Gå til innhold

VM i fluefiske 2005 - Lappland


Flemming

Anbefalte innlegg

Uff da! Det var synd det ikke ble noen medaljer på oss..... :(

 

Franskmennene gjør det stort....igjen. De vant lagseieren, og hadde 4 av de 10 beste individuelt. Hva er årsaken til at disse vinelskende fløtepusene med alpeluer og snurrebart gjør det så bra for tiden? Trener de i skandinavia hele sommern, eller hva pokker er det de går på.. :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg foreslår å ta med en fransk kokk til det norske landslaget neste gang. Det må jo være noe spessielt disse franskmennene får i seg. Uansett kan du banne på at det er noe ikke engang vi som hadde fransk som C-språk klarer å uttale... laugh.png' alt=':lol:'> Bon apéteit! :D

 

Vi får vel også gi en liten salut til det norske landslaget for innsatsen !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Takker Flemming :) Med det nivået det var der oppe, er faktisk 10. plass respektabelt. I år hadde vi kun Proffnasjonene før oss. Vi hadde også flere sterke plasseringer i øktene. Etter økt 3 lå vi vel likt med GB på 5 tror jeg.... Gud bedre for et nivå det er på mange av fiskerne i disse mesterskapene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gleden av å tilbringe noen dager i Lycksele med både det norske og det polske landslaget. Utrolig lærerikt!! Nordmennene holder et imponerende høyt nivå. I tillegg er det en hyggelig gjeng som trives på tur sammen.

Det er mye som skal klaffe for å hevde seg helt på toppen i et mesterskap med så mange gode fiskere. Trekningen er utrolig viktig, og flere av nordmennene hadde "æren" av å fiske etter noen av de beste. Siden jeg kun var tilskuer fikke jeg sett noen av disse i aksjon, makan til effektivt fiske skal du lete lenge etter. Tror all fisk hadde hull i leppa etter at franskmenn, belgiere, tsjekkere, polakker etc. hadde fisket over strekket. Kan ikke være mye oppløftende å komme som neste mann på et slikt strekke... :?

Allikevel var franskmennene jevnt gode (best) gjennom hele konkurransen, og det er selvfølgelig ikke tilfeldig.

 

Det som gjorde størst inntrykk på meg var Erik Eikre sin siste økt. Han fisket et strekke som gjennom hele konkuransen hadde vært lite produktiv. Antoni Tondera, en av de desidert beste, fisket den aller første økta den første dagen og fikk 9 fisk. Erik fisket den aller siste økta den siste dagen og fikk 8 fisk!! Dagen før ble det tatt 1 fisk der totalt! Dette skulle dere sett folkens, verdensklasse!

 

Fikk også æren av å hilse på Jack Dennis, som har laget noen av filmene jeg har hatt i hylla siden 1990-tallet. Hyggelig fyr med høy Hollywodd faktor :) .

 

Konkurransefiske er lærerikt og artig! Anbefales på det sterkeste. Selv om du ikke er noe konkurransemenneske lærer du så mye at du blir en generelt bedre fluefisker.

 

Legger ved et par bilder av Erik og Lars Magne i aksjon.

post-148-13949845723605_thumb.jpg

post-148-13949845724228_thumb.jpg

post-148-13949845724697_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjena Tore, var det gøy å dra alle milene oppover til Lycksele - igjen... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Har lekt litt med tanken om å være med på konkurranser i fluefiske. Selv om jeg vet jeg ikke har nubbesjanse til å hevde meg mot noen av disse "proffene", så tror jeg det vil være masse å lære i dette miljøet. I tillegg virker gutta svært hyggelige, og da er det også lettere (kanskje) å havne på jumboplass.... :roll:

 

Er fortsatt litt i tvil, for jeg er litt redd for at noe av gleden skal bli borte hvis man konkurerer i hobbyen sin... eller er det ikke noe i dette? Har også et (kanskje ubegrunnet) inntrykk av at mer og mer av successfaktoren går på å være flink i tsjekkisk/polsk nymfeteknikk, og nesten bare denne teknikken. Er dette utviklingen, eller er det bare jeg som har fordommer... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Uansett, lurer på om jeg ikke skal ta meg en tur å titte neste gang det er konkurranse på østlandet et sted. Har ikke sett en fluefiskekonkurranse siden jeg var på VM i Ringebu i 1994, så det er vel på høy tid å finne ut litt mer om dette... :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Har lekt litt med tanken om å være med på konkurranser i fluefiske. Selv om jeg vet jeg ikke har nubbesjanse til å hevde meg mot noen av disse "proffene"' date=' så tror jeg det vil være masse å lære i dette miljøet.[/quote']Kom igjen! Det er ingen som biter (bortsett fra fisken), og det ville forundre meg mye om ikke du har masse å bidra med selv. "Proffene" er nok ikke så ulike vanlige fluefiskere som mange tror og selve uttrykket "proff" er vel heller ikke det mest passende. :?

