Gå til innhold

Prøve fiske etter SØ?


Thomas G

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå kun fisket i elv og på fjellet, men tenkte jeg skulle prøve meg på litt SØ for moro skyld også. Tenker ikke å bruke de store summene på nytt utstyr til dette, har en sage 5er stang og fortom og fluer beregnet stort sett til elver og ferskvann (kun tørrfluer). Er det håp om sjø-ørett på dette eller er det ett must å handle inn nye fluer, tykkere fortom og slikt? Har lest feks at streaking caddis på kveld/natt kan være ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det du trenger til å komme i gang :) I allefall nok til å finne ut om du synes det er moro. En femmers begrensninger ligger ofte i møte med vinden, noe som ikke akkurat er sjeldent langs kysten :) Men utover det så fungerer det inntil videre. Blir du hekta så er det nok naturlig å kjøpe inn #6 eller #7 og en intermediateline (kan jo være du har intermediate allerede på femmeren for alt jeg vet). Fotomstykkelsen bør ikke gå under 0,20, i allefall ikke under 0.18 ut i fra mine preferanser (har litt med at flua skal slå over også, ikke bare tåle kjøring av fisk, men gjennom tang og tare etc.). Av fluer så kan du evt. dra innom nærmeste butikk å raske med deg 4-5 sjøørretfluer som feks. clouser eller deceiver, par reker og wollybogger til å begynne med. Da kommer du i utgangspunktet langt. Men en Sreaking C. fungerer fint på kvelden og natta. Ja, faktisk på dagen også, men striper du den i skumringa så kan det gi gode resultater. Eneste betingelsen for å få sjøørret er at man går ut og fisker  ;D Er tross alt samme ørreten du har fisket på i innlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner du på kjøret etter sjøørret så sitter du med helt ny rigg fra topp til tå før du rekker å snu deg  ;D

Men det er ikke nødvendig å gjøre store investeringer for å sjekke om dette kan være din greie, selv om det helt klart er enklere å få en god opplevelse med en god SØ kombo. Men kos deg med det du har inntil videre. Håper det gir resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som kun bruker flyt i sjøen. Mine første 10 år etter sjøørreten var med flyt, men det er absolutt å foretrekke et intermediate. Men som nevnt har du stort sett det du trenger for å få testet ut SØ fiske. Begynner du å kjøpe snører så er veien kort til nytt utstyr også ;) Men det finner du ut selv hvor mye du vil legge i det :) i disse dager er det ofte viker med mudderbunn som kan levere godt og da kommer du godt på vei med flyt. Men er det blikk forhold så forstyrrer stripingen fra lina en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tur i sjøen med brunørretstanga, en myk 9'#5 -

Riktignok med intermediatesnøre (Loop Evotec100 I/F #5) ellers standard oppsett.

Jeg har nå to stenger rigget for sjøørret som står på standby:

9'6"#5 med #6 Loop Evotec100 I/F

10' #6 med #7 Loop Evotec100 I/F

Som Lars sier, det aller viktigste er å faktisk komme seg ut og få flua i vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femmer funker som bare det til Sjøen. Dersom det blåser er det bare å gå opp en klasse på snøret noe de aller fleste stenger tåler! Når vinden blåser så trekker ofte SØ veldig nærme land. Så utgangspunktet for flyteline skal jo være greit bare det at kontakten med lina\flua blir litt vanskeligere når bølgene for tak i lina. Så et intermediate snøre trur jeg du vil få mere glede av i sjøen. Jeg bruker så og si bare en rask femmer til mitt SØ fiske ;)

Lykke til og skittfiske!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tur i sjøen med brunørretstanga, en myk 9'#5 -

Riktignok med intermediatesnøre (Loop Evotec100 I/F #5) ellers standard oppsett.

Jeg har nå to stenger rigget for sjøørret som står på standby:

9'6"#5 med #6 Loop Evotec100 I/F

10' #6 med #7 Loop Evotec100 I/F

Som Lars sier, det aller viktigste er å faktisk komme seg ut og få flua i vann :)

Det så ut som en strålende desemberdag Haldor :D Fint å se når det kun er dritvær i Trøndelag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye gode råd!

De fleste stenger er gode så det valget er ikke lett!

Vill bare si att etter en del år med sjø ørret fiske har jeg lært meg og ikke kjøpe stang som er over 9 ft.

om det er en 6-7-8 er smak sak! 5# blir litt spett! ikke for fiskens del men med tanke på vind!

grunnen til at jeg ikke kjøper stenger over 9 ft til sjø ørret fiske i sjøen, er at de lengre stengene presser for mye vind og du blir forter kjørt i armene!

