Gå til innhold

Bindestike - anbefaling


M3ti

Anbefalte innlegg

Har tenkt å begynne å binde fluer selv etter å ha blitt inspirert her på forumet av mange proffer dermed tenkte jeg hvis jeg skal skaffe meg noe så bør det være bra. skal ikke bytte fordi kjøpte en rimelig en for å lære og så kjøpe en dyr/bra en etter at jeg har blitt flinkere, derfor ikke vær sparsom med tips uansett pris, så får jeg til slutt se hvor mye økonomien strekker til. skjønte at det var VIKTIG med en roterende stikke.

Det er SØ fluer som er første pri, alt annet av fluer som lar seg binde på samme stikke er bare bonus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars

ble ikke akkurat noe klokere av alle de foskjellige meningene og stikkene, men jeg fikk et øye på HMH Spartan og har hatt det andre øye på Dynaking trekker. så venter spent på flere innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, smaken er som baken :)

Det er nå en gang slik at alle vil forsvare investeringen sin og anbefale den de har. Men generelt sett så er bindestikkene gode så du kan vanskelig gjøre mye feil ;) Jeg sitter med en Anvil Atlas og den gjør mer enn nytten sin, i tillegg tåler den små kroker de gangene jeg skal surre opp en buzzer, men det er ikke gitt at det er det riktige valget av den grunn. Her må du nesten selv bestemme deg for hva du vektlegger mest under praktisk bruk (og evt. design) og velge ut i fra det :) Hadde stikka mi tatt kvelden i dag (men den holder nok i maaange år til) så skulle jeg kanskje snust litt på en Regal, men på en annen side så kunne jeg kjøpt nok en Atlas og hatt cash som med fordel kunne ha gått til noe annet gøy ;)

Ikke lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg gikk fra HMH Spartan til Anvil Atlas i år, og angrer ikke. Problemet med å plassere venstrehånda er egentlig ikke noe problem, men en vanesak.

Ikke har jeg merket noe til bratt vinkel på Atlasen heller.

Med den binder jeg SØ fluer i #6 og ørretfluer i #24

Godt kjøp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne, men jeg binder kun til Brun Ørret.

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6788/Default.aspx

Lars L

Jeg gikk fra HMH Spartan til Anvil Atlas i år, og angrer ikke. Problemet med å plassere venstrehånda er egentlig ikke noe problem, men en vanesak.

Ikke har jeg merket noe til bratt vinkel på Atlasen heller.

Med den binder jeg SØ fluer i #6 og ørretfluer i #24

Godt kjøp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare en bra roterende stikke  ;)

http://nor-vise.com/

Forhandler i norge Grandes fluefiske

http://www.grandesfluefiske.no/Fluebinding/bindestikker.htm

Trygve ;)

Flott video og mange bra tips der :D Uansett så kan man rotere bra med mange andre stikker også, Som fks. tiemco solid vise er jeg veldig fornøyd med! Må få meg en sånn tråholder som han brukte på videoen 8)

http://www.mmfiske.no/?ItemID=2018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på nor-vise jeg og. Har solgt en dynaking barracuda og praktisk talt pensjonert en regal revolution til fordel for den.

Nå vet ikke jeg alt om bindestikker, men den eneste andre bindestikka jeg vet om som roterer like fritt som nor-vise er regal revolution, og den er mer tungvint å bruke enn nor-vise til rotary-bruk.

Når jeg gikk fra dynaking barracuda til nor-vise, var det som å gå fra trehjulssykkel til motorsykkel :) Flyten er mye bedre i bindinga.

Trådholdern til nor-vise er litt uvant for en som er vokst opp med "de vanlige", men etter litt tilvenning er det vanskelig å tenke seg et liv uten. Binder man med true-rotary stikker er det en skikkelig oppgradering å skaffe seg en sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMH spartan, eller hvis du har mye penger du ikke klarer å bruke opp så kan du gå for HMH standard. Solide saker altså  :)

hva er forskjellen mellom Spartan og Standard.

takk for innspill forresten, likte SPartan og etter så mye skryt og mange som er fornøyd med den så tror jeg går for en av de to, venter bare på svar fra Olav H...

må nevne at jeg ikke har peiling på bindestikker men etter litt lesing så fant jeg ut i allefall at jeg må ha roterende, ser at noen ikke er glad i det men jeg MÅ ha det, og HMH falt i smaken både utseendemessig, kvalitet og effektivitet (tror jeg da - utseendet er ikke noe tvil)

Takk nok en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er minimal. Standard har litt lenger stamme/sylinder enn det Spartan har, men ellers så er stålet både i kjeften og stikka generelt av eksakt samma kvalitet på begge to. Altså, kjeften du bruker på Standard er akkurat den samme som på Spartan. EN ting er sikkert, du tråkker ikke feil med noen av dem, det spørs bare hva du sjøl og lommeboka har lyst til. Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Smiley, gå for "true rotary vise" hvis du skal binde limfluer tiøl sjøørret. Du vi forstå det når du skal herde UV-lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er minimal. Standard har litt lenger stamme/sylinder enn det Spartan har, men ellers så er stålet både i kjeften og stikka generelt av eksakt samma kvalitet på begge to. Altså, kjeften du bruker på Standard er akkurat den samme som på Spartan. EN ting er sikkert, du tråkker ikke feil med noen av dem, det spørs bare hva du sjøl og lommeboka har lyst til. Lykke til  :)

takker,tror SPartan blir valget, sjekker bare først hvilken Fredrik snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne å binde fluer selv etter å ha blitt inspirert her på forumet av mange proffer dermed tenkte jeg hvis jeg skal skaffe meg noe så bør det være bra. skal ikke bytte fordi kjøpte en rimelig en for å lære og så kjøpe en dyr/bra en etter at jeg har blitt flinkere, derfor ikke vær sparsom med tips uansett pris, så får jeg til slutt se hvor mye økonomien strekker til. skjønte at det var VIKTIG med en roterende stikke.

Det er SØ fluer som er første pri, alt annet av fluer som lar seg binde på samme stikke er bare bonus

Hei. Her er en stor bindestikketest som ble gjennomført for noen år siden, hvor de kårer beste stikke i hvert prissegment: http://archives.flyfisherman.com/print/5109

Edit: linken  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...