Gå til innhold

Hvorfor? Og, hva syns dere?


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Da jeg er fra Sverige så har jeg fisket en del utsatt regnbueørret. Det er vanlig i svenske vann. En nydelig sportsfisk som mer enn gjerne tar seg både tre og fire meterskrumspring i luften under fighten. Får den leve et par år med naturlig føda i et vann så er det en riktig bra matfisk. Mitt spørsmål, hvorfor setter vi ikke ut den i norske vann? Ofte er svaret at den ikke hører hjemme i vår fauna og at den er et hot mot andre naturlige arter. Vem sier det? Regjering og forskere. Godt nok. Men det satt opp mot norsk lakseodling som er på god vei å rydde ut et naturlig bestand av villaksen, da syns hvert fall jeg at regnbueargumentet blir rart.

Jeg er ikke påståelig så om noen har et godt argument som snur min mening så er jeg villig å lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært gjort tidligere i norge. Har aldri fisket ved slike steder selv, men hadde jo vært morsomt å forsøke. Problemet er vel frykten for spredning. Det har tidligere vært ett slikt vann i indre østfold, og har pratet med folk som har plukket 2 kilos regnbue med henda i bekker i områdene rundt. Og det var flere år etter at utsettingen var avsluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I vannet ved hytta vår ble det satt ut et par tusen regnbueørret rundt 1990. Det var helt rå fisk som vokste fort og var ekstremt bitevillig. Problemet var at den forsvant ganske fort fordi folk valfartet til vannet og dro opp stort sett det som var. I tillegg må den ha hatt problemer med å formere seg i det vannet(eller at noen spiste opp egg og yngel).

Det som muligens er et poeng er at det virker som om det virket inn på den opprinnelige ørreten i vannet. Den har blitt langt finere og er nå sprek og god på stort sett 300 gram til kiloen.

Kan det være en sammenheng mellom utsettingen av regnbueørreten og forbedringen av den øvrige ørreten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det at norge er så restrektive er fordi at de mener bestemt at gyroen har sprett seg med regbueørret som vertsfisk...... jeg er for totalt en natur uten tilføring av fremmede arter, likevell har jeg likt å fiske på sjøarna i småland etter regnbue på 3 kilo som har vokst seg stor i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Strandefjorden ved Fagernes, Nord-Aurdal var det en del regnbueørret for 10-20 år siden. Var ikke uvanlig å få den på stang og garn. Etter at oppdretten ble landbasert, forsvant etterhvert regnbuen. Hvorfor vet jeg ikke.

Når det gjelder å innføre nye fiskearter til vann, så har vi vel hatt konsekvent dårlige erfaringer med det.

Det er noen vann i Valdres hvor det ble satt ut røye rundt 20-30 tallet. Erfaringer med dette har ført til at man for en hver pris ikke ønsker spredning til andre vann i Valdres. Liknende eksempler har vi med ørekyte, canadarøye, gjedde og sikkert mange andre fiskearter.

Innføring av en ny fiskeart ødelegger rett og slett for "innfødt" fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Men dette satt opp mot lakseodling som er på vei å rydde ut all naturlig bestand av den vilde da?

Det må da finnes vann, typiske aborrvann der det ikke går an for regnbuen å ta seg noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke regnbue som formerer seg i Norge heller av en merkelig grunn?

Hvor får man kjøpt levende bue eller ørret da? :P Vært kjekt å kjøpt noen kiloser til et nærliggende vann med tusenvannsbrødre..

Mener oppdrettsanlegget lå i Bamble i Telemark ett sted jeg.....men det var jo tidlig nitti eller sent 80 tall da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke regnbue som formerer seg i Norge heller av en merkelig grunn?

Hvor får man kjøpt levende bue eller ørret da? :P Vært kjekt å kjøpt noen kiloser til et nærliggende vann med tusenvannsbrødre..

Usikker... Blir til stadighet tatt en og annen steelhead i sjøen her i Vestfold og videre nedover kyststripa. Den jeg fikk så ut til å ha levd nokså lenge i vill tilstand (man vet jo aldri, men den var "helt strøken"). Er ikke så lenge siden jeg sist hørte om at det ble tatt noen her nede.

