Gå til innhold

DVD trailer: Ørretboms 5 - velprøvde norske ørretfluer


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Enig med Ingar her. Tidligere filmer har vært informative, interessante og har truffet(meg og mange andre antar jeg)midt i fluefiskehjertet, med den lavmælte og lune stilen som Andre har. De har virket for meg som en inspirasjon til å trene på nye kasteteknikker(særlig snakeroll) og teste ut Andre's fluemønster som virkelig fungerer bra.

Den siste filmen virker planløs og fremstår som en vilkårlig samling av filmklipp men ingen helstøpt film. Klippene er ofte for lange og viser sjelden det som skjer i enden av fluelina, i tillegg til at de er uskarpe. Hadde det vært vist og fortalt hvordan man skulle fiske de forskjellige fluemønsterne, kunne dette reparert noe. Men slik filmen fremstår, har jeg vanskelig for å se at noen(ihvertfall i fluefiskesammenheng) kan ha noe utbytte av filmen, hva enten en er nybegynner eller har har fisket noen år. For den første kategorien fordi det mangler et pedagogisk grep samt konkret instruksjon i tillegg til at en ser lite action. For den andre kategorien seere simpelten fordi filmen mangler godfølelsen og ikke er vellaget.Unntaket er klippet innledningsvis hvor det jaktes på innsekter(som dessverre også blir for lang og som ikke får noen naturlig oppfølging)og selve fluebindingen.

Håper vi får se noe bedre neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har endelig fått sett filmen. Jeg må nok si at jeg syns mye av det Andre har kommet med tidligere er bedre.

Er litt usikker på hva målgruppen for denne filmen var?

Hallo, Ingar  :) Egentlig fint at du spør om det, for jeg var nok kanskje ikke tydelig nok på filmcoveret at dette først og fremst er en fluebinderfilm.

Idéen bak filmen var og er at det skulle være en fluebinderfilm, med noen fiskeklipp i forkant hvor jeg/vi fisket med de aktuelle fluene. Men så ble det så helvetes mange fiskeklipp etter en laaang sesong  :) Og det skjedde ganske mye i løpet av sesongen, så jeg tenkte at det kanskje kunne ligge litt lærdom her og der i dem alle. Men det er mye som også ikke er med.

Målgruppen er tenkt å skulle være først og fremst fluebindere i startgropa, eller som har bundet litt, som har lyst til å lære seg å binde noen veldig velfungerende fluer for ørret. Som har vist seg å funke etter stort sett mange års prøving. Men jeg tok også med ting som erfarne fluebindere kanskje også kunne lære noe av, f.eks. den omvendte kjegleformen på basisen for fallskjermhacklet  :) Det har jeg aldri sett noen har vist før, så det synes jeg var moro å ha med+ noen slike småting også for erfarne.

Arbeidstittelen på filmen da idéen tok for var følgende for meg: "Hvilken film kunne jeg tenkt meg å se når jeg startet med fluefiske." Og det har jeg prøvd etter beste evne å gjøre. Men jeg vil ha med mye stemning og livet langs elva også, slik at det ikke ble noen ren instruksjonsfilm/skole-fjernsyn  :)

Ses uansett i elva til neste år  <<l

André  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett traileren også..og jeg undrer meg ikke hvem målgruppen er; oss alle :) :)

Sikkert mye i filmen, når jeg engang får den i posten, som kan kommenteres, en ting er ihvertfall sikkert; gutten er inne på noe meget enkelt og vesentlig, nemlig de 5 fluene han etter år med prøving og feiling vil karakterisere som sine beste venner i flueboksen.

Gjenkjennende...historikk etc bak innhenting/inspirasjon til mønstrene tar jeg for gitt at oppgis...liksom refere til kilder av gode sitater for å backe up storyen.

Vi vet alle hvem Andre Brun er, håper mange ferske fluefiskere stifter bekjennskap med herremannen som formidler et godt bilde av et fint fluefiske.

Men stemningen hadde nok vært enda bedre Andre om du hadde hatt med deg en lystig Bergenser på tur snart også...fy hvor fin film vi to kunne laget :) :) :)

Og jeg har enda finere caps enn deg også :) :)

Gleder meg til å kjøpe/se filmen...igjen.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare holdt meg til sjøfiske og salte fluer, men etter å sett denne filmen gled det inn en kjempe bestilling inn til godtebutikken for å bestille litt stæsj.

