Gå til innhold

Fjellsko


Salvelinus

Anbefalte innlegg

kjøpte meg nettopp jaktstøvel fra La Sportiva. Kjempesko. dette er en sko som går midt opp på leggen. Vibram såle' date=' gore-tex og 2,8 mm lær i hele skoen. masse fin fine detaljer. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten!!!

Du bør i allefall se på den skoen før du kjøper noe annet..

pris.. 2495,-[/quote']

 

Ja, La Sportiva er helt klart aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN en viktig ting når man skal kjøpe fjellsko er å prøve "noen" til man finner et par som sitter som støpt til akkurat de føttene de skal være på. Akkurat som med fiskestenger kanskje? :-)

 

I utgangspunktet greit nok ..ja. Som rene FJELL-støvler synes jeg det er best med en small modell/såle , da blir ikke belastningen fult så stor på ankelen når en går i veldig skrå gressbakke e.l..hvor mann må trå på innside/utsiden av sålen...hvis mann kan si det sån da. :roll: ...men med mine Donald- føtter så passer slike støvler sjeldent godt i utgangspunktet....så jeg kjøper dem i en slik størrelse at jeg får plass til tykke ullsokker og så går jeg dem inn i søkkvåt tilstand noen timer, da sitter de som et skudd ...har faktisk aldrig hatt gnagesår etter jeg har begynt med det . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har akkurat vært og prøvd et par Hanwag Alaska gtx. Satt som støpt på beina mina. Har også gummiering foran for økt slitestyrke. Har lest litt nå om støvelen og kan ikke finne noe negativt i det hele tatt. Derimot var den best i test, i et irsk fjellmagasin...

 

Noen her som har prøvd denne? Erfaringer med slitestyrke over tid? Funker membranet bra over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp La Sportiva Forrest. det er den mellom høye modellen.

den har den gule Vibram solen som sitter som støpt, også på vått fjell...

Det viktigeste med en fjellsko er at den passer perfekt på foten..

La Sportiva har halve størrelse for å få maks tilpassing...

 

leifmorten skrev: Pris: 2495.- :roll: da har du betalt mere enn nødvendig....

 

Nå har ikke jeg prøvd alle sko merkene på markedet, men er veldig fornøyd med mine Italienske La Sportiva..... ( verdens største sko produsent...)

post-392-13949845804975_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat vært og prøvd et par Hanwag Alaska gtx. Satt som støpt på beina mina. Har også gummiering foran for økt slitestyrke. Har lest litt nå om støvelen og kan ikke finne noe negativt i det hele tatt. Derimot var den best i test' date=' i et irsk fjellmagasin...

 

Noen her som har prøvd denne? Erfaringer med slitestyrke over tid? Funker membranet bra over tid?[/quote']

 

Hvis det betyr noe, Lars Monsen har benytta Hanwag Hunter og gitt den gode skussmål. Tror du vil finne at skoen er svært slitesterk. Synes ikke det er så viktig med membraner i sko, de holder som oftest ikke så lenge. Det er bedre at skoen har lær av skikkelig kvalitet, få sømmer, og såle som ikke er glatt. Mistenker at skoprodusenter putter i en membran for å kompensere for dårlig lærkvalitet, men det kan godt være jeg tar feil.

 

Hvis Hanwag Alaska satt som støpt på beina og prisen er akseptabel, tror jeg du ikke kommer til å bli skuffa.

 

Hilsen SRS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen brukte ekstrem modellen til La Sportiva.. ( Elk ) når han gikk tvers over Canada.... ( Lang tur... )

Han skrøt da også veldig av dem..... men som han også sier..: Gortex membran i sko holder ikke mere enn 14 dager i hardt bruk!!

Jeg sier at ikke forvent at Gortex sko skal holde deg tørr på bena veldig lenge.... vær litt realistisk!!

Lars Monsen sier ting rett ut, og skryter ikke av noe han ikke liker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg Gronell Savanna før årets jakt, og kan ikke annet enn skryte den opp i skyene.

 

Det er en fantastisk støvel, som sitter godt på foten. Outdry membranen virker bra, og det mest imponerende med den er den varmeregulerende effekten. Membranen gir "komfort-tempratur" på beina.

 

Jeg hadde ikke fått gått dem inn, og var litt redd for gnagsår, men det var det ingen grunn til. Etter jakta hadde jeg gnagsår en dag, men da hadde jeg plumpet i myr til langt opp på magan, og fått vann i støvlen ovenfra.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil hvis jeg skulle hatt nye støvler, jeg hadde kjøpt de italienske Gronell Savanna!

post-76-13949845805346_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...