt ikke konkurrert på et slikt nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hmm... Skal prøve å svare deg på en forståelig måte Lars Vegas.

I konkurranse er det som regel ikke lenger godt nok med standard mønstre og/eller helt vanlige teknikker dersom man vil vinne. Det gjelder å være litt lurere, mer forberedt og litt kjappere i justeringer enn de andre. På en treff er det ingen av de beste som går særlig i dybden på dette før de blir utfordret. Nettopp fordi det da er avkobling, kos og natur som gjelder. Joda man kan diskutere og analysere, men man må se Tor Grøthe i en konkurransesituasjon for å se hvor god han egentlig er. Samme med Erlend, Kalle, Pål osv... De er mye bedre enn det man vil se når de ikke MÅ. Og det rare er at jeg det tror jeg gjelder deg og alle andre også Lars Vegas. Når man MÅ så er det utrolig hva man klarer å grave frem fra de mørkeste krokene av sin egen lærdom. Plutselig husker man den flua som var så god i akkurat samme situasjon i 1997 eller 2007. Fakk! at man ikke tenkte på den før... Så enkelt og så genialt, men så vanskelig å komme på.

Kort sagt er det slik: Den som forbereder seg best stresser minst og fisker best i konkurransene. Den som tror alt kan skje og tar det på sparket stresser gjerne både seg selv og fisk. Vinner også sjelden. Når Kalle ble norgesmester så var det selvsagt fordi han er j****g god, men også fordi han forberedte seg svært godt. Både på egenhånd og sammen med laget. Og diskusjonene under og etter prøvefiske med laget er for meg mer verdt enn alt annet. Det er rett og slett magisk! Likevel ender man ofte opp med ei besteflue som gir en slik reaksjon fra konkurrentene etter endt konkurranse:

"HÆ? DEN?? Den har jeg jo hundre av. Åssen i huleste kom dere på det da??"

"Hihi, jo nå skal du høre..."

Og så har man lært litt denne gangen også.

Bjorni! Gubbe?? Din #¤&//&%#  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har mye rett i det du skriver Erik. Takk for utfyllende svar :)

Klart det har mye å si i både forberedelse og det at man skjerpes utover normalen i en slik setting. Og det vil igjen bringe frem det beste (og for enkelte kanskje det verste) i seg. Men for de som står på pallen så er det nok utvilsomt det førstnevnte som trer inn.

Jeg er en utpreget konkurransepersjon som lever lenge på oppturer, men som samtidig det går en *F* i når jeg går på snørra (les: Blir motivert til å motbevise nedlaget).

Men hva som skal til for at jeg deltar? Fryktelig vanskelig spørsmål for mitt vedkommende. Jeg tror nok det ligger mye i det jeg har nevnt hva gjelder økt konkurranse i hverdagen. I det jeg knyter på en flue så forsvinner mas og jag. Jeg nyter hvert sekund og tiden kan ikke gå sakte nok. Er vel noe så banalt at jeg er redd for at min dyrbare tid med fluestanga skal bli forstøyet av prestasjoner. Men klarer ikke helt sette ord på det :) Ligger bare ikke latent for meg å blande inn konkurranse med min store lideskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du Erik blir frustrert når jeg og andre svarer på det stikk motsatte som Kalle spør om. Hva skal til for at vi blir med?? Da ønskes det ikke svar på hvorfor vi ikke vil være med.

Det enkleste svaret på Kalle sitt spørsmål er vel at jeg ikke vet hva som skal til. Da jeg ikke vet nok om disse konkurransene, men derimot kun er farvet av mine egne holdninger til dem, blir det til at jeg ikke stiller.

Mitt svar blir derfor at dere fortsetter å markedsføre sporten deres. Ha egne konkurransefisketråder der dere diskuterer emnet. Smekker på fingrene de som stikker innom og er negative. Se hva SVN klarte å oppnå med kortlinetråden sin. Han måtte tåle pepper, men han oppnådde nysgjerrighet og en større andel fiskere som virkelig forsøkte.

Ergo.. mitt råd er diskusjoner dere konkuransefiskere i mellom i egne tråd, der de som er nysgjerrige kan smette inn med spørsmål. Dette skaper PR, og garantert nye rekrutter. Jeg er nysgjerrig og kommer garantert til å finstudere tråden. Kansje blir jeg til og med så nysgjerrig at jeg  plutselig dukker opp en dag?? Hvem vet!

Jeg har vært med og fisket sammen med Grøthe både i båt og elv. Kan skrive under på at det er en effektiv herremann  ;D

Skal vel være ærlig å si at samkvemet rundt bordet på kveldstid var det jeg lærte mest av de turene der da :P

For å bidra til litt positivisme slenger jeg ved et bilde av Vefsna... Å få løst floker i den floden der sammen med et team må være gull for alle fluefiskere. Alternativet er ti sommerferier alene.

post-1873-13949891450864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra inititativ, Kalle :) Selv ble jeg totalt hekta etter den ene NC'en på Rena. Knallmoro var det, og resultatet, spesielt på den siste individuelle økta, var jeg i grunn svært fornøyd med... ttongue..

Prøvde å få med meg flere, men pga. avstander, kræsj med andre messer, skole, jobb, gjorde ting vanskeligere.

