Gå til innhold

Sigve og kobberkjelen


Sigve

Anbefalte innlegg

Eller Kobberkjelen og Sigve.... For her er det nemlig kjelen som kommer i fokus.

Jeg har i lengre tid alltid beundret mine fiskevenners kaffekjeler. Sorte og flotte med nydelig svanehals. Gamle følgesvenner som alltid er med på turer i skog og mark. Kjelen settes midt i bålet og bærer preg av slik røff behandling. Kokekaffen skal være i lærpose, denne og av eldre dato. Fagen på læret er mørk etter år med bruk.

Vel jeg er ikke der ennå.... Ruffen skaffet meg en kobberkjele for en stund tilbake og på årets første tur ble denne med. Lærpose er neste på lista. Så tusen takk Frode for at du husket meg og tok med kjelen sist vi møttes. Neste gang blir det med stang i hånden og nytrukket kaffe :)

En svartkjel blir til

post-969-13949891747266_thumb.jpg

post-969-13949891747634_thumb.jpg

post-969-13949891748595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Sigve.. Håper du legger inn rapporter underveis så vi får følge utviklingen på kobberkjelen. :D

Hvor stor er denne kjelen i liter Sigve? Og hvor fikk du tak i denne Frode?

Den rommer en liter.

En skikkelig fersking-kjele det der. Du må nok bruke den mer før du tar med den ut blandt folk  ;D

Kjelen er pefekt i ens glans og prakt. Glansen skal det bli mindre med og selvsagt mer respektabel men denne må formes på ekte vis og da må du koke kaffe med venner på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Sigve.. Håper du legger inn rapporter underveis så vi får følge utviklingen på kobberkjelen. :D

Hvor stor er denne kjelen i liter Sigve? Og hvor fikk du tak i denne Frode?

Kjøpte den i en slik bruktsalg-sjappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det på tur igjen..... Og årets første døgnflue ble observert. Ingen bombe at det var marginata :)

Startet like godt med å koke kaffe først som sist. Været forble på vår side og gradestokken viste 8 +. Vannet lå flatt foran oss og vi så ørret som vakte. Jeg fant roen ved bålet og hadde god tid. Koste meg med kaffen og røykte tett. Jeg hadde god tid. Morten var den første som reiset seg. På sine nesten 2 meter skygget han for solen og kosen tok brått slutt. Back to work... Landet 2 ørreter på 350 gram og såg meg selv fornøyd. Morten fikk ingen og det lettet igrunn bare mitt humør.

Gleder meg til neste tur.

post-969-13949891765274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe dårlig vinkling på det bilde Sigve, går jo ikke ann og kjenne igjen hvor det er  :rolleyes:

Ja huff ;D

Takk Henning. Kan jo legge til at jeg tok den første på tørt og andre på Buzzer. Har blitt ganske så hekta på Buzzer i grunn.

Kobberkjele er koselig og jeg har brent ut noen slike.  Men de tar jævlig stor plass i sekken og fortrenger mye øl.

Jeg leita litt for å finne en som ikke var for stor. Ruffen hjalp meg med en på 1 liter. Nå kan jeg ha øl og kaffe på tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Flott det :)

Fisker med buzzer selv også.

Har vel dessuten aldri hørt om Marginata et par dager ut i april. Grattis med den.

Kasta på EN vakende fisk i går, en spordisk og ikke steady en, med myggklekker og buzzer på oppheng. Gav dårlige resultater...... Men er helt OVERBEVIST om at dette hadde gått bra om fisken hadde vært mer på hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har fynket dårlig for meg å bruke Buzzer som opphenger. Det var derfor jeg ga opp hele buzzerfisket for noen år siden. Jeg bruker bare en buzzer om gangen. Ingen avanserte greier og kaster i vaket eller i bane til fisken. Fantastisk spennende :)

Ja og Marginata var kult å se. Nydelig døgnflue denne. Kanskje fordi det er den første og det gjør godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, antagelig pga det. Gleder meg til de første dukker opp her, så jeg kan få tatt litt macrobilder :)

Føler sesongen er i gang, men den er jo ikke det. Minus 2 grader på vei til jobb i dag, noen få biter med is på de vannene jeg kjørte forbi, og vi er nok to-tre uker fra å kunne kalle det skikkelig sesongstart.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, antagelig pga det. Gleder meg til de første dukker opp her, så jeg kan få tatt litt macrobilder :)

Føler sesongen er i gang, men den er jo ikke det. Minus 2 grader på vei til jobb i dag, noen få biter med is på de vannene jeg kjørte forbi, og vi er nok to-tre uker fra å kunne kalle det skikkelig sesongstart.

:)

Ærlig talt! Denne tråden handler om kobberkjelen. Ikke snak om fisking og tur da!

Surrehuer >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, antagelig pga det. Gleder meg til de første dukker opp her, så jeg kan få tatt litt macrobilder :)

Føler sesongen er i gang, men den er jo ikke det. Minus 2 grader på vei til jobb i dag, noen få biter med is på de vannene jeg kjørte forbi, og vi er nok to-tre uker fra å kunne kalle det skikkelig sesongstart.

:)

Ærlig talt! Denne tråden handler om kobberkjelen. Ikke snak om fisking og tur da!

Surrehuer >:(

Bre å rapportere til Moderator om det går of topic. :)

Fin kjele btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anger litt på at jeg ga den vekk ;D Får rundt å titte litt igjen på bruktbutikker.

Det er så trivelig med slikr turer. Fyre bål og koke kaffe og slappe av. Hadde med hele flokken på søndag i skogen. Grilla pølser og koteletter på bålet og bare koste oss. Har bestemt meg for å gjøre mer av det fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning her Sigve, og marginata i april, det er jaggu tidlig. :) Hva gjør du med kjelen når du skal pakke sammen stasjet for avreise etter at den har stått på bålet og er full av sot? Gnir den med måsa? (fisker etter tips her.. ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasongsydd blir pent men er mer jobb. Hadde jeg vært deg hadde jag bare laget en sirkel av tynt og mykt lær, hullnaglet rundt kanten, tredd i snor og vips du har en kaffekjelepose  :)

Du er jo sykjærring og finesmeckher, og får til dette bee enn noen annen tipper jeg  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur igjen..... Litt mer vind enn hva Yr hadde lovet. Ingen bombe det igrunn. Pent vær med hele 6 varmegrader. Vakene uteble. Traff en gamal kjenning forresten... Skulle hilse...

[attachimg=1]

Kjelen begynner å ta form. Noen turer til så er den vel sort tenker jeg.

[attachimg=2]

Vinden roet seg til slutt men ørreten glimtet med sitt fravær. Det ble en lengre kasteøkt i stedet. Trenger det og :)

[attachimg=3]

post-969-13949891898017_thumb.jpg

post-969-13949891898498_thumb.jpg

post-969-13949891898957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...