Gå til innhold

Ett nytt hemmabygge - 10' eller 8'3'', klass 3/4/5, IM6-grafit


Anbefalte innlegg

Här kommer bilder på ett spö jag byggt till min pappa som fyllde 70 år i lördags.

Jag köpte en $30-klinga i IM6-grafit på eBay och har byggt den som ett Banty-rod. Egentligen är Banty-rod ett tredelat 8'-spö som kan göras om till ett tvådelat 5'-nånting. Mitt är ju lite längre...

I sin fulla längd är det ett 10' nymfspö med behaglig toppaktion i klass 4/5, och med buttdelen bortplockad och det lösa cigarrhandtaget så är det ett fint klass 3/4-spö med progressiv medium-aktion. Inte helt olikt mitt gamla Winston LT 379.

Grön oslipad klinga, rödbruna nylonlindningar med bronstipping, Threadmaster Lite, Mildrum Carboloy-linförare och kromade snakes som jag hittade hemma i lådan. Korken är svarvad från scratch, och rullfästena är ett par enkla som jag hittade i garderoben.

Det extra är kul att ge bort saker man har gjort själv.

Christian :)

IMG_1708.jpg

IMG_1707.jpg

IMG_1721.jpg

IMG_1717.jpg

IMG_1714.jpg

IMG_1713.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gillar klingan bättre som 8'3'' är som 10', det var därför jag byggde stangen på detta viset. Jag tycker buttdelen är lite för kraftig i relation till toppen, och upplever inte riktigt att kraften och kastkänslan når hela vägen ner till handtaget. Svårt att förklara, men jag gillar ju mjuka spön som lever hela vägen ner, så detta spöt passar säkert grafitfiskare bättre än mig.

Dessa eBay-klingor är billiga, och man skall inte vänta sig några fynd. De är byggda i äldre material och har relativt tjocka holkar. Kul att experimentera med. Mycket lärorikt! Och i sin korta version blev det ett riktigt trevligt spö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svåraste med projektet var att beräkna placeringen av ringarna. Det gjorde jag med hjälp av datorn, och sedan genom att provbelasta såklart. Det tredelade spöt måste ju också ha en linförarring, vilket gör att spöt har dubbla linförarringar. På det tredelade sitter linföraren 63cm från butten, och på det fyrdelade hamnade den på 68cm.

Om nån bestämmer sig för att bygga ett likadant så delar jag gärna med mig av måtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...