Gå til innhold

Fjellsko


Salvelinus

Anbefalte innlegg

Kansje litt på siden, men...

For å komme til de gode vannene må man jo gjerne gå litt, og da er jo et parr fjellsko gode å ha. Kjøpte VARG ISOGAISA for ett par år siden, men disse var en gedigen skuffelse. Dette er de fjellskoa med minst slitestyrke jeg noen gang har vært borti!

 

Er det flere med samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, har faktisk vurdert disse.

Mine Crispi Dovre har nå gjort sitt, og læret i hælen har takket for seg.

6 år i steinete fjellrypetereng har krevd sitt. Gummiert tupp er en 100%

nødvendighet har jeg funnet ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det skal mye til å slå slitestyrken på Crispi støvlene .. 8) det første paret jeg kjøpte (12 år siden) hadde en slags garanti på at læret skulle være 3 mm tykt..og de har jeg ikke klart å ødelegge/slite ut enda jeg har brukt dem lenge i jobben (snekring, sliter ut et vanlig par vernestøvler ganske så fort)..det nye paret er dog litt mere "pinglete" ...men de kostet også da ca halvparten ..(600 kr) de også har fått svært mye juling og er helt gangbare enda.Det eneste jeg ikke liker med Crispistøvlene ,er at sålene er noe harde/glatte , men det må de vel være for å holde like lenge som resten av støvelen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med støvler med Gore Tex da? Jeg har brukt Alfa hjerkinn i mange år, var knallbra støvler som tilslutt ble fullstendig nedslitt og lakk som ei sil. Nå har jeg kjøpt nye av typen Chevalier Husky Pro, har brukt de i sommer og er kjempefornøyd. Faktisk bedre de enn Alfa støvlene, dvs. litt mer støtte som jeg setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex'en har vel hatt en lei tendens til å bli "slitt" ganske fort ...i alle fall fortere enn både skinnet og sålen.Riktig nok så hevder "de" vel at det er slutt på det problemet ...ikke vet jeg :?.

 

Jeg er i alle fall ikke i tvil om at både tykkelse /kvalitet på skinnet og konstruksjonen har mye å si for om støvelen holder seg tett ved vanlig vedlikehold/smøring.Etter en omgang smøring er faktisk de gamle Crispistøvlene mine potte-tette enda ,,til tross for at pustemembranen er gått føyka. Har da også hatt andre støvler som ble smørt til den store gullmedalje og likevel har trukket vann som en svamp.:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er (var) GoreTex mebmran i Crispi-skoene, men det tok ikke lang tid før denne tok kvelden. Passet hele tiden på å smøre med rett type impregnereing, men det dugde kun noen måneder. Gikk da over til skikkelig skosmurning. Nygammal eller crispi sin på tube. Skoene ble potte tett på alle måter, ikke noe fukt inn og ikke noe ut. Om man bruker ullsokker med litt tykkelse på, så er ikke fotsvette noe stort problem.

 

Forsvaret (alfa) sine støvler er etter min mening rett og slett elendig. Null støtte, tynn såle uten demping og sålen er så myk at det er umulig å gå lenge i skrått terreng. Tuppen flises opp på første tur i steinrøys, og det blir etterhvert umulig å pleie sårene med smurning.

 

Personlig så foretrekker jeg halvhøye fjellsko med forholdsvis stiv såle. Det gir bedre mulighet til å kante skoen i bratt terreng, og det gir bedre støtte når man har tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Alfa Walk King . Har hatt mine i ca 3 år med aktiv bruk å da forventer jeg ikke mer av dem . Gore tex membranen funker bra ennå den. til skog og mark bruker jeg Lundhags profesjonell kostbare 2700,- men sinnsykt bra.

Jeg skiller mellom sko til skog og mark og til fjell bruk da jeg ønsker mykere sko i marka.

Etter min erfaring skal man ikke se på pris når en kjøper sko , men komfort og kvalitet så får fottøyet koste det det koster for gode sko kan ikke måles i penger!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Liker ikke at Varg Isogaisa blir slaktet her. Jeg er superfornøyd med disse skoene. Kanskje Salvelinus var uheldig med sine. Det var et helvete å gå dem inn husker jeg, men nå ville jeg ikke byttet mot noen andre. En helt super støvel som fortjener sitt gode rykte, spør du meg.

