Gå til innhold

Hvor lang er en horngjel?


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Sorry for overskriften ;D.

Men ser på div. oppslagsverk at den blir "opptil 90cm og ca. 1,2 kg."

I beg to differ!

I dag hadde jeg en rakkar som prøvde seg på flua nesten helt inne. Det må ha vært en slimfisk på godt over metern!

Stod på en brygge, og fikk god tid til å observere den.

Noen som har erfaringer her?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel generelle tall som noen har lagt inn :) Er vel ikke den fisken det målrettet fiskes mest på og de fleste (i allefall meg) setter de rett tilbake. Har selv fått noen hønnsvære jækler av den arten der så det forundrer meg ikke om de kommer i vesentlig større varianter. Norgesrekorden mener jeg er på rundt 1,6 kg eller noe slikt? Da bør den være godt over meteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"90 cm og 1,2 kg" er et vagt estimat.

Jeg fikk en relativt diger horngjel sist lørdag, den var 1 meter-ish og veide over kiloen. I tillegg hadde den et fin-fint utras på +/- 30 meter. Den svømte sammen med 2 andre horngjeler, hvorav én av dem var større enn den jeg hadde på kroken.

Egentlig en ganske morsom fisk på få på kroken, og som etter min mening er minst like god på tallerkenen som makrellen. Om ikke bedre - kjøttet er saftigere.

Tilleggsspørsmål fra min side: Jeg tok altså horngjel den 28.april. Er ikke det _veldig_ tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Horngjellen har fått mye mas blandt oss SØ-fiskere, fordi mange føler sesongen er over, den tar flua før prikkefanten, samt at lukta sitter...

Litt synd egentlig. For showet den kan gi, med brutale utrusninger, luftakrobatikk, er ganske så fett!

Og så er den i tillegg en utmerket matfisk! Det er nammenam!

Skru av lyset, og se beina lyse i mørket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få Horngjel er kjedelig, den gir meg ikke noe spesielt kick. Artig å få nåe man er liten og den ser jo kul ut!

Det er fisker man er redd for å miste jeg liker å fiske etter. En feit sjøørret som hopper og spretter vil du ha på land. En Horngjel vil jeg helst skal dette av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Horngjellen har fått mye mas blandt oss SØ-fiskere, fordi mange føler sesongen er over, den tar flua før prikkefanten, samt at lukta sitter...

Litt synd egentlig. For showet den kan gi, med brutale utrusninger, luftakrobatikk, er ganske så fett!

Og så er den i tillegg en utmerket matfisk! Det er nammenam!

Skru av lyset, og se beina lyse i mørket...

Om den er en god matfisk kommer jeg nok aldri til å finne ut. At beina lyser i mørket er nok for at mine settes tilbake  ;) Men de gir ofte en god fight. At de lukter som "krabbeklo i undiken" er noe herk, men det verste er at de følelsesløse nebbene er godt utstyrt med et solid antall spisse tenner. Skal ikke mange trekkene til før ei flua kan kasseres, for de gir seg pokkern ikke før de blir kroka ;)

Vet ikke hvordan de jager byttet sitt, men har inntrykk av at de bruker nebbet til å smelle til byttedyret, deretter snur dem seg for å høste måltidet, men da trekker jo vi oftest i lina som resulterer at veldig mange av dem krokes i ryggen eller andre finurlige steder. Så det verste for min del er å få feilkroket fisk og ødelagte fluer. Lukta får tanga ta seg av. Jeg tar ikke på fisken ;) Får jeg ikke kroket dem av kjapt i vannkanten så får håven plukke dem opp mens tanga jobber.

Mens jeg er i gang med en doktoravhandling så bør det også nevnes at selv om horngjel ansees som en "møkkafisk" så bør den settes pent tilbake på linje med en sjøørret eller bass. Ser ofte mang en kar som sparker disse nedover svadberga og det er ikke veldig kompis. Fisk er fisk og den har sin plass i systemet ;)

PS: At horngjelen er på plass betyr bare at det går mot bass... Like sant som det rimer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant så sant! 

Aldri smakt slang selv, men har hørt at den kan være best om man gjør det riktig..! Og beina er jo gøy for små og store:)

Men ja.. Er slangen her, så er Hells angel her.. Ihvertfall like rundt odden.. Spennende tid fremover nå!!

Gleder meg til første rapport på HA tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg er i gang med en doktoravhandling så bør det også nevnes at selv om horngjel ansees som en "møkkafisk" så bør den settes pent tilbake på linje med en sjøørret eller bass. Ser ofte mang en kar som sparker disse nedover svadberga og det er ikke veldig kompis. Fisk er fisk og den har sin plass i systemet ;)

PS: At horngjelen er på plass betyr bare at det går mot bass... Like sant som det rimer ;)

så sant så sant lars! både at den er en møkka fisk og at den bør behandles som ALL annen fisk! pluss at bassen er i annmarsj, kjenner det på gikta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en ganske morsom fisk på få på kroken, og som etter min mening er minst like god på tallerkenen som makrellen. Om ikke bedre - kjøttet er saftigere.

Har du noen tips til tilberedning? Har trodd den måtte røkes el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Jeg hadde aldri sett en horngjel før men i går fikk jeg denne

540534_10150729423636036_626561035_9680980_181122708_n.jpg

Så faktisk flere som gikk i stim rundt meg, hadde en 7-8 stk bare 2 meter i fra meg. Merkelige skapninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke bare liker en morsom fight, men også å ta opp fisk for å slippe og spise mer industrimat og kraftforprodukter enn høyst nødvendig, er horngjellen topp. Men i fiskerverdenen er ikke alle fisker like. Noen utras er mer verdt enn andre selv om de ikke er tøffere. Horngjel liker jeg best stekt. Det blir smale fileter! Blir lett en del biter og ikke hele stykker. Spis de stekte bitene med stekt ris og en frisk salat. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som ikke bare liker en morsom fight, men også å ta opp fisk for å slippe og spise mer industrimat og kraftforprodukter enn høyst nødvendig, er horngjellen topp. Men i fiskerverdenen er ikke alle fisker like. Noen utras er mer verdt enn andre selv om de ikke er tøffere. Horngjel liker jeg best stekt. Det blir smale fileter! Blir lett en del biter og ikke hele stykker. Spis de stekte bitene med stekt ris og en frisk salat. Anbefales!

Ble sulten her jeg sitter..... Har jeg kanskje en Grandis i frysern tro? :) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...