Gå til innhold

Fluesnøre til sjøørret, stang #7


Simen Bergquist

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til valg av fluesnøre, som skal brukes med en Scierra HM3 stang i wf klasse 7. Og eventuelt om det skal være flyt eller synk.

Jeg bruker Loop Evotec100 Flyt/Intermediate i klassene #6/7 til mitt sjøørretfiske.  Fisker som regel på relativt grunt vann, 1-3m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defintitivt synk. fast intermediate eller sink 1. (er egentlig nesten det samme) om man skal gå for slow intermediate, da kan man like greit gå for flyt. (erfaring) en raskere sink er mye mer allaround, da man kan fiske høyt og lavt i vannet, mens slow int trenger et par tiår for å bryte vannfilmen ;)

Ikke 40+ linene, da alt av 40+ som ikke er sink 3 eller mer, er noe dritt for fiske etter sky fisk. (prøvd)

prlvd gl coastal, likte ikke den så godt heller, riktig nok i slow int...

selv har jeg brukt wet cell fra scientifick anglers de siste 4-5 åra, i intermediate. når har de endret navnet til professional series http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28446&pageId=173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defintitivt synk. fast intermediate eller sink 1. (er egentlig nesten det samme) om man skal gå for slow intermediate, da kan man like greit gå for flyt. (erfaring) en raskere sink er mye mer allaround, da man kan fiske høyt og lavt i vannet, mens slow int trenger et par tiår for å bryte vannfilmen ;)

Ikke 40+ linene, da alt av 40+ som ikke er sink 3 eller mer, er noe dritt for fiske etter sky fisk. (prøvd)

prlvd gl coastal, likte ikke den så godt heller, riktig nok i slow int...

selv har jeg brukt wet cell fra scientifick anglers de siste 4-5 åra, i intermediate. når har de endret navnet til professional series http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28446&pageId=173

denne du referer til er egentlig meget bra snøre til en billig penge, du finner den rimeligere enn det tom. men den duger ikke til kaldt vann dager, til varmere temp på vannet så er den uerstattelig.

jeg har et forslag eller anbefaling til, ta den som du ønske, myk coating, glatt line og j.... bra presentasjonsline:

tull_0&hash=item519df9d152

dette klarer store fluer i forhold til lille bror  classic clear camo

glemte nesten å notere at du må en klasse opp hvis du har rask stang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med Airflo Meget bra sene

er dette før lina har mista coatinga? den deler seg til slutt, dvs klumpen spliter seg opp... billig er ikke alltid bra. sier ikke det skjer mad alle men har skjedd med 2 liner. en til brutter (kjetil h her inne) og til en annen kompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem ang Evoteken flyt/interm.hele lengden flyter!!! Skal det bare ta laaang tid,eller trenger den å bli gjennomtrukket av vann først ?

du har kjøpt det som har oliven running line og grønn klump?? mitt i #8 sank som en stein og det gjorde også det første i #7 men det siste jeg kjøpte i #7 trengte en tur før det sank med en gang... mulig det er noe med en vis produksjon av snøret..? men synker nå da! hva syntes du om snøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

defintitivt synk. fast intermediate eller sink 1. (er egentlig nesten det samme) om man skal gå for slow intermediate, da kan man like greit gå for flyt. (erfaring) en raskere sink er mye mer allaround, da man kan fiske høyt og lavt i vannet, mens slow int trenger et par tiår for å bryte vannfilmen ;)

Ikke 40+ linene, da alt av 40+ som ikke er sink 3 eller mer, er noe dritt for fiske etter sky fisk. (prøvd)

prlvd gl coastal, likte ikke den så godt heller, riktig nok i slow int...

selv har jeg brukt wet cell fra scientifick anglers de siste 4-5 åra, i intermediate. når har de endret navnet til professional series http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=28446&pageId=173

synk 1 snører er da hover snører.... dvs 1 cm under vannflaten. synk 1 og intermidiate er det en vesentlig forskjell på. i det minste i rio sine snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først, noen med GL Coastal som kan si om lina har en flytende skyteline slik 40+ har?

Litt usikker på om jeg skal gå for Guideline Coastal eller Airflo 40+. Det blir et intermediate, som skal brukes som et allroundsnøre både i ferskvann på dager med mye vind, men hovedsaklig skal det brukes mye langs kysten i Finnmark. Ofte dager med tøffe forhold, spesielt tidlig i sesongen. Hørt gode ting om begge, men må si jeg heller litt mot Coastal ettersom 40+ lager mer "bråk" når den treffer vannfilmen (utifra hva jeg har hørt). Fisket kun med flyt i sjøen før (på en femmer), og er usikker på om jeg burde gå for fast intermediate eller slow. Fisker ofte relativt grunt, men det burde vel ikke være noe problem så lenge man trekker flua inn i normalt tempo? Litt redd for å sette meg fast i tang og slike ting. :P Dessuten kan det bli aktuelt og fiske over mer utypiske steder senere på sommeren, hvor det er greit å la lina synke litt. Noe som taler for fast interm.

Stanga som lina skal brukes med er en Guideline LPXe RS V2 #7. Håper på gode, utfyllende svar. Er et viktig valg dette her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme stang som deg bruker det sammen med GL Coastal. Jeg bruker Fast intermediate. Om det er grunt der du fisker bør du vurdere slow intermediate snøret. Jeg opplever at sakte inntrekk på grunt vann med fast intermediate medfører at jeg setter meg mye fast. På grunt vann benytter jeg et flytesnøre med intermediate tip.

Går du for GL slow intermediate får du ned hele snøret under vannfilmen og du synker så sakte at du kan trekke veldig sakte på grunt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...