En utrolig bra og lærerik film.

Dette var ikke bare et dytt i riktig retning for et salthue som meg, men et riktig drag rett inn i brunørret verden.

Tusen Takk <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare holdt meg til sjøfiske og salte fluer, men etter å sett denne filmen gled det inn en kjempe bestilling inn til godtebutikken for å bestille litt stæsj.

En utrolig bra og lærerik film.

Dette var ikke bare et dytt i riktig retning for et salthue som meg, men et riktig drag rett inn i brunørret verden.

Tusen Takk <<l

Tusen takk for det selv du. Det var trivelige ord å høre.

Takk.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått sett filmen. Jeg må nok si at jeg syns mye av det Andre har kommet med tidligere er bedre.

Er litt usikker på hva målgruppen for denne filmen var?

Hallo, Ingar  :) Egentlig fint at du spør om det, for jeg var nok kanskje ikke tydelig nok på filmcoveret at dette først og fremst er en fluebinderfilm.

Idéen bak filmen var og er at det skulle være en fluebinderfilm, med noen fiskeklipp i forkant hvor jeg/vi fisket med de aktuelle fluene. Men så ble det så helvetes mange fiskeklipp etter en laaang sesong  :) Og det skjedde ganske mye i løpet av sesongen, så jeg tenkte at det kanskje kunne ligge litt lærdom her og der i dem alle. Men det er mye som også ikke er med.

Målgruppen er tenkt å skulle være først og fremst fluebindere i startgropa, eller som har bundet litt, som har lyst til å lære seg å binde noen veldig velfungerende fluer for ørret. Som har vist seg å funke etter stort sett mange års prøving. Men jeg tok også med ting som erfarne fluebindere kanskje også kunne lære noe av, f.eks. den omvendte kjegleformen på basisen for fallskjermhacklet  :) Det har jeg aldri sett noen har vist før, så det synes jeg var moro å ha med+ noen slike småting også for erfarne.

Arbeidstittelen på filmen da idéen tok for var følgende for meg: "Hvilken film kunne jeg tenkt meg å se når jeg startet med fluefiske." Og det har jeg prøvd etter beste evne å gjøre. Men jeg vil ha med mye stemning og livet langs elva også, slik at det ikke ble noen ren instruksjonsfilm/skole-fjernsyn  :)

Ses uansett i elva til neste år  <<l

André  

Hei Andre,

Man har heldigvis forskjellig oppfatning av ting :) For meg fungerte det meste før fluebindingen dårlig, ble litt langtekelig og kjedelig. Men nok om det :)

Det skulle vel ikke forundre meg om vi ses langs en bredde til sommern også ;D

Ps. det er fortsatt biletter ledig til NZ i februar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, får nok ikke til NZ i februar, Ingar, men takk for at du spør  :) Det hadde sikkert vært kongebra.

Sitter her forresten nå og jobber med den nye filmen ØB5 - Del 2 om store og små døgnfluer.

Her blir det mange norske godbiter tror jeg :D Moro å tenke på at mye av materialet er filmet samme sesong som "Vårfluer & landinsekter". Så på spørsmålet om vi fisker mye? Ja  :)

7988329660_96925172bc_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he genialt. Alltid bra med julegaver til seg selv <<l

Hei  :) Det ser ut som det blir type etter jul nå før filmen del2 kommer ut.

Den første ØB5-filmen har solgt veldig bra ut i butikkene så det er ikke det det står på. Men tid til mastring til DVD osv.

Skal imidlertid love at det blir mye skikkelig moro døgnflue-action når den først kommer  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett filmen et par, tre, fire ganger og til og med bundet et par "brun"-varianter. Men det kommer til å bli en stund til jeg får prøvd fluene. Inntil videre er det SØ som gjelder.

Filmens vinkling mht familie likte jeg veldig godt. Jeg har en gutt på åtte som gjerne vil være med pappa på tur. Tålmodighet er fortsatt en mangelvare, og fisken skal gjerne bite idet flua lander på vannet iht han på åtte. Han har også sett filmen og jeg regner med at vi har en kommende fluefisker blant oss.

