Gå til innhold

Hoppekreps eksperiment


Gjest Brage

Anbefalte innlegg

Gjest Brage

Hei,

Kom akkurat over bilder av et eksperiment med hoppekreps som jeg drev med i 2005, som sikkert kan være artig for andre å se. Ufattelig nok var det velykket, men likevel gikk hoppkrepsen fort i glemmeboken  :-\ Første gang jeg prøvde prototypen av en hoppekreps fikk jeg en sjøørret på ca 2 kg. Jeg mener å huske det var i januar 2005 og at det var første fisketur det året(har ikke sjekket fangstdagboka i farten). Her er bildene:

Hoppekreps imitasjon av epoxy og strikk:

LzpK.png

Fisken som tok med en gang. Flua sitter i munnen.

rpzF7.png

Nærbilde av flua og fisken:

JAS6q.png

Et nærbilde til. Mener å huske at det var CR på denne fisken også, så jeg vet ikke hva den hadde i magen.

f2Xd0.png

Nå, 7 år senere, så har jeg fremdeles en variant i flueboksen om vinteren, men det er mest for å være klar om vingesneglene dukker opp.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kom akkurat over bilder av et eksperiment med hoppekreps som jeg drev med i 2005, som sikkert kan være artig for andre å se. Ufattelig nok var det velykket, men likevel gikk hoppkrepsen fort i glemmeboken  :-\ Første gang jeg prøvde prototypen av en hoppekreps fikk jeg en sjøørret på ca 2 kg. Jeg mener å huske det var i januar 2005 og at det var første fisketur det året(har ikke sjekket fangstdagboka i farten). Her er bildene:

Hoppekreps imitasjon av epoxy og strikk:

LzpK.png

Fisken som tok med en gang. Flua sitter i munnen.

rpzF7.png

Nærbilde av flua og fisken:

JAS6q.png

Et nærbilde til. Mener å huske at det var CR på denne fisken også, så jeg vet ikke hva den hadde i magen.

f2Xd0.png

Nå, 7 år senere, så har jeg fremdeles en variant i flueboksen om vinteren, men det er mest for å være klar om vingesneglene dukker opp.

:) :)

Kunne vært artig å prøvd å fiske med den flua der, men er det noe som heter hoppekreps i sjøen, isåfall spiser sjøørret det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Kunne vært artig å prøvd å fiske med den flua der, men er det noe som heter hoppekreps i sjøen, isåfall spiser sjøørret det?

Hoppekrepsen finnes i enorme mengder i alle hav. Tror det er den som har størst biomasse i verden faktisk. På minus siden er imidlertid størrelsen. Hoppekrepsen er svært liten. I snitt bare 0,5 - 5 mm. Noen få arter er på et par cm. Hoppekrepsen er således føde for krill. Men også fisk og hval. I 2005 spørte jeg en marinebiolog om sjøørreten fant det bryet verd å spiste hoppekreps, siden hoppekrepsen var så liten.Han svarte at det var han helt sikker på at sjøørreten gjorde.

Problemet for oss fluefiskere er å lage en imitasjon som er små nok. Min imitasjon er overdimensjonert og kroppen er kanskje 1,5 cm lang.

Det er absolutt muligheter for å lage en god imitasjon av hoppekrepsen, og det er store forbedringspotensiale til den prototypen jeg laget  ;D Den var som sagt laget av epoxy, strikk og litt hyssing. Før jeg tok på epoxy la jeg inn to korte øyne av brent mono. Disse øynene dekket jeg, sammen av resten av kroppen, ,med epoxy. Men imitasjonen ligner ikke mye på orginalen:

800px-Copepodkils.jpg

Håper du lager en variant Amund! Det hadde vært artig å se om du får noe på de. Skal prøve de sjøl på neste tur.

Skitt fiske!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Spennende lesning, jeg lærte noe nytt hær. Takk for at du deler denne infoen med oss :D

Bare hyggelig Bjørn-Tore!

@swedeElvis: Prøv å høyreklikk på bildene, klikk på egenskaper, kopier URL og lim inn i browseren.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

artig sak og virkelig en flott flue! syntes nesten den fortjener mer tid på fortomen gitt!  ;D

Jeg får opp bildene. Synes flua virka fresh og spennende! Hadde den vært i min boks, hadde den definitivt blitt brukt! ;D

Dere får binde noen og forsøke på vinterstid eller nå på tidlig våren  :) Det er en flue som egner seg best for vinterfiske, med svært sakte inntrekk. Kanskje med flytsnøre og nappindikator? Hm.

Fortsatt skitt fiske til dere begge.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...