Gå til innhold

Brygge øl hjemme?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt noen få brygg for ca et år siden. Jeg og to kompiser har faktisk kjøpt et ganske fett system men leilligheten vi skulle brygge i viste seg å ha en heftig muggsopp som ikke lar seg skremme ut med det første..går alt etter plan så er vi igang igjen iløpet av vinteren..fingre og tær krysset

Hyggelig greie å drive med på vintern ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du lagrer øl på Cornelius fat kan denne overgangen være grei.

http://bryggeland.no/trapetz-adapter-til-co2-flaske.html

Ved oppstart av gjæringsprosessen er det viktig å tilsette oksygen av god kvalitet for å unngå villgjær. Ikke for mye og ikke for lite. Flow-meter på regulator er nødvendig. Villgjær vil gi off-flavours i ølet. "Proffene" bobler inn oksygen i ca. 30 min. Oksygen booster vekst av riktig gjærstamme og gjør det lettere å repetere produksjonene med samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Brygger jamnt og trutt, har alltid eit par sorter i boden. Ølbrygging er lett, kan du koka havregraut så kan du laga øl. Resultatet vert like bra som butikkøl. Enkelte sorter er meir utfordrande men ein god pale ale er lett å lage synes eg.

Så enkelt er det:

Dette er nett same måten dei store bryggeria lagar ølet sitt på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I kveld skal det smakes på en wit og en ipa. Må innrømme jeg har tjuvsmakt litt på en flaske wit. Og den ble himmelsk god.

Så gøy. Trenger nok litt lengre lagring men god allerede.

Utrolig morro dette her faktisk. Det er jo et levende produkt du må stelle så godt du kan for å få godt øl tilbake.

Fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...