 

I tillegg virker gutta svært hyggelige' date=' og da er det også lettere (kanskje) å havne på jumboplass.... :roll: [/quote']Vi kan da ikke gå rundt å være sure når vi får gjøre akkurat det vil liker best - Å fiske :D Dessuten tror jeg lite på at du hadde blitt sist. Om det likevel skulle skje, er det ingen katastrofe. Som eksempel kan jeg nevne at Stig Vivelid-Nilssen ble så å si sist i sin første Norgescup-konkurranse og det samme i den neste konkurransen. Dette var i 2000 og nå i 2005 ble han beste norske med 20. plass individuelt i VM!!!

 

Er fortsatt litt i tvil' date=' for jeg er litt redd for at noe av gleden skal bli borte hvis man konkurerer i hobbyen sin... eller er det ikke noe i dette?[/quote']Det behøver du ikke være redd for. Jeg vet at jeg ikke er alene om å sette enda mer pris på hobbyen min nå enn før jeg begynte med konkurranser. Selv om det til tider kan bli litt stressende under selve konkurransene er det likevel tid til utveksling av erfaringer og idèer som gir en muligheten til å utvide reportoaret i sitt fiske. Dette gir ihvertfall meg en større frihet innenfor valg av fiskested og fisketid. Likevel finner du meg svært ofte sittende å vente på at "riktig" fisk skal stikke snuta opp av vannet. Akkurat som før. :)

 

Har også et (kanskje ubegrunnet) inntrykk av at mer og mer av successfaktoren går på å være flink i tsjekkisk/polsk nymfeteknikk' date=' og nesten bare denne teknikken. Er dette utviklingen, eller er det bare jeg som har fordommer... laugh.png' alt=':lol:'> [/quote']Tror ikke du har så voldsomt mange fordommer... ;) Det er nok heller at det er en liten misforståelse ute og går. Ettersom det vanligvis skrives mye om vanlig tørrfluefiske, våtfluefiske og streamerfiske, er det naturligvis blitt interressant å skrive om nye teknikker. Ettersom tsjekkisk/polsk dukket opp i konkurransemiljøet er det lett å blande dette sammen til at konkurranse = tsjekkisk/polsk. Heldigvis er ikke dette riktig. Selvfølgelig er det en del av reportoaret til en konkurransefisker på høyt nivå, men heller ikke noe mer. For å være med i toppen internasjonalt må man i tillegg kunne tørrflue, våtflue, streamer, nymfe, kiwi og micronymfefiske + en del variasjoner av disse. Kort sagt - være allsidig. Som et eksempel kan jeg nevne at i økta som "tmags" refererte til tok jeg alle på tørt.

 

Uansett' date=' lurer på om jeg ikke skal ta meg en tur å titte neste gang det er konkurranse på østlandet et sted. Har ikke sett en fluefiskekonkurranse siden jeg var på VM i Ringebu i 1994, så det er vel på høy tid å finne ut litt mer om dette... :D:D[/quote']Ja, ta deg en tur så får du se om det frister. Det hadde ihvertfall vært hyggelig med en prat. :D Dessuten har det skjedd svært mye siden Ringebu-VM.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Uff da! Det var synd det ikke ble noen medaljer på oss..... :(

 

Franskmennene gjør det stort....igjen. De vant lagseieren' date=' og hadde 4 av de 10 beste individuelt. Hva er årsaken til at disse vinelskende fløtepusene med alpeluer og snurrebart gjør det så bra for tiden? Trener de i skandinavia hele sommern, eller hva pokker er det de går på.. :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg foreslår å ta med en fransk kokk til det norske landslaget neste gang. Det må jo være noe spessielt disse franskmennene får i seg. Uansett kan du banne på at det er noe ikke engang vi som hadde fransk som C-språk klarer å uttale... laugh.png' alt=':lol:'> Bon apéteit! :D

 

Vi får vel også gi en liten [i']salut[/i] til det norske landslaget for innsatsen !! :D

Hehe... Du kan banne på at vi har vært inne på tanken om å få innført dopingkontroller i neste VM. Makan til gærninger (idioter) til å vade skal du jammen lete lenge etter. I elver med svart bunn og dermed null sikt vadet disse franske fiskerne ut i hvitskummet til det ikke var mer bunn å trå på. De gikk bare rett ut og var det ikke noen bunn så svømte de!!! Helt kokos... :!: Dessuten er de best på alle fisketeknikker, dessverre. :cry:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming,

 

Var meningen at jeg og en til skulle reist oppover til Galten om snaut fjorten dager, men det ser ut som om han ikke reiser. Jeg har meldt meg på og reservert en leilighet for to eller tre, og har plass. Vet ikke hvor lysten jeg er på å reise alene, det er noe med å være helt fremmed... :? , men jeg vurderer det. Du kan jo gi beskjed om du planlegger å reise oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foregår slike fiskekonkurranser her på vestlandet og? Der de beste fluekasterne i landet deltar? Eller er det bare østafjells?