 

En liten svakhet er at gummiranden rundt skoen har en tendens til å løsne her og der, men det fikser man lett etter hvert. Skoene er veldig varme og vanntette. Vasset senest for et par dager siden over en elv der vannet gikk helt opp til toppen av skoen. De lekte ikke en dråpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg hadde Alfa Walk King og det var supre sko.

Nå har jeg et par Alfa Bever, men likte nok Walk Kingene bedre da de er en del lettere! Jeg har inntrykk av at Gore-Texen i Alfaskoene holder bra.

 

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en grei dialog med Vertikal, og de foretar en reperasjon av de nevnte sko. Dette var en tidlig modell (03). Isogaosa er nå ute i en ny utgave.

 

For egen del benyttet jeg meg av "G-Sport stuntet" og kjøpte et par Alfa Hjerkinn til kr 1600. Skal bli spennende å se hvordan disse fungerer...

 

Ser forøvrig at Iogaisa selges for godt under 2000 enkelte plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har prøvd litt av hvert opp gjennom åra (forsvarets feltstøvler, Lundhags, Alfa og Viking), men har vel etter hvert kommet til at det er Alfa som passer best til mine bein. Har akkurat slitt ut et par Alfa Bever som er blitt erstattet med Bever Pro. Det eneste problemet jeg hadde med beveren var at membranen begynte å lekke rimelig fort. Er derfor spent på om goretexen i den nye er blitt så mye sterkere som de reklamerer med (tviler vel egentlig litt på det).

 

mvh tetrao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående Alfa Walkings;har en litt negativ erfaring med dem nemlig at sømmen mittveis fra sålen og opp mot snøringa går opp. Dette skal være rettet nå med en kevlar tråd i tillegg men jeg skjønner ikke hvorfor alfa har valgt en skjøt der;det er nemlig et svakt punkt. Passform og såle derimot er helt toppers. Goretex for?Er litt i tvil her. Sikkert ok når nytt men når det går hull på(og det gjør det!)er det bare til hinder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting som kjennetegner godt fottøy er at det brukes forskjellig lær på forskjellige plasser på skoen.for å få dette til må det av og til legges sømmer på plasser som kansje ikke er optimalt med tanke på slitasje , men komforten blir kansje bedre.

Jeg har ikke hatt dette problemet med mine Alfa WalkKings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått tilbake til Alfa etter en trist opplevelse med Viking hunter (drittsko). Hadde alfa bever i mange sesonger, men slet ut membran og såle. Bever pro'en er noe stivere, men etter min erfaring noe av det beste som er å oppdrive. La Sportiva har også endel modeller det er verdt å titte på.

Tvi, tvi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg skal prøve Alfa Ronde i høst som en lettere fjellsko til fjerne fjellvann og ellers. Disse skal vist være toppen. Men gode gamle Walk King er også veldig gode sko i "halvhøy"- kategorien.

 

MEN en viktig ting når man skal kjøpe fjellsko er å prøve "noen" til man finner et par som sitter som støpt til akkurat de føttene de skal være på. Akkurat som med fiskestenger kanskje? :-)

 

Ha en fin høst alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi har Merrell å er kjempe fornøyd kanon passform ikke for stiv men plenty god støtte.

Det er absolutt verdt en titt. Ellers så er det jo kun en ting å gjøre etter min mening. Prøve mange modeller på foten å vurdere hvilken som passer din fot best !

Lykke til i sko jungelen Ingar! :D

 

Takk.

Har Crispi og Meindl lave fjellstøvler, så jeg er ute etter en litt høyere støvel, har kun funnet lave støvler fra Merrell.

 

Man må så klart prøve til man finner noe som passer, så får man da håpe at det er en sko uten alt for mange negative erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg nettopp jaktstøvel fra La Sportiva. Kjempesko. dette er en sko som går midt opp på leggen. Vibram såle, gore-tex og 2,8 mm lær i hele skoen. masse fin fine detaljer. Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten!!!

Du bør i allefall se på den skoen før du kjøper noe annet..

pris.. 2495,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...