Gå til innhold
  • 0

Har debutert som fluebinder


MartinH

Spørsmål

Har nettopp prøvd meg litt på å binde fluer. Dette er et forsøk på runar's deceiver.

Har ikke fått kjøpt epoxylim til å feste øynene enda. Jeg har heller ikke whip finisher, men jeg

mener jeg har lest ett sted at det funker å bruke lynlim til å feste tråden når man er ferdig?

Hadde også vært fint med tilbakemeldinger slik at jeg kan gjøre det bedre nestegang  :)

post-22814-13949892211364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Finn en gammel penn, som har en avskrubar tupp. Denne kan du legge en surring rundt, og lede den opp mot krokøyet og legge den bak krokøyet --> stram til, og gjenta dette 4 ganger til . Du kan jo også bruke et sugerør! Bare bruk kreativiteten din ;)

Har du fulgt steg for steg beskrivelsen på Nordisk?

http://nfisk.no/BindingogArtikler/RunarsDeceiver/tabid/144/Default.aspx

Det ser ut som du ikke har støttet opp vingen ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, tror det er en slags monobindetråd. Jeg var innom m&mfiske istad og fikk den anbefalt. Så jeg tok like gjerne den.

Hva står det på rullen da?

PS! For øvrig har du fått til en veldig fin form på din første deceiver. Husk å grei fibrene godt ut, ellers kan de klumpe seg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Veldig bra 1st try!  <<l

Er forsåvidt ikke feil å bruke mono. Den ser litt tykk ut (bruker det selv en del, primært på jiggy/clouser, men også på andre epoxyfluer som skal ha glassklart hode), men fordelen med mono er at den ikke ryker så fort, og når du får på epoxy (eller UV lim som er kjappere og enklere) så forsvinner nesten tråden og fargene skinner igjennom. Blir bra dette! Se forøvrig bak på lakknåla di (dersom du har det). Er den hul? I så fall holder du den parallelt med kroppen av flua og surrer et par runder rundt bakskaftet på nåla og trer deretter hullet over krokøye. Dra bindetråden bakover slik at surringene går over på hodet til flua. Stram til og ta et par av dem før du tar på lim. Da burde det sitte godt nok :) (alternativt bruker du sugerør eller hul kulepenn som nevnt over her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Først av alt, synes dette så kjempebra ut om du nettop har begynt med fluebinding, og i særdeleshet om det er din første flue  :)

Tror jeg ville vurdert å fått meg en annen bindetråd om jeg var deg, men dette er dog ikke et must.

Når det gjelder avslutning av flua, så om du ikke vil bruke penn eller sugerør, så bruk doble halvstikk  :) Spesielt på disse fluene hvor du bruker epoxy over hodet, så skal det mye til for at surringene går opp. Ellers så kan du jo vurdere å bruke litt fluebinderlakk på hodet på fluene dine, så vil de bli mere holdbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Gratulerer du har kommet i havn..... fra nå av kan du velge om du vil gå den avanserte vei eller drive på å lage fiskefluer som dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

superlim er greit for styrke, lakk greit for finnishen men gir ikke samme sllitestyrke.... hadde man kjennt til superlimet den gang man fant ut at lakk var ok så ville man aldri  brukt lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fantastisk fisk!

Jeg er også ganske ny innenfor fluefiske, og har aldri fått noe i nærheten av den størrelsen der.

Jeg har også begynt med fluebinding og hadde du sett min første flue hadde du ledd deg skakk.

Her er forresten to sider jeg har brukt ganske mye ifm fluebinding:

- Fluebindevideoer: http://www.youtube.com/user/DavieMcPhail

- Billige materialer: http://www.bogdangawlik.pl/

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...