Fisket en uke på Bornholm For noen år siden og da fisket jeg med en G loomies Glx Nativrun 10 ft. 7#.

Da jeg kom hjem gikk jeg ned til en 9ft 7# og da føltes det som og kaste med en mye mindre og lettere stang!

Sjø ørret fiske er mye kasting så det er vært og tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine rigger til sjøen er hovedsaktlig 10ft #5 med en 10ft #6 som backup under røffe forhold.

Det er riktig at en 10ft som oftes veier mer (mer karbon, lakk og ring), men et annet moment som skal med i vurderingen er kasteteknikk og ikke minst kombinasjonen snøre / stang.

Linevalg er uhyre viktig, faktisk ofte vesentlig mer å si enn mange har inntrykk av. Jeg har over tid jobbet meg frem til en kombo som etter mitt syn lader kjapt og takler vind bra. Klarer man å få til en kombo som gir få tørrkast samtidig som man får til meget gode lengder så har man kommet langt. Jeg har vel i snitt rundt et vannkast og 2-3 tørrkast før lina strekkes. Da hjelper det lite å stå med en 9ft og ta 5-6 tørrkast (spesielt i høyere klasser). Så orker man å ta kostnaden, tiden og erfaringen med å teste en del liner så ender man ettehvert opp med et oppsett som er uhyre effektivt og som gjør at man holde på flere dager i strekk uten å bli helt nedkjørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig teori om riktig line til riktig stang! men kjører du en riktig kombo til en stang som er 9 ft og ikke 10 ft får du til de få kastene med enda mindre krefter!

Et teknisk riktig flue kast skal ikke dette med stangens lengde ha så mye og si! Da stangen i utgangspunktet skal gjøre mye av jobben får deg! men med forholdene man har når man er ute og fisker sjø ørret har dette faktisk noe og si!

Man kaster med vind rett i tryne og fra siden og det krever litt pudding til tider for og banke snøret igjennom vinden, uavhengig av type snøre!

Eksempel fisket jeg hadde på Bornholm! som jeg nevnte! Da står man gjerne opp son at man er ute til kl. 5.00 og fisker til det begynner og bli mørkt på kvelden!

Det er da du merker stor forskjell på stengene! Neste gang du er ute og fisker fra morgen til kveld vil jeg utfordre deg på og prøve og fiske halve dagen med 10 ft og resten av dagen med en 9 ft! da kommer du til og skjønne hva jeg mener!

10 foter`n presser retten og sletten for mye vind! 

En stang som er 10 ft ville jeg heller anbefale til rulle/spay kast etter sjø ørret/Laks i elv! eller over hodet kast med vann under armene!!

i sjøen ville jeg uten tvil anbefale en stang som er 9 ft!

Jeg er ingen kaste instruktør! men dette er en erfaring jeg har fått!

Fisker du en time eller to en sjelden gang vill du jo ikke merke noe! men fisker du litt hardt! da merker du det veldig!

men uansett er det delte meninger om alt! og det respekterer jeg ;D

Dette kan det jo bli en knakanes god diskusjon om! men kanskje ikke i denne tråden*? vet ikke er en syl fersk forum mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg motstrider ikke teorien din (det skal vanskelig gjøres og det var ikke det jeg skrev over heller). Jeg har fisket stort sett i over 20 år med 9ft, og selv om turene har blitt kortere med årene (familie osv) så har jeg hatt nok av lange økter i sjøen fra morgen til kveld. Det er kun sist ca. 5 årene jeg har fisket med hhv. 9,6ft og 10ft, men dette er en smakssak og jeg kan ikke fordra "korte" (les 9ft) og raske stenger i sjøen. Det har litt med vannkastegenskapene og ikke minst kjøring av fisk også. Mitt innlegg gikk på at ved å bestrebe en riktig kombo så er det ikke så mye som skiller. #7 blir uansett for tungt for meg da #5 (vel, den er vel strengt tatt 5/6) gjør mer enn nok jobben. I mine øyne er #5 en fin klasse til sjøen, men der får vi bare forbli uenige ;) #6 dras først frem når jeg må banke ut i direkte motvind :)

Sumasumarum er vi uansett enige, bare med vidt forskjellige smakssanser, og det er ikke noe som trengs å bli diskutert i det lange og det breie. At alle ikke liker samme dama skal vi bare være glad for  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter femmer teorien til Lars <<l skal blåse mye før jeg gidder å ta frem 7 stang til en lang dag i sjøen. Bare å bruke vinden til din fordel ;) Smaken er som baken da ;D Flue str er også en ting å tenke på da, og da er det fordel med litt tyngre skyts. Det sagt så blir fluene så og si ikke så store etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...