Det å vise hvordan de forskjellige fluene fiskes før de bindes, er for en nybegynner (meg) helt uvurderlig. Helt utrolig å se at man faktisk kan få fisk på nymfer. Purist har jeg ennå ikke blitt. Jeg ønsker å kunne variere fisket alt etter omstendighetene.

I det hele tatt er filmen midt i blinken for meg  <<l

Hvis jeg kan komme med et par tips vil jeg foreslå følgende: Finn noe mykt som du kan legge bindeutstyr på. Det er en grei måte å eliminere harde lyder fra saks og andre ting på. Videre var det noen tilfeller av stemmeforvrenging. Et godt program for filmredigering kan legge inn lydfilter etter eget valg, men hvis man tester litt i forkant kan eventuelle problemer med lyd oppdages og korrigeres.

Kort oppsummert er dette to dvd-plater som kommer til å bli sett ofte gjennom vinteren. Og til våren skal "Brun"-arsenalet testes!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk så mye for det.

Ja, det er noen god-fluer som vises her på filmen ja  ;)

Jeg har gjennom mange år "forska" en del på fluer - helt uvitenskapelig selvsagt under fiske. Men det danner seg liksom et bilde etterhvert på detaljer - eller fraveret av detaljer og fokus på hva som teller ved ei flue. Jeg opplever i hvert fall at det eneste som teller, år etter år, er å fiske. Prøve. Fiske. Prøve nytt. Fiske. Prøve. Fiske.

Det er det ingen som kan ta fra en  :) Hva som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når kommer del 2 mr Brun :) ?

Hei  :) Jeg sitter faktisk å jobber med Del 2 nå, og skal gjøre det i hele morra  <<l

Jeg er innom fluefiskesiden mens jeg venter på renderinga i FCP titt og ofte  :)

Del 2 av Ørretboms 5 var planlagt før jul, men det blir utpå vinteren 2013 engang. Litt forsinket. Jeg venter på å få Nikon D4 og WT-5 nå (kommer forhåpentligvis på døra i morgen), så jeg har spart fluebindinga til jeg kan bruke det kameraet.

Del 2 er forresten den jeg gleder meg mest til å gi ut, for det er den beste. Men jeg kunne ikke gi ut den først da tenkte jeg, så den kommer som neste film i serien. Siste del - nummer 3 - omhandler fiske med streamere og fjærmygg, og den kommer etter det igjen. Det blir hardrock, under norske forhold det også  <<l

Traileren til første del: https://vimeo.com/43298862

Jeg er veldig fornøyd med denne filmen. Det viser fluefiske/stemning/livet slik det er for meg. Så jeg synes dette har blitt en personlig film. Om man liker det eller ikke er en annen sak, men slik som dette er det i hvert fall for meg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her inne siden mai, før jeg igjen logget meg på nå i november. Har ikke fått med meg at denne filmen var laget og er på vei. Utfra anmeldelser og teaser ser den ut til å være en type film jeg har savnet litt. Disse skal anskaffes  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :) Ja, det lille jeg har lært deg å kjenne, Stian, så er vi ganske like i tankegangen omkring det å være på fisketur  <<l

Hadde forresten vært trivelig om vi møttes i Rena til neste år igjen, Stian. Gjerne på Kvarven, eller hos Laila & Paul, som jeg har krasjlanda hos de siste nettene/årene oppi der. Første gang på grunn av en kompis som har sukkersyke, som må ha litt god tilgang på ting, men etterhvert så viste det seg jo at dette var en ekstremt trivelig plass, med både Simms-kara, Bergqvist og Co, vi bor der, pluss 1-2 svært erfarne 30-års Rena-padlere/fiskere etc. Pluss selvsagt Laila og Paul  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært trivelig André  <<l

Har hørt mye om Laila & Paul og plassen, men aldri vært der. I år var jeg bare ved hytta til naboen nede på rød, samt endel på ett helt nytt sted (for meg) hvor den største vakende fisken jeg har sett i Rena hittil viste seg ett par ganger.. Sukk..nesten litt vemodig. Jaggu er det lenge til sommeren. Du må ikke få meg til å tenke på slikt nå!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...