Når også laget slo seg vrange, ble det heller ikke så interessant å være med. Men kanskje det blir andre boller i år :)

Tips til forbedringer:

Hyppigere oppdateringer av nettsiden, kanskje en egen facebookside? Tror det må bli mer allment kjent enn det er idag, for at rekrutteringen skal vokse. Håper dere får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

og resultatet, spesielt på den siste individuelle økta, var jeg i grunn svært fornøyd med... ttongue..

Dust! Skal vedde på det snødde fisk på sona di. ;D ;D ;D

Vel, sånn er det. Noen ganger får man bank. Var heldigvis med bare en fisk da. Ellers hadde jeg lagt meg togskinnene på veien opp igjen. Helt ærlig, det er fiske det er snakk om og da bommer og treffer man litt om hverandre. Dessuten er det mange gode fiskere. Og du Roger er en av dem. I den økta var du bedre og det må jeg vel bare leve med, hehe.  ;D

Syns forøvrig det er mange fine svar her. Liker at det kommer velfunderte svar. Er altså på ingen måte frustrert. Skulle bare ønske flere fikk lyst til å være med. Uansett så spør vi som vi gjør for å lære av svarene og om mulig gjøre konkurranser mer interessant for flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Trøstepremier  ;D ;D ;D

Neida, kunne godt tenkt meg det jeg altså. For min del ville nok det å kunne ha mulighet til å være med på et lag utenom å ha et lag på forhånd vært noe som kunne fått meg til å melde meg på. Ingen vits for meg å melde meg på konkurranse individuelt. Liker å fiske sammen med folk :) Så hvis det f.eks. er en slags form for "trekning" slik at alle kan få en lagplass blir det straks litt mer interessant. Men dette har jeg null greie på egentlig, ikke spesielt konkurransemenneske så veit ikke hva som er best for sporten.

De som ikke er påmeldt i noe lag vil såfremt det er mulig bli innlemmet i lag som har færre enn 4 deltakere.

Deltakere kan også melde seg på med ønske om kun å delta i individuell konkurranse.

Jeg går rundt og innbiller meg at fiskekonkurranse ikke er noe for meg. Klarer ikke å finne grunner for at dette skal snu.. Beklager Kalle.

En god grunn kunne faktisk VM i Vefsna vært.. Men det er vel ikke bare å melde seg på der hehehe.. Jeg er nemlig særdeles godt kjent I Vefsna (overfor Laksfors altså)... både på de Harrførende og ørretstrekkene... Kansje jeg ser en assisterende coacherolle blinke i det fjerne ;D ;D

Da kan jeg kansje opplyse om at det er NM i Vefsna i år, håper jeg ser deg der Bjørnar  :)

Mye interessant lesning her, Facebookside er noe vi har tenkt på. Og tror den har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Kan også legge til at vi prøver så sant det lar seg gjøre å legge konkurransene utenom de heftigste klekkeperiodene.

Årets konkurranser blir holdt i midten av juni, midten av august og slutten av september.

Så da skulle være mulig å delta uten gi slipp på for mye at det vanlige fisket sitt.

Sent from my LG-P500 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,siden det er snakk om markedsføring her.

Hvor og når i år ?

Link ?

Hva som skal til for at jeg blir med,vet jeg ikke.Er litt som Lars,fiske handler i stor grad om ro rundt det man driver med.

Men,jeg var også på NC på Rena,som tilskuer,og det var ihvertfall inspirerende.Det ble et par ekstra turer med kortlinestanga litt lengre ned der det ikke var noen konkuranse,selv om jeg der og da egentlig var ferdig med fisket for en stund.(September)  :)

For de som skulle være nysjerrig på dette er det en fin tilnærming.

Man kan være tilskuer,hvis man er i nærheten.

Eller;enda bedre,man kan melde seg som kontrollør(måling og telling av fangst).

Da har man virkelig muligheten til å se det hele på nært hold.Både fiskemetoder og kanskje Norges beste konkuransefiskere.

Og da må vi som nevnt,vite hvor og når. ;)

Når det gjelder Rogers flotte innsats på Rena,var vel dette hans første konkuranse ?

Og de lokale heltene ble jo også nest beste lag,hvis jeg ikke husker feil. :)

Kalle er vel også relativ fersk i faget,og all ære til han,for det er sikkert ikke lett å lure de gamle revene som har holdt på en stund.

Og tilslutt: Disse gamle revene som stort sett bekler landslagsdraktene(Cloudveil ?) trenger konkuranse,så landslaget kanskje kan bli bedre,for de er ikke akkurat best i verden. ;D

He he !

Den satt,tenker jeg. ;)

Og til Bjørnar.

Kortlinefiske er ikke noe vi bare "prøver",det forgår vinteren igjennom her hos oss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg kommer fra Danmark, og selvom jeg stadig har meget at lære som fluefisker, så har jeg en drøm og en plan om at deltage i en konkurranse på et eller andet tidspunkt, da jeg tror at det ville få min læringskurve til at stige drastisk.

For mig vil det være oplagt at gøre det i Norge. Det som ville hjælpe mig, var at programlægningen skete så tidligt som muligt, og at konkurranserne lå i tilknytning til helligdage eller ferier, så jeg ikke behøvede at tage så meget fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...