Gå til innhold

Tørrfluefiske etter Laks


Anbefalte innlegg

Er det noen her som bedriver dette og har lyst til å dele kunnskaper rundt dette. Binder selv, og det går i bombere og riffling hitchere. Hvis det er noen fluer som man burde bruke, teknikker, vannstand osv som funker bra så takker jeg veldig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen her som bedriver dette og har lyst til å dele kunnskaper rundt dette. Binder selv, og det går i bombere og riffling hitchere. Hvis det er noen fluer som man burde bruke, teknikker, vannstand osv som funker bra så takker jeg veldig for tips!

Praktiserte og ble hektet på tørrflue etter laks i fjor sommer. Fisket en to ukers tid ved grense jakobselv i sør-varanger. Fisket mye med bombere og muddler, Bombere ble bundet på tuber og enkeltkrok. De mønstrene som gav best uttelling var, hvite vinger, brun/grå kropp av hjorehår med orange hackle.

bomber bundet på enkel krok, gav mange tilslag, men få fisk kroket seg. Etter å ha lest litt og trollet flere forum for info så er en mulig hypotese; har du veldig mye hjortehår bundet i tubeform så kan dette hindre at fisken  krokes. derfor; klipp tuben flat på undersiden, dette gir bedre tilgang til kroken og sjangsen øker for kroking.

Er det lite strøm i elven og du sliter med å få hitchen til å stripe, så hev stangtuppen!

Hadde best fiske med tørrflue på dagtid og ettermiddag.

lykke til

Skal en uke til samme elv i år også så du får sende meg noe info hvis du knekker noen koder det er greit å vite om.

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme fluer, teknikk og utstyr som til ørret. De fleste tas på dead drift. Av og til hjelper det med en overdimmensjonert dun eller Wulff. Har opplevd laks som tar dun, nymfer, steinflue nymfer, vårfluer og flere ganger fjærmygg. Tenk normalt imitasjonsfiske (eller for min del impresjons-fiske, dvs fluer som er skisser av insektene som skal imiteres).

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg trådstarter, tenkte jeg at jeg skulle vie dette mye mer oppmerksomhet i år. En god 1-hånds speyrigg og en bomber ytterst.

I sakens anledning et par fine snutter:

Skitt fiske!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme fluer, teknikk og utstyr som til ørret. De fleste tas på dead drift. Av og til hjelper det med en overdimmensjonert dun eller Wulff. Har opplevd laks som tar dun, nymfer, steinflue nymfer, vårfluer og flere ganger fjærmygg. Tenk normalt imitasjonsfiske (eller for min del impresjons-fiske, dvs fluer som er skisser av insektene som skal imiteres).

Skitt fiske.

Dette syns jeg er veldig interessant! Betyr det at du ser fisken vake før du kaster på den? Og en annen ting, mener du dette fisket kan bedrives i enhver lakseelv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme fluer, teknikk og utstyr som til ørret. De fleste tas på dead drift. Av og til hjelper det med en overdimmensjonert dun eller Wulff. Har opplevd laks som tar dun, nymfer, steinflue nymfer, vårfluer og flere ganger fjærmygg. Tenk normalt imitasjonsfiske (eller for min del impresjons-fiske, dvs fluer som er skisser av insektene som skal imiteres).

Skitt fiske.

Dette syns jeg er veldig interessant! Betyr det at du ser fisken vake før du kaster på den? Og en annen ting, mener du dette fisket kan bedrives i enhver lakseelv? 

da kunne jeg fiska laks også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker samme fluer, teknikk og utstyr som til ørret. De fleste tas på dead drift. Av og til hjelper det med en overdimmensjonert dun eller Wulff. Har opplevd laks som tar dun, nymfer, steinflue nymfer, vårfluer og flere ganger fjærmygg. Tenk normalt imitasjonsfiske (eller for min del impresjons-fiske, dvs fluer som er skisser av insektene som skal imiteres).

Skitt fiske.

Dette syns jeg er veldig interessant! Betyr det at du ser fisken vake før du kaster på den? Og en annen ting, mener du dette fisket kan bedrives i enhver lakseelv? 

Hei flyalf!

Bumper denne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er det ultimate fluefisket for grunne klare elver.  Selv har jeg blitt fasinert av å nymfe laks.

Sight- fiske hvor du kan se at laks åpner kjeften for å ta nymfa eller tørrflua, som du har presentert oppstrøms, er ubeskrivelig spennende.

Drar til Midfjardara (Island) for å nymfe laks i september.  Er vannet fremdeles varmt nok, så kan tørrfluer fungere.

Skulle gjerne besøkt noen elver i Troms/Finnmark også, men mangler dertil egnet fiskekompis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mest på grønne bombere i str 6. Hvis du vet hvor det står en laks, kast og kast og kast. Noen ganger må de irriteres til å ta. Har kastet på fisk 30-40 ganger før de tar. Noen slår etter flua flere ganger eller ruller under flua flere ganger før de tar. Det er bare å ikke gi seg. Frustrerende og morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne laksen her tok en Riffling igår.

En blank strøm som går over i litt mere urolig vann.

Laksen tok da tuba ploget godt nede i det urolige vannet.

Den gikk høyt til værs og raste noe alldeles forferdelig. . .

Dette må være noe av det meste spennende laksefisket som finnes  8) 8)

Jan

7442052912_b429dc86b8_c.jpg

Riffling Hitch laks by Jan Haukaas, on Flickr

(Ja laksen er død, den er også spist til middag idag. Men ikke la det bli et tema )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at den slår 'bomberen' har jeg fått erfart mange ganger og at noen har dratt til så flua har gått til værs  :D og at noen har slått flere ganger på rad ! ganske artig men lite napp  >:(  .  Hatt problemer å få kroke de når de tar også men tror jeg har en tendens til og reagere for kjapt . Tror nok jeg har fått flere til og sitte etter at jeg klippet flua flat på undersida .  I Gaula som jeg fisker har jeg hatt mest aktivitet på vanlig naturell rådyrhår med hvite ender og rød hakkel .  Fisker også en del med rifling på lav elv og da virker det som de sitter skikkelig nesten hver gang .  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...