Når det gjelder innføring av regnbue så er jeg passe skeptisk. Hva er galt med brunørreten? Klarer meg fint uten rimifisk selv om regnbuen kan være virkelig sprek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Det jeg prøver å få fram er et spørsmål om hvorfor en regjering kan være så hardnakket mot regnbueørret når man er på god vei å rydde ut den naturlige villaksen. Skaper utsetning av regnbueørret så stor skade som for eks lakselus og oppdrettsanleggene for laks og sjøørret? Usikker på om det er et gigaproblem med settebue i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke regnbue som formerer seg i Norge heller av en merkelig grunn?

Var vel et sted på Dovre at den formerte eller formerer seg? uten at jeg er 100% sikker på det...

Men her i landet er det ikke bare regnbue man ikke får sette ut. F.eks karp får man heller ikke lov til. Til de ivrige karpefiskernes store frustrasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å avspore, men jeg har tidligere luftet min frustrasjon på hvorfor ikke lakseoppdrettsnæringen blir pålagt lukkede/landbaserte oppdrettsanlegg. Det blir til og med ikke gitt konsesjon til det. Spør Fiskeriministeren. Har gått strålende med landbaserte, lukkede anlegg for regnbue i Valdres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ikke regnbue som formerer seg i Norge heller av en merkelig grunn?

Var vel et sted på Dovre at den formerte eller formerer seg? uten at jeg er 100% sikker på det...

Men her i landet er det ikke bare regnbue man ikke får sette ut. F.eks karp får man heller ikke lov til. Til de ivrige karpefiskernes store frustrasjon....

vet du hvor dette skulle være hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettsnæringen er stor industri og sysselsetter mange i distrikts Norge. Det er mye penger involvert og de har dyktige lobbyister. Dersom oppdrettsnæringen ikke hadde vært skadelig for vår fauna hadde jeg ikke hatt noe i mot den, men er betenkt over konsekvensene av hvordan deler av denne næringen opptrer i dag. 

Synes det likevel blir helt feil å si at når oppdrettsnæringen får herje som den vil, så kan hvermansen spre andre arter etter eget ønske. Da er vi fort på ville veier. Regnbue ørret er en fremmed art i Norge. Det er viktig å ta vare på det naturmangfoldet vi har igjen.

Naturmangfoldloven er bra. Jeg vil heller snu problemstillingen og si at det på høy tid at regelverket også bør gjelde for alle, også de innen oppdrettsnæringen, som forårsaker grov skade på våre natur ressurser.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

fikse til gytebekkene slik at de funker..... + stoppe alle utslipp av unaturligheter.... dritt og piss gjør ikke så mye... forsetter avsporingen.......  Regnbueørret..... jeg gidder ikke på gå den veien som motstrider lovverket for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å få fram er et spørsmål om hvorfor en regjering kan være så hardnakket mot regnbueørret når man er på god vei å rydde ut den naturlige villaksen. Skaper utsetning av regnbueørret så stor skade som for eks lakselus og oppdrettsanleggene for laks og sjøørret? Usikker på om det er et gigaproblem med settebue i Sverige.

- Om regjering og storting tillater ett onde, fordi det bl.a. betyr enorme eksportinntekter for landet, skal de vel ikke si ja til alt mulig? For min del er det avgjørende at det er villfisk jeg fisker på - fisk som hører til i vår fauna og som har levd i våre vann og elver fra tidenes morgen.

Den dagen jeg måtte bli henvist til å fiske etter utsatt fisk er jeg ikke lenger fluefisker, da finner jeg på noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan vi kanskje samles sammen en gjeng fra ffs da.

Være med og rydde gytebekker.

Stemning for det? :)

Her gjøres det formidabel innsats mange steder allerede. Stort sett hele Vestfold har i mange tiår hatt initiativtakere til rydding av gytebekker, utkjøring av grus, skilting på fiskeplasser m.v. Det er enkelte grupper av privatpersoner, bl.a. flere her inne på FFS som gjør en flott innsats. I tillegg har bl.a. sjøørretgruppa i det enkelte lokallag under NJFF holdt på med dette så lenge jeg kan huske. Se mot Vestfold :) Ikke uten grunn at det er flust med sjøørret her nede :) Vet det også er lokalt engasjement mange steder rundt om langs Oslofjorden, men hjemfylket er det jeg kjenner best til. Men dette bør tas videre i egen tråd evt. fortsette på de som eksisterer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...