Gå til innhold

Loop Opti Stream/Evotec 85


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gjest Bishop

Hadde aldri trodd jeg skulle like ett Loop snøre, for svarte, de er jo svenske jo! Men, så kom Henning og Andrè med ett evotec 100 snøre og kastet nydeligere enn de fleste, lengre enn de fleste og presenterte bedre enn de fleste. Så da kjøpte jeg meg ett Evotec 100 til en #3 stang og det sto til forventningene. Meget bra!  <<l

Men så trenger jeg ett i #5 også, men har lyst til å prøve mer fra Loop. Har da kikket litt på Opti Stream og Evotec 85. Noen som kan dele sine erfaringer med meg her?

Primært skal det stå på myke stenger for elvefiske. Jeg kaster ikke 25meter (da knekker stanga), men er fornøyd med gode presentasjoner på kloss hold og opp til medium lengde.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er du helt ny fluefisker eller veldig lett påvirkelig... Nei bare tuller ;D Brun og Sæbø er flinke kastere de og vet hva de prater om.

Jeg har ikke fått prøvd de nye snørerne til loop men er jo meget godt kjent med stillwater og stream. Stillwater og stream har jeg brukt i 4 år nå og bytter nok ikke med det første heller.

Det som jeg ikke liker med Stream snøret er at det er litt vel aggresivt i front og kan plaske litt. Men i trange situasjoner er det konge.

Ellers så har jeg forstått at forskjellen mellom opti 100 og stillwater er at det er enda mer tilpasset vannkast enn stillwater og litt mer aggresivt i front. Jeg har som sagt ikke prøvd opti100 ennå men er ganske sikker på at det kommer til å falle i smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Ja kanskje det er en bedre ide. Takk for tipset, skal gå for det bare skittfiske.no får inn Evotec 100 i #5 på lager igjen.

veldig fine liner, men jeg ville valgt motsatt oppsett.. evotec/opti 100 på femmern og 85/stream på treern.  klasse tre for korte kast og lette presentasjoner og klasse fem for lengere kast og mer allround fiske :) hver sin smak :) vil si de er like gode til vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Haha, jepp, jeg er helt ny i gamet!  ;D

Enten så er du helt ny fluefisker eller veldig lett påvirkelig... Nei bare tuller ;D Brun og Sæbø er flinke kastere de og vet hva de prater om.

Jeg har ikke fått prøvd de nye snørerne til loop men er jo meget godt kjent med stillwater og stream. Stillwater og stream har jeg brukt i 4 år nå og bytter nok ikke med det første heller.

Jeg forstår det slik at Stillwater er til saltvanns fiske? Utifra det jeg leser på Loop sine sider. Og Creek lina blir for liten, ergo kikket jeg på Stream.

Vi får se, bare butikken får inn flere på lager så ordner det seg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Du har Opti serien, og du har Evotec serien.

Opti serien er "toppmodellen" og Evotec er lillebroren.

Opti Creek, stream og Stillwater er liner som har vært med en stund. Der stillwater har en klump på 10.8 meter.

Evotec100 er "søskenbarnet" til denne lina, og noe billigere. Men den er i samme gata. Med en klump på 10.4 meter.

En ørliten dråpe mer agresiv fronttappering på Evotec100 lina, for da å kunne banke over litt heftigere fortommer (les lengre). Så har du Opti130, 165 og 210. Der tallet bak indikerer klumplengde. Det gjelder også hele Evotec serien.

Evotec85, 100 og 140, der tallet igjen indikerer klumplengde.

Min favoritt er Evotec100. Brukte lang lang tid på å få denne som favoritt fremfor stillwater, som har havnet på "reservebenken" nå.

Stillwater er ikke saltvannsline. Men de har en som heter Evotec100 float/interm. Der klumpen er 10,4 meter og saktesynkende, mens baklina er flyteline. Har denne, i #6 som skal brukes til sjøfiske, men har ikke fått testet den skikkelig enda. Tiden strekker ikke skikkelig til :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fine liner, men jeg ville valgt motsatt oppsett.. evotec/opti 100 på femmern og 85/stream på treern.  klasse tre for korte kast og lette presentasjoner og klasse fem for lengere kast og mer allround fiske :) hver sin smak :) vil si de er like gode til vannkast.

Hei, Jan Fredrik - og takk for trivelige dager langs elva sist gang  :) Det var virkelig trivelig å treffe dere.

Jeg er faktisk helt enig med Stein, og det er akkurat slik som han tenker, som jeg tenker i mitt oppsett også - Evotec 100 til #5, og Opti Stream/ Evotec 85 på #3. Det er perfect match egentlig som hovedoppsett  :) Men samtidig blir det utrolig smooth med en Evotec 100 til #3, så det er ikke akkurat noe galt med det, for å si det sånn.

Moro med snører!