Måtte vært kjekt å fått vært med på sånt for læringens del. Måtte vært moro å fått tips og triks av landets beste 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Hei Flemming' date='

 

Var meningen at jeg og en til skulle reist oppover til Galten om snaut fjorten dager, men det ser ut som om han ikke reiser. Jeg har meldt meg på og reservert en leilighet for to eller tre, og har plass. Vet ikke hvor lysten jeg er på å reise alene, det er noe med å være helt fremmed... :? , men jeg vurderer det. Du kan jo gi beskjed om du planlegger å reise oppover.[/quote']

 

Bare reis. Vi skal ta vare på deg vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flemming' date='

 

Var meningen at jeg og en til skulle reist oppover til Galten om snaut fjorten dager, men det ser ut som om han ikke reiser. Jeg har meldt meg på og reservert en leilighet for to eller tre, og har plass. Vet ikke hvor lysten jeg er på å reise alene, det er noe med å være helt fremmed... :? , men jeg vurderer det. Du kan jo gi beskjed om du planlegger å reise oppover.[/quote']

 

Takk for tilbudet Jan, men jeg kan dessverre ikke være med til Galten...

Ser ut som du blir tatt godt i mot uansett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt litt i tvil' date=' for jeg er litt redd for at noe av gleden skal bli borte hvis man konkurerer i hobbyen sin... eller er det ikke noe i dette?[/quote']Det behøver du ikke være redd for. Jeg vet at jeg ikke er alene om å sette enda mer pris på hobbyen min nå enn før jeg begynte med konkurranser. Selv om det til tider kan bli litt stressende under selve konkurransene er det likevel tid til utveksling av erfaringer og idèer som gir en muligheten til å utvide reportoaret i sitt fiske. Dette gir ihvertfall meg en større frihet innenfor valg av fiskested og fisketid. Likevel finner du meg svært ofte sittende å vente på at "riktig" fisk skal stikke snuta opp av vannet. Akkurat som før. :) .

 

Det var enda godt å høre :D .

 

Har også et (kanskje ubegrunnet) inntrykk av at mer og mer av successfaktoren går på å være flink i tsjekkisk/polsk nymfeteknikk' date=' og nesten bare denne teknikken. Er dette utviklingen, eller er det bare jeg som har fordommer... laugh.png' alt=':lol:'> [/quote'] Ettersom tsjekkisk/polsk dukket opp i konkurransemiljøet er det lett å blande dette sammen til at konkurranse = tsjekkisk/polsk. Heldigvis er ikke dette riktig. Selvfølgelig er det en del av reportoaret til en konkurransefisker på høyt nivå, men heller ikke noe mer. For å være med i toppen internasjonalt må man i tillegg kunne tørrflue, våtflue, streamer, nymfe, kiwi og micronymfefiske + en del variasjoner av disse. Kort sagt - være allsidig. Som et eksempel kan jeg nevne at i økta som "tmags" refererte til tok jeg alle på tørt.

 

Nå har du nesten fått overtalt meg Erik.. :D

Litt sent å begynne i år, og jeg rekker ikke fisket i Galten, men akkurat nå er jeg veldig fristet til å melde meg inn i NKFF for å kunne delta på noen konkurranser neste år... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Foregår slike fiskekonkurranser her på vestlandet og? Der de beste fluekasterne i landet deltar? Eller er det bare østafjells?

Måtte vært kjekt å fått vært med på sånt for læringens del. Måtte vært moro å fått tips og triks av landets beste 8)

 

Vi har hatt konkurranser på Smøla, i Bergen, Setesdalsheiene (Mandalselva), Oppland, Hedmark, Til neste år også Røros.... mm

 

Vi håper på å jobbe videre i flere landsdeler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vil oppfordre alle fluefiskere til å forsøke å delta på en konk. eller fler. Kan love at dere vil more dere stort. For å raskt øke kompetansen, kanskje vi som har vært med en stund må kjøre noen crash courses i nymfing, båtfiske, mm hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...