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fine liner, men jeg ville valgt motsatt oppsett.. evotec/opti 100 på femmern og 85/stream på treern.  klasse tre for korte kast og lette presentasjoner og klasse fem for lengere kast og mer allround fiske :) hver sin smak :) vil si de er like gode til vannkast.

Backer denne jeg også. Riktignok foretrekker jeg 100 også på treer, men oppsettmessig så er det bedre med 85 på treer enn på femmeren i mine øyne. Men smaken er som barken eller hva det nå enn heter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Opti serien, og du har Evotec serien.

Opti serien er "toppmodellen" og Evotec er lillebroren.

Det er isåfall bare prismessig . . . Jeg velger Evotec 100 lina fremfor Stillwater 10 av 10 ganger  :) Syntes rett og slett det er ei mye bedre line.

Har kjøpt Evotec 85, uten at jeg har rukket å spole den på snelle enda. Mistenker at jeg liker den bedre enn OptiStream.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Evotec 85 til #3ern min etter ha testet det (og snakket med Andre) på Villmarksmessen. Og må si jeg er meget godt fornøyd, har også planer om å bytte til evotec 100 på #5ern iløpet av sesongen.

Du blir nok ikke skuffet du heller  <<l

Henning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Evotec 85, uten at jeg har rukket å spole den på snelle enda. Mistenker at jeg liker den bedre enn OptiStream.

For min del presenterer Evotec 85 bedre enn OptiStream. Jeg kaster jo som ei kråke, så mye av skylda er sikkert min egen. Syns sistnevnte ble litt for ustabil selv om det går som ei kule :) Men nå skal det sies at OptiStreamen ikke akkurat er en presentasjonsline heller da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Evotec 85, uten at jeg har rukket å spole den på snelle enda. Mistenker at jeg liker den bedre enn OptiStream.

For min del presenterer Evotec 85 bedre enn OptiStream. Jeg kaster jo som ei kråke, så mye av skylda er sikkert min egen. Syns sistnevnte ble litt for ustabil selv om det går som ei kule :) Men nå skal det sies at OptiStreamen ikke akkurat er en presentasjonsline heller da... :)

Jeg bruker å si at jeg er en av norges mest erfarne kortline-fiskere, siden jeg kaster kort enten jeg vil eller ikke, men med riktig line så kaster jeg uansett veldig tøft  <<l

Evotec-linene er såpass hyggelig priset at det ikke er noen krise om man ikke skulle like dem. Litt mer surt med ei line til 800kr. Dessuten syntes jeg det er langt mer spennende med nye snører og fortommer enn nye stenger, så jeg prøver å få testet mest mulig av det som er interessant  :)

Finner jeg et kortklump-snøre som er bedre enn Guideline Presentation så blir jeg utrolig fornøyd  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai tottalli agri :)

Her har en bunke stenger gått ut av huset siste året og i retur har det kommet et arsenal av snører og andre godsaker ;) Alltid moro å teste noe nytt. Så får vi se hvor lenge snøremoten står seg i heimen før jeg begynner med vadeskomani. Damene er jo glad i å samle på ulike par, så lurer på om jeg ikke skal se litt inn på det fremover  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Evotec 85, uten at jeg har rukket å spole den på snelle enda. Mistenker at jeg liker den bedre enn OptiStream.

For min del presenterer Evotec 85 bedre enn OptiStream. Jeg kaster jo som ei kråke, så mye av skylda er sikkert min egen. Syns sistnevnte ble litt for ustabil selv om det går som ei kule :) Men nå skal det sies at OptiStreamen ikke akkurat er en presentasjonsline heller da... :)

Jeg bruker å si at jeg er en av norges mest erfarne kortline-fiskere, siden jeg kaster kort enten jeg vil eller ikke, men med riktig line så kaster jeg uansett veldig tøft  <<l

Evotec-linene er såpass hyggelig priset at det ikke er noen krise om man ikke skulle like dem. Litt mer surt med ei line til 800kr. Dessuten syntes jeg det er langt mer spennende med nye snører og fortommer enn nye stenger, så jeg prøver å få testet mest mulig av det som er interessant  :)

Finner jeg et kortklump-snøre som er bedre enn Guideline Presentation så blir jeg utrolig fornøyd  :D

Loop stillwater rundpryler GL presentation. Særlig på coating... Og når det er 200 kroner i forskjell på disse snørerne er iallefall ikke jeg i tvil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Evotec100 #5-7F/I til sjøfiske og dette har vært et knall snøre for min del  ;D  Lader bra og skyter langt!  På bakgrunn av det valgte jeg et Evotec85 #4F til ørretstanga og dette funker gull  <<l  Evotec85 oppleves som en veldig "mykt" snøre, gleder meg til å presentere noen tørrfluer med denne  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Mange takk til dere alle sammen, skjønner det slik at dette er gull. Da går vi for Evotec 100 til #5 og Evotec 85 til lettere klasser (#3). Har lenge vært tilhenger av lange klumper, men etter å ha sett og ikke minst prøvd dette snøret selv så er jeg overbevist om at jeg lenge har kastet "ræve" pga av snøret som egentlig ikke kledde min kastestil.  ;D

Og som Andrè (selv takk for hyggelig stunder i Bosnia, det var en svært så trivelig kombinasjon av fluehuer dere stilte med. Håper vi møtes igjen ved andre bredder, da med adskillig bedre vær og klekkinger.) sier, så er det morsomt med snører. Men å finne det rette er ikke lett, føler jeg er langt på vei med disse Loop snørene nå.  <<l

Har også blitt såpass nysgjerrig på Stream snøret at jeg nok kjøper det også, til en #5 stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Evotec 85, uten at jeg har rukket å spole den på snelle enda. Mistenker at jeg liker den bedre enn OptiStream.

For min del presenterer Evotec 85 bedre enn OptiStream. Jeg kaster jo som ei kråke, så mye av skylda er sikkert min egen. Syns sistnevnte ble litt for ustabil selv om det går som ei kule :) Men nå skal det sies at OptiStreamen ikke akkurat er en presentasjonsline heller da... :)

Jeg bruker å si at jeg er en av norges mest erfarne kortline-fiskere, siden jeg kaster kort enten jeg vil eller ikke, men med riktig line så kaster jeg uansett veldig tøft  <<l

Evotec-linene er såpass hyggelig priset at det ikke er noen krise om man ikke skulle like dem. Litt mer surt med ei line til 800kr. Dessuten syntes jeg det er langt mer spennende med nye snører og fortommer enn nye stenger, så jeg prøver å få testet mest mulig av det som er interessant  :)

Finner jeg et kortklump-snøre som er bedre enn Guideline Presentation så blir jeg utrolig fornøyd  :D

Loop stillwater rundpryler GL presentation. Særlig på coating... Og når det er 200 kroner i forskjell på disse snørerne er iallefall ikke jeg i tvil

Forskjellige erfaringer her, skjønner jeg. Selv syntes jeg coatingen på mine Presentation snører har holdt meget bra.

Sammenligner Presentation mer med OptiStream og Evotec 85 hva klumplengde og profil angår  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optistream eller stillwater er old news for meg :)

de kan ikke måle seg med de nye evotec snørene uansett

min mening

Når det gjelder de nye optidistance snørene så har Opti 130  13meter

Evotec 140 sine 14meter

Loop Opti Distance 165  16,5meter klump

lillebror eller ikke prisen er nesten identisk

tror ikke det er noen forskjell på dem annet enn at de er spesialsnører som utfyller hverandre

tror bare at Loop kanskje har forstått at liner ikke trenger å koste 800-900kr for å være bra

utvilklingen gjør sitt sku ein tru

men hvis dere ikke har sjekket ut Loop Evotec 100 Flyt/Intermediate enda vel

der har jeg fått meg et nytt favoritt snøre eller kanon snøre <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis dere ikke har sjekket ut Loop Evotec 100 Flyt/Intermediate enda vel

der har jeg fått meg et nytt favoritt snøre eller kanon snøre <<l

Helt nydelig!

Har brukt det på femmer og sekserriggen i sjøen i et års tid nå og er rett og slett et fantastisk snøre :)

Sant skal sies at det har godt av å smøres opp relativt jevnlig ellers blir det litt mye friksjon i skytelina og ditto floker, men det er min soleklare favoritt i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg har prøvd Evotec 85 på ei myk stang som er i samme klasse som dine vil jeg tro Jan Fredrik, og jeg må bare innrømme at den ikke falt i smak. Ville heller ha satset på SA XPS en klasse over stanga om du må ha en kortklumpline <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig subjektivt dette, men satt på evotec 100 på bambusen og det hadde ikke stangen rygg nok til. For en medium rask (eller rask) stang så passer Evotec 85 og 100 ut i fra min gane veldig bra, men på rene medium og slaskeraier (som jeg forøvrig også har stor sans for) så går jeg for roligere taperinger. Har fortsatt noen 15 år gamle Hardy DT liner som er i bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Jeg har fisket litt med en McFarland 8' Vintage i #3 (graphite) og Loop Evotec 100, syntes det ble en veldig fin kombinasjon som kaster lett og presenterer svært så nydelig lange fortommer. Mulig det vil bli mer plask med en kortere klump? Det er i alle fall det jeg hører om snører med korte klumper, at de har en tendens til å være noe aggressive i overslaget.

Venter fremdeles på at butikken skal få inn Evotec 100 i #5. Ser at snørene er adskillig dyrere i utlandet, så da blir det å vente litt til. Men skulle de ikke få det inn snart, så prøver jeg gjerne ett Opti Stream i samme klasse.

Ellers syntes jeg Cortland Sylk er ett veldig fint snøre for myke stenger, det være seg glass, bambus